کد خبر: 46660 A

موفقیت شگفت انگیز جانی دپ/ وقتی منتقدان یک صدا هورا کشیدند!

موفقیت شگفت انگیز جانی دپ/ وقتی منتقدان یک صدا هورا کشیدند!

واکنش‌های سینماشناس‌های گوناگون نشان می‌دهند که حتی افرادی که خود فیلم Minamata را آن‌چنان دوست ندارند، جانی دپ را در این فیلم یک بازیگر گم‌شده در نقش و بسیار موفق خطاب می‌کنند.

ایران آرت، جانی دپ که تا به امروز بارها و بارها از قدرت ستاره‌ای خویش برای جلب توجه مخاطبان به برخی فیلم‌های مستقل، رخدادهای تاریخی مهم و مسائل ویژه‌ی روز استفاده کرده است، به‌تازگی با نقش‌آفرینی در فیلم Minamata هم به آن‌ها فرصت آشنایی با یک تراژدی کم‌تر مورد بحث قرارگرفته را می‌دهد. این فیلم که دیگر اعضای تیم ساخت آن اصلا محبوبیت و معروفیت شخصی مثل دپ را ندارند، برای اولین‌بار چند روز قبل در برلیناله 2020 (هفتادمین دوره از جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم برلین) به نمایش درآمد و به سرعت هم صدای عده‌ای بلند شد که چرا در عین بهتر بودنش نسبت به چندین و چند مورد از فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه، درون آن قسمت اکران نشده است. داستان Minamata در دهه‌ی هفتاد میلادی جریان دارد و در آن دپ نقش یک عکاس جنگی تنهای واقعی در تاریخ به اسم دبلیو. یوجین اسمیت را بازی می‌کند؛ کسی که توانست برخی حقایق و روشنایی را مجددا به فرمانده‌ی مزدور استخدام‌شده توسط افراد قدرتمند و حاضر در روستای ماهی‌گیری میناماتای ژاپن نشان بدهد. این فیلم مستندسازی های اسمیت از رسوایی به وجود آمده به‌خاطر بیماری میناماتا را به تصویر می‌کشد و در عین آن که مطابق چند نقد سینمایی معتبر منتشرشده تا این لحظه به خودیِ خود محصولی عالی در دنیای هنر هفتم نیست، ظاهرا اکنون همگان اجرای دپ در نقش اسمیت را باورنکردنی و مثال‌زدنی به شمار می‌آورند. مثلا پیتر برادشاو که Minamata را فیلمی خوب اما از برخی جهات کلیشه‌ای می‌داند و می‌گوید دپ در مقام تهیه‌کننده و بازیگر اصلی آن اصلی‌ترین دلیل رسیدنش به جایگاه قابل قبولی فعلی است. منتقد گاردین (The Guardian) اعتقاد دارد دپ برای اجرای این نقش الهاماتی عالی از ژورنالیست‌های حرفه‌ای حقیقی همچون هانتر تامپسون گرفته است و گاهی می‌توان انقدر جذب بازی وی شد که فراموش کرد طی دقایق فیلم جانی دپ در حال ترسیم یوجین اسمیت برای بینندگان بود.

دبورا یانگ از هالیوود ریپورتر می‌گوید حضور جانی دپ در این فیلم عالی و بهترین اتفاق افتاده برای آن است. او کمک زیادی به زنده شدن این تصویر دردناک و واقعی می‌کند و سبب می‌شود که انسان‌های بیشتری مشغول تفکر راجع به بلاهای نازل‌شده بر سر طبیعت و انسان‌ها به خاطر تولید زباله‌های خطرناک بشوند. او صحبت‌هایش درباره‌ی فیلم را این‌گونه ادامه داده است:

به گزارش زومجی، کارگردان و دیگر سازندگان برای تصویرسازی از این رویداد مهم سراغ پیروی از برخی کلیشه‌ها نیز رفته‌اند. اما آن‌چه که بینندگان را به سینما می‌کشد و باید هم آن‌ها را به سینما ببرد، شخص دپ است. او به طرز لذت‌بخشی پشت گریم نسبتا سنگین، کلاه خوش‌جلوه و طراحی مو و ریش ژولیده‌ی کاراکتر خود پنهان می‌شود و بی‌وقفه و بدون اغراق‌های اضافی و فروشده در چشم مخاطب، حماسه‌ی شکل‌گرفته به‌خاطر جسارت و اعتماد به نفس یک عکاس جنگی نابغه را روبه‌روی ما می‌گذارد.

دپ که به‌تازگی با فاش شدن برخی حقایق در دادگاه هم اعتماد خیلی‌ها را به دست آورد و نشان داد اکثر افراد به اشتباه مشغول حمایت از امبر هرد در مقابل او بودند، توسط منتقد رسانه‌ی شناخته‌شده‌ی ورایتی هم مورد ستایش قرار می‌گیرد:

این قیام و زنده شدن جانی دپی است که ما حرکت او به سمت افول را باور کرده بودیم. این فرد پنهان‌شده در پس صورت پر لک و خاص قهرمان داستان، ما را به یاد خاطرات خوش تماشای او در نقش هانتر اس. تامپسون درون فیلم Fear and Loathing in Las Vegas می‌اندازد.

فیلم جنگی جانی دپ

منتقد The Independent نقش‌آفرینی جانی دپ در این فیلم جنگی متفاوت را زنده، پرشده از ظرافت‌های قابل‌توجه و یادآور میزان بااستعدادی او در مقام بازیگری می‌داند که همیشه می‌توانست شخصیت‌هایی بسیار متفاوت را کمال‌گرایانه اجرا کند:

بازیگری آزاد و رهای جانی دپ به ما می‌فهماند که باید این عکاس جنگی محترم را مثل خودش به‌عنوان یک موسیقی‌دان و نوازنده‌ی جاز بشناسیم که صرفا برای نواختن آهنگ‌هایی شنیدنی برای همگان به‌جای ساکسوفون از دوربینش بهره می‌برد.

شخص جانی دپ هم که به‌شدت در جشنواره برلین با استقبال همه‌جانبه‌ی مخاطبان مواجه شد، درباره‌ی بازی در این فیلم صحبت‌های قابل توجهی داشته است:

من شیفتگی عجیبی نسبت به دبلیو. یوجین اسمیت و تصاویر ثبت‌شده توسط او داشتم. ولی وقتی کمی درباره‌ی زندگی وی و آن‌چه که در طول حیاتش پشت سر گذاشت، مطالعه کردم و فهمیدم که برای خلق آن تصاویر چه مواردی را هزینه و از چه از خود گذشتگی‌هایی کرده است، این شیفتگی به مراتب افزایش یافت. رسوایی میناماتا داستانی است که باید گفته می‌شد و چه راهی بهتر از بهره‌جویی از قدرت سینما، رسانه و هنر برای باز کردن چشم مردم؟

مطابق برنامه‌ی کاری این بازیگر، جانی دپ به‌زودی مجددا مشغول اجرای نقش گلرت گریندل‌والد  در پروسه‌ی فیلم‌برداری فیلم Fantastic Beasts and Where to Find Them 3 (با نام نهایی اعلام‌نشده) خواهد شد.

 

جانی دپ Minamata
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین