کد خبر: 46213 A

رکورد منفی و عجیب پرفروش‌ترین فیلم تاریخ

رکورد منفی و عجیب پرفروش‌ترین فیلم تاریخ

"انتقام‌جویان: پایان بازی" به اولین فیلمی تبدیل شد که در یک سال رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ را می‌شکند، اما حتی موفق به کسب یک جایزه اسکار نمی‌شود.

ایران آرت: پس از آنکه "انتقام‌جویان: آخر بازی" تابستان گذشته پرفروش‌ترین فیلم تاریخ نام گرفت، روی کاغذ پیش‌بینی می‌شد که فیلم در چند شاخه نامزد اسکار شود. پیش از این فیلم، تمامی عناوینی که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ شدند از حمایت آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک برخوردار بودند و پرسش تنها این بود که "آخر بازی" کدام جایزه را به خانه می‌برد. اما آکادمی فیلم را تنها در یک بخش نامزد اسکار کرد و در نهایت در همان بخش هم جایزه‌ای به "آخر بازی" نداد. به این ترتیب، برای اولین بار در تاریخ سینما، یک فیلم پس از تبدیل شدن به پرفروش‌ترین فیلم موفق به کسب هیچ اسکاری نشد.

گفتنی است که دارنده‌ی عنوان "پرفروش‌ترین فیلم تاریخ" از دهه‌ی ۱۹۷۰ به این سو به صورت میانگین هر شش یا هفت سال یک بار تغییر می‌کند. از دهه‌ی هفتاد میلادی به بعد، طولانی‌ترین زمانی که یک فیلم موفق به نگه داشتن این رکورد شده ۱۲ سال و کوتاه‌ترین زمان ۲ سال بوده است. بنابراین انتظار می‌رود که تا سال ۲۰۲۵ یک فیلم دیگر جانشین "آخر بازی" شود.

به گزارش 30نما، فیلم "بر باد رفته" (Gone With the Wind) که در سال ۱۹۳۹ عرضه شد تا ۳۷ سال رکورددار پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما بود. این فیلم هشت جایزه‌ی اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین نویسندگی، بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر زن نقش مکمل، بهترین فیلمبرداری، بهترین کارگردانی هنری و بهترین تدوین را تصاحب کرد و در پنج شاخه‌ی دیگر هم نامزد دریافت جایزه بود. "بر باد رفته" با در نظر گرفتن قیمت بلیت که در سال ۲۰۱۹ می‌توانست به ۳.۷ میلیارد دلار برسد، در واقع هنوز پرفروش‌ترین فیلم تاریخ است.

در سال ۱۹۶۶ رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ از "بر باد رفته" به "آوای موسیقی" (The Sound of Music) رسید. این فیلم ۱۰ نامزدی اسکار را دریافت کرد و در نهایت پنج جایزه شامل بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین صدا، بهترین تدوین فیلم، و بهترین موسیقی را تصاحب کرد.

فیلم بر باد رفته

"بر باد رفته" در سال ۱۹۷۱ به لطف اکران مجدد فیلم دوباره رکورددار شد اما یک سال بعد رقیب دیگری ظهور کرد. پارامونت فیلم "پدر خوانده" (The Godfather) را روی پرده برده بود. این فیلم به کارگردانی "فرانسیس فورد کاپولا" در ۱۱ شاخه نامزد اسکار شد و سه جایزه از جمله بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه‌ی اقتباس شده، و بهترین بازیگر مرد برای "مارلون براندو" را به خانه برد.

پدرخوانده

"پدر خوانده" تنها چهار سال رکورددار بود و در سال ۱۹۷۶ فیلم "آرواره‌ها" (Jaws) به کارگردانی "استیون اسپیلبرگ" جوان گوی سبقت را از آن فیلم ربود. این فیلم نه تنها اکران فیلم‌های بلاک‌باستر را در تابستان به یک سنت تبدیل کرد، بلکه نحوه‌ی برخورد آکادمی با چنین فیلم‌هایی را هم تغییر داد. "آرواره‌ها" چهار نامزدی و سه جایزه‌ی اسکار از جمله بهترین صداگذاری، بهترین تدوین فیلم و بهترین موسیقی متن برای "جان ویلیامز" را به دست آورد. این فیلم نامزد بهترین فیلم نیز بود اما در رقابت به "پرواز برفراز آشیانهٔ فاخته" (One Flew Over the Cuckoo’s Nest) با بازی "جک نیکلسون" مغلوب شد.

جنگ ستارگان

دو سال بعد "جورج لوکاس" فیلم "جنگ ستارگان" را اکران کرد و وارث جدید عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال شد. این فیلم تبدیل به یک پدیده‌ی فرهنگی شد و ۱۰ نامزدی و ۷ جایزه‌ی اسکار شامل بهترین کارگردانی هنری، بهترین طراحی لباس، بهترین صداگذاری، بهترین تدوین فیلم، بهترین جلوه‌های ویژه، و بهترین موسیقی متن را به خانه برد. "جنگ ستارگان" در بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی رقابت را به "آنی هال" (Annie Hall) "وودی آلن" واگذار کرد.

در سال ۱۹۸۳ "استیون اسپیلبرگ" با فیلم "ای.تی: موجود فرازمینی" (E.T.: The Extra-Terrestrial) دوباره عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را در اختیار گرفت. این فیلم در ۹ شاخه نامزد اسکار شد و چهار جایزه شامل بهترین صداگذاری، بهترین جلوه‌های بصری، بهترین جلوه‌های صوتی، و بهترین موسیقی متن را به دست آورد. فیلم علمی-تخیلی "موجود فرازمینی" همچنان با ۲.۴۹۳ میلیارد دلار یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ است.

ده سال بعد، اسپیلبرگ این رکورد را با فیلم "پارک ژوراسیک" (Jurassic Park) تکرار کرد. این فیلم سه نامزدی اسکار را به دست آورد و در همه‌ی این بخش‌ها از جمله بهترین صداگذاری، بهترین جلوه‌های ویژه‌ی صوتی، و بهترین جلوه‌های بصری جوایز اسکار را به خانه برد. اسکار بهترین فیلم در آن سال به "فهرست شیندلر" (Schindler’s List) دیگر فیلم اسپیلبرگ اهدا شد.

تایتانیک

پنج سال پس از اکران "پارک ژوراسیک"، "جیمز کامرون" با "تایتانیک" (Titanic) پرفروش‌ترین فیلم سال را ساخت. این فیلم رکوردهای اسکار را هم شکست و در حال حاضر با ۱۴ نامزدی "همه‌چیز در مورد ایو" (All About Eve) و "لا لا لند" (La La Land) برابری می‌کند. "تایتانیک" ۱۱ جایزه‌ی اسکار را نیز تصاحب کرد تا با رکورد "بن هور" (Ben Hur) در سال ۱۹۵۹ و "ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه" (Lord of the Rings: The Return of the King) پهلو زده باشد. "تایتانیک" تنها در بخش بهترین بازیگر زن نقش اول برای "کیت وینسلت"، بهترین بازیگر زن نقش مکمل برای "گلوریا استوارت" و بهترین گریم موفق به دریافت اسکار نشد.

آواتار

کامرون مانند اسپیلبرگ رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ را با عنوان دیگری به نام "آواتار" (Avatar) تکرار کرد. "آواتار" ۹ نامزدی اسکار را کسب کرد و در سه بخش از جمله بهترین فیلمبرداری، بهترین جلوه‌های بصری و بهترین کارگردانی هنری این جایزه را به خانه برد. کامرون در سال ۲۰۰۹ در بخش بهترین فیلم رقابت را به همسرش "کاترین بیگلو" و فیلم "مهلکه" (The Hurt Locker) واگذار کرد.

"انتقام‌جویان: آخر بازی" رکورددار فعلی پرفروش‌ترین فیلم تاریخ کمترین نامزدی اسکار را دریافت کرد و تنها در بخش بهترین جلوه‌های بصری نامزد شد. این فیلم در همین بخش هم ناکام ماند و مغلوب "۱۹۱۷" به کارگردانی "سم مندز" شد.

 

اسکار آواتار پدرخوانده انتقام جویان بر باد رفته
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین