کد خبر: 46705 A

انتقاد مردم از رامبد جوان/ خندوانه بماند برای کی؟

انتقاد مردم از رامبد جوان/ خندوانه بماند برای کی؟

روزنامه خراسان نوشت: تعطیلی "خندوانه" نوروزی در حالی است که مسابقات شبکه ۳ مانند برخی نمونه های خارجی بدون حضور تماشاگران پخش می شود

ایران آرت، با این که کمتر از یک هفته قبل، آخرین خبرها درباره "خندوانه" ، حاکی از پخش این برنامه در نوروز ۹۹ و اقداماتی برای تغییر لوکیشن جدید در برنامه بود، اما شنبه‌شب ناگهان رامبد جوان با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام، از منتفی شدن ساخت "خندوانه" و ساخت سری جدید در زمان نامعلومی خبر داد. بنابر آن چه رامبد جوان در این پست نوشته، به نظر می‌رسد دلیل تعطیلی "خندوانه" در مقطع فعلی، خطر شیوع ویروس کروناست و نشانه‌هایی که او در متن خود ارائه داده، دال بر همین موضوع است. رامبد در بخشی از پست اینستاگرامی‌اش نوشته: "فصل جدید خندوانه بماند برای روزهایی که بی‌دغدغه‌تر زیر یک‌سقف جمع می‌شویم. بماند برای روزهایی که با خیال آسوده، نفس عمیق می‌کشیم. بماند برای روزهایی که اگر یکی از ما عطسه کرد، دیگران با صدای بلند به او بگویند: عافیت باشه."

حالا وقت تعطیلی است؟

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، از رامبد به دلیل این تصمیم انتقاد کرده‌ و نوشته‌اند امروز به شادی و خنده نیاز دارند، در روزهای خوش، خنداندن کار شاقی نیست. علاوه بر این، تنها "خندوانه" نیست که در شرایط بحرانی قرار دارد و بقیه برنامه‌های تلویزیون هم با این که از شیوع این ویروس متأثر هستند، اما به کار خود ادامه می‌دهند. نکته جالب این که مدیران صداوسیما با تمام انتقاداتی که به‌ آن ها وارد است،  در شرایط کنونی تصمیم درست را گرفته‌اند و با پخش فیلم و سریال‌های طنز، سعی می‌کنند حال مردم را خوب کنند؛ اگرچه می‌دانیم بیشتر فیلم ها و سریال‌های طنز تلویزیون، تکراری و ضعیف است.

امکان ساخت "خندوانه" بدون تماشاگران

می‌دانیم که حضور مردم به عنوان تماشاگر در استودیو، برای برنامه‌ای مانند "خندوانه" مهم است و بعضی از اتفاقات در برنامه به واسطه حضور آنان ممکن می‌شود، اما با این حال، "خندوانه" بدون حضور تماشاگران هم می‌تواند ادامه داشته باشد؛ اگرچه احتمالاً با مشکلاتی مواجه شود. اجرای استندآپ توسط کمدین‌ها، اجرای موسیقی خوانندگان، گفت‌وگوی رامبد جوان با مهمان و حضور نیما شعبان‌نژاد در نقش شخصیت هایی مانند "بایرام" یا "کیا" در استودیو، مستقل از حضور تماشاچیان در استودیو است. این برنامه می‌توانست با تغییراتی، بدون حضور تماشاچیان آن هم به صورت موقت، همچنان ادامه داشته باشد نه این که به طور کل متوقف شود. گروه سازنده برنامه هم می‌توانستند با رعایت اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه از انتقال این ویروس، مانند دیگر افرادی که این روزها مشغول کار هستند، به کار خود ادامه بدهند تا زمانی که شرایط به حالت عادی برگردد.

تصمیم درست شبکه ۳

گفتیم برنامه‌های دیگر تلویزیون هم تحت‌تأثیر شرایط این روزها هستند و طبق یک تصمیم درست، بدون حضور مردم در استودیو ضبط می‌شوند. به گفته محمدرضا نجارزاده مدیر گروه اجتماعی شبکه ۳، قسمت‌هایی از مسابقه "عصر جدید"، "میدون" و برنامه "بدون توقف" بدون حضور تماشاچیان ضبط شده و تنها ساخت برنامه "اتفاق" با اجرای رضا رشیدپور متوقف شده است. می‌دانید که حضور تماشاچیان در مسابقه "عصر جدید" هم مانند "خندوانه" بر روند برنامه تأثیرگذار است و این برنامه بدون تماشاگران، لطمه خواهد خورد. تماشاچیان با تشویق و ابراز هیجانات خود، فضای برنامه را جذاب و مهیج‌تر می‌کنند یا حتی گاهی با واکنش‌هایشان روی رأی و نظر داوران تأثیرگذار هستند و در برنامه مشارکت می‌کنند، اما اصل مسابقه وابسته به حضور آنان نیست. در برنامه "بدون توقف" هم حضار درباره صحبت‌های کارشناس برنامه نظر می‌دهند و به نوعی در بحث شرکت می‌کنند، اما ذات برنامه طوری است که می‌شود آن را صرفا با حضور کارشناس و دیگر حاضران میزگرد، پیش برد. "میدون" هم کاملا قابلیت ضبط بدون حضور تماشاگران را دارد و از قرار معلوم، تنها برنامه "اتفاق" وابسته به حضور جمعیت ۷۰۰ نفری تماشاچیان در استودیو است.

برنامه‌های تلویزیونی دنیا زیر سایه کرونا

ویروس کرونا این روزها به موضوعی جهانی تبدیل شده و تقریباً همه کشورها را درگیر کرده است، بنابراین برنامه‌های تلویزیونی در کشورهای دیگر هم متأثر از این ویروس، در غیاب تماشاگران و بدون تجمع مردم ضبط شده‌اند. به عنوان مثال گروه موسیقی کره‌ای ‌بی‌تی‌اس، این روزها در سئول مشغول آماده کردن تعدادی برنامه تلویزیونی هستند که بدون حضور تماشاچیان ضبط می‌شوند. آن‌ها از هواداران خود درخواست کرده‌اند از خانه خارج نشوند. این گروه موسیقی، حتی به تازگی یک نشست خبری زنده داشته‌اند که به صورت آنلاین و بدون حضور هواداران و خبرنگاران، برگزار شده است. در کشور ایتالیا هم تعداد زیادی از برنامه‌های تلویزیونی که پیش از این با حضور تماشاچیان ضبط می‌شد، در غیاب آن‌ها در حال ضبط است. برنامه‌های تلویزیونی حتی در کشور چین هم تعطیل نشده‌ و با تغییراتی ادامه دارد. جالب این جاست که یک مسابقه استعدادیابی خوانندگی در استان هونان چین، (غیر از استان اصلی شیوع ویروس) نه تنها بدون حضور تماشاچیان، بلکه حتی بدون داوران و تنها با حضور شرکت‌کنندگان به صورت آنلاین پخش شده است.

 

رامبد جوان خندوانه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین