کد خبر: 47501 A

اوضاع ناگوار سینماهای جهان همزمان با سالگرد یک روز تاریخی

اوضاع ناگوار سینماهای جهان همزمان با سالگرد یک روز تاریخی

سالگرد اکران اولین فیلم تاریخ سینما با بسته‌شدن سالن‌ها در سراسر دنیا به دنبال شیوع ویروس کرونا همزمان شده است.

ایران آرت: در ۲۲ مارس سال ۱۸۹۵ "آگوست و لوئیس لومییر" فیلم "کارگردان در حال خروج از کارخانه‌ لومییر" (Workers Leaving The Lumière Factory) را اکران کردند، فیلم کوتاهی که به اعتقاد بسیاری سینما را برای توده‌ها ابداع کرد. این فیلم ابتدا به شکل خصوصی برای ۱۰ نفر به نمایش درآمد.

فیلم کوتاه برادران لومییر با دوربین ۳۵ میلی‌متری فیلمبرداری شده بود و دارای نسبت طول و عرض ۱.۳۳.۱ با ۱۶ فریم در ثانیه بود. لومییرها اولین فیلمسازان تاریخ بودند که دستور زبان سینما را پایه‌گذاری کردند. آن‌ها در طول کمتر از یک دهه صدها فیلم به تولید رساندند و در عرصه‌ی فناوری سینمایی پیشتاز بودند. برادران لومییر سینماتوگراف را هم خلق کردند، دوربینی فیلمبرداری که هم حکم یک پروژکتور را داشت و هم پرینتر. این تکنولوژی که در لیون توسعه پیدا کرد برای سینماروها این امکان را فراهم می‌ساخت که برای اولین بار فیلم را روی پرده تجربه کنند.

اولین فیلم‌های برادران لومییر که "فیلم‌های اکتوالیته" یا "اکشوالیتی" نام گرفت هنوز اولین فیلم‌های مستند تاریخ سینما دانسته می‌شوند. بعضی از فیلم‌های شناخته‌شده‌ی برادران شامل "باغبان" (L’Arroseur Arrosé)، "بدل‌کاران اسب‌سوار" (La Voltige)، "پرش روی پتو" (Le Saut à la couverture)، "شام نوزاد" (Repas de bébé)، و "آهنگر" (Blacksmiths) می‌شود. سینمای قصه‌گو تا سال ۱۹۰۳ وقتی "سرقت بزرگ قطار" (The Great Train Robbery) اثر "ادوین اس. پورتر" اکران شود معرفی نشده بود.

به گزارش ۳۰نما، سالگرد اکران اولین فیلم تاریخ سینما با بسته‌شدن سالن‌ها در سراسر دنیا به دنبال شیوع ویروس کرونا همزمان شده و وضعیت صنعت سینما و سرگرمی را در هاله‌ای از ابهام فرو رفته، هرچند گزارش می‌شود که چین به زودی ۵۰۰ سالن سینما را بازگشایی خواهد کرد.

در ماه‌های گذشته گزارش شده بود که فیلم "ورود قطار به ایستگاه لسیوته" (Arrival of a Train at La Ciotat) توسط یکی از هواداران با رزولوشن 4K بازسازی شده. این نسخه‌ی به‌روز رسانی شده از اثر کلاسیک لومییر دارای نرخ ۶۰ فریم در ثانیه است. این ویدیو که توسط "دنیس شیریائف" در یوتیوب به اشتراک گذاشته شده به گونه‌ای ترمیم شده که به نظر می‌رسد برادران لومییر آن را به صورت دیجیتال تصویربرداری کرده‌اند. نسخه‌ی بازسازی شده که اوایل فوریه به اشتراک گذاشته شد در کمتر از یک هفته بیش از ۱.۱ میلیون بازدید داشت.

"ورود قطار" در سال ۱۸۹۵ فیلمبرداری شد اما لومییرها اولین بار ژانویه سال ۱۸۹۶ آن را رونمایی کردند. این فیلم صامت ۵۰ ثانیه‌ای ورود قطاری به ایستگاه شهر لسیوته فرانسه را به تصویر می‌کشد. گفته می‌شود که مخاطبین با دیدن "ورود قطار" فریادزنان از ترس اصابت قطار در حال حرکت روی پرده از سالن‌ سینما بیرون رفتند زیرا هرگز چنین تصاویری را تجربه نکرده بودند.

 

هالیوود سینمای چین برادران لومیر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین