کد خبر: 47044 A

آیا این فیلم‌های پرفروش بچگانه‌‌ هستند؟

آیا این فیلم‌های پرفروش بچگانه‌‌ هستند؟

دیوید کراننبرگ تازه‌ترین منتقد آثار ابرقهرمانی است. او مانند مارتین اسکورسیزی از فیلم‌های مارولی انتقاد کرد و آنها را بچه‌گانه خواند.

ایران آرت: امسال شاهد انتقادات زیادی به فیلم‌های ماروِلی بودیم. فیلم‌های ابرقهرمانی که در آنها  قهرمانانی عجیب و غریب به هر کار خارق‌العاده‌ای قادرند. کمپانی مارول و دی سی به طور مشخص دو شرکت اصلی‌اند که به ساخت این فیلم‌های سینمایی مبادرت دارند و سالانه ثروت بسیار زیادی از ساخت این فیلم‌ها عاید این کمپانی‌ها می‌شود.

اما اتفاق جالبی که امسال در صدر اخبار رسانه‌های خارجی قرار گرفت انتقاد از این سبک فیلم‌های سینمایی بود. یکی از چهره‌های اصلی که فیلم‌های ابرقهرمانی را به باد سخره گرفت کارگردان مشهور آمریکایی و صاحب سبک یعنی مارتین اسکورسیزی بود. او در مصاحبه‌ای فیلم‌های مارولی را مانند "شهربازی" و فاقد ارزش‌های سینمایی خواند.

بعد از این مصاحبه بخش دیگری از کارگردانان هالیوود موسوم به مکتب نیویورکی مانند فرانسیس فورکاپولا نیز به انتقاد از این فیلم‌ها پرداختند ویکباره موج انتقادی فیلم‌های مارولی به راه افتاد.

البته مدیران مارول و کارگردانان و تهیه‌کنندگان فیلم‌های ابرقهرمانی مانند کوین فایگی نیز بیکار ننشستند و به انتقادات رایج پاسخ‌ دادند. بعد از این بود که یکباره اسکورسیزی از جایگاه خود یک قدم عقب رفت و کمی به ستایش فیلم‌های مذکور پرداخت. اما فضای نقد و تخریب فیلم‌های سرمایه‌دارانه مارول و دی سی تمام نشد.

به گزارش تسنیم، حالا بعد از مدتی بی‌خبری از فضای نقد سینمای مارولی، یکباره یکی دیگر از کارگردانان خاص سینمای هالیوود، دیوید کراننبرگ نیز به جمع منتقدین فیلم‌های نوجوان پسند سینمای آمریکا پیوست.

کراننبرگ کارگردان "مگس" در مصاحبه‌ای هنگام معرفی نقشش در فیلم نئو-نوآر "گم شدن در کلیفتون هیل" در پاسخ به این پرسش که آیا در آینده به فیلمسازی در ژانر و سبک خاص خود بازخواهد گشت یا نه می‌گوید: احتمالش اندک است به ویژه وقتی که هواداران منتظر یک فیلم ابرقهرمانی از او باشند!

کراننبرگ در مورد چالش فیلمسازی ژانر در آینده می‌گوید: "به این بستگی دارد که تا چه اندازه برای من و در حالت کلی برای دنیا قابل درک باشد. می‌توانم دوباره انجامش دهم. قطعاً می‌توانم. ژانری که در حال حاضر در هالیوود مؤثر است که فیلم‌های ابرقهرمانی باشد، هیچگاه برای من آنقدرها جذابیت نداشته است. بنابراین هرگز وسوسه نشده‌ام چنین فیلم‌هایی بسازم. به نظر من این فیلم‌ها بیش از حد به یک فرمول وابسته‌اند و از جهت درک احساسات بیش از حد بچگانه‌اند."

شاید علت اصلی این حجم از انتقاد به فیلم‌های مارولی تسخیر سینمای غرب توسط آنان است. در واقع تعداد سالن‌های سینما و فروشی که از طریق این فیلم‌ها به‌دست می‌آورند قابل قیاس با فیلم‌های غیرابرقهرمانی نیست.

انتقام‌جویان: پایان بازی، انتقام‌جویان: جنگ ابدیت،  انتقام‌جویان: عصر اولتران، انتقام‌جویان قسمت اول و پلنگ سیاه پنج فیلمیند که همگی توسط کوین فایگی تهیه شده‌اند. این پنج فیلم به تنهایی توانسته‌اند نزدیک به 8 میلیارد دلار درآمد کسب کنند و یکی از غیرقابل باورترین فروش‌های تاریخ سینما را رقم بزنند که آخرین آنها یعنی انتقام‌جویان: پایان بازی بیش از 2 میلیارد و 796 میلیون و 268 هزار  دلار در سرتاسر جهان فروش داشت.

این در حالی است که فیلم اسکورسیزی با بودجه 150 میلیون دلاری کمتر از 1 میلیارد فروش داشت. البته هزینه‌های ساخت فیلم‌های مارولی به مراتب بیشتر است اما در مجموع میزان فروش و همینطور تعداد سالن‌های سینما، فیلم‌های ابرقهرمانی به طور جدی کارگردانان سینمای رسمی و خاص هالیوود را عصبانی کرده‌ است.

 

مارتین اسکورسیزی فیلم ابرقهرمانی دیوید کراننبرگ ابرقهرمان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین