کد خبر: 46812 A

فروغ و ابراهیم گلستان به دوریل می‌روند

فروغ و ابراهیم گلستان به دوریل می‌روند

ساخته‌های مشترک فروغ فرخزاد و ابراهیم گلستان و چند اثر از ابراهیم گلستان در جشنواره دوریل فرانسه به نمایش گذاشته می‌شود.

ایران آرت: چهل و دومین جشنواره بین‌المللی مستند "سینما دوریل " فرانسه، میزبان مستندهایی از ابراهیم گلستان و فروغ فرخزاد خواهد بود.

به گزارش ایسنا، در این رویداد سینمایی که طبق اعلام قبلی قرار است از تاریخ ۱۳ تا ۲۲ مارس (۲۳ اسفند تا ۳ فروردین) در فرانسه برگزار شود، مستندهای "گنجینه‌های گوهر"، "تپه‌های مارلیک" و "یک آتش" به کارگردانی ابراهیم گلستان و "آب و آتش" و "خانه سیاه است" ساخته‌های مشترک ابراهیم گلستان و فروغ فرخزاد در بخش نمایش‌های ویژه به روی پرده می‌روند. 

شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله فرانسه، برگزاری چندین جشنواره سینمایی را تاکنون زمان‌شان را تغییر داده است، با توجه به تاریخ برگزاری جشنواره مستند "سینما دوریل" که کمتر از ۱۰ روز دیگر برنامه ریزی شده است، احتمال به تعویق افتادن این رویداد سینمایی نیز وجود دارد، گرچه هنوز هیچ خبر رسمی در این باره اعلام نشده است. 

خانه سیاه است

فیلم مستند "خانه سیاه‌ است" به کارگردانی فروغ فرخزاد و تهیه کنندگی ابراهیم گلستان در پاییز ۱۳۴۱ در پی دیدار فروغ فرخزاد از آسایشگاه جذامیان بابا باغی تبریز ساخته شد. این فیلم که به سفارش جمعیت کمک به جذامیان در استودیو فیلم گلستان ساخته شد جایزهٔ بهترین فیلم مستند همان سال را در فستیوال فیلم آلمان غربی از آن خود کرد.

این فیلم برای اولین بار در بهمن ۱۳۴۱ در کانون فیلم ایران با حضور ابراهیم گلستان و فروغ فرخزاد به نمایش درآمد. نسخه ترمیم شده و باکیفیت این مستند در هفتاد و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد.

حضور جذامی‌ها در فیلم به عنوان طرد شدگان جامعه، به تصویر کشیدن روزمرگی و انسان گرفتار به‌طور عام از شاخص‌های مهم این فیلم به‌شمار می‌آیند. جاناتان رزنبام منتقد آمریکایی، فیلم "خانه سیاه است" را بزرگ‌ترین فیلم سینمای ایران نامیده‌است.

unnamed
 

 

فروغ فرخزاد ابراهیم گلستان جشنواره دوربیل جشنواره مستند دوریل
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین