کد خبر: 48543 A

راز سبقت "متهم گریخت" از سریال جدید شبکه سه

راز سبقت "متهم گریخت" از سریال جدید شبکه سه

یک روزنامه مدعی شد: طبق آمارها اثر قدیمی رضا عطاران، بعد از بارها بازپخش، پربیننده‌تر از سریال جدید شبکه سه است!

ایران آرت: مصطفی قاسمیان در خراسان نوشت: این روزها با نمایش سریال "متهم گریخت" در شبکه آی‌فیلم، خواه‌ناخواه مقایسه‌ای میان این مجموعه قدیمی و سریال "سرباز" محصول تازه شبکه سه رخ می‌دهد. آمار بیانگر آن است که اثر قدیمی رضا عطاران، بعد از بارها بازپخش، پربیننده‌تر از سریال جدید شبکه سه است. گویا تلویزیون دیگر از ساخت مجموعه‌های ماندگار و به اصطلاح "خیابان‌خلوت‌کن" ناتوان است. اما چرا این اتفاق افتاده است؟ بی‌تردید غیبت ستاره‌های محبوب در تلویزیون، یکی از دلایل اصلی کم‌مخاطب شدن سریال‌های رسانه ملی است.

در "متهم گریخت"، رضا عطاران از محبوب‌ترین ستاره‌های دهه 90 سینما، یکی از دلایل جذابیت سریال است. او در یک دهه اخیر در تلویزیون غایب بوده و وقت خود را صرف بازی در سینما کرده. گیشه عالی او در سینما، از دلایلی است که این ستاره مشهدی را از کار کردن در تلویزیون بی‌نیاز کرده است. فراموش نکنیم، این قانون نانوشته که بازیگران سینما دستمزد بیشتری می‌گیرند و به سختی حاضر به بازی در مجموعه‌های تلویزیونی می‌شوند، رسم تازه‌ای نیست و در جهان نیز حاکم است.

در ایران مدیوم نمایش خانگی نیز با رشد فوق‌العاده سال‌های اخیر، به بازدهی تجاری بسیار خوبی رسیده و بخش دیگری از چهره‌های شناخته‌شده را جذب کرده است. همچنین با افزایش سرعت و فراگیری اینترنت، بسیاری از بازیگران توانسته‌اند از صفحات مجازی خود درآمدهایی بسیار بیشتر از سریال‌های تلویزیونی کسب کنند و دیگر نیازی به حضور در قاب رسانه ملی ندارند. گسترش اینترنت همچنین باعث فراگیری سریال‌های خارجی به‌ ویژه نمونه‌های آمریکایی شده که از نظر جذابیت درام، بسیار پیشروتر از مجموعه‌های ایرانی‌ هستند. بنابراین طبیعی است که افزایش سطح سلیقه مخاطبان، استقبال از آثار صداوسیما را تحت‌تأثیر قرار دهد.

از طرفی سریال‌های جدید دایم در ذهن مخاطبان با نمونه‌های خارجی مقایسه می‌شوند و از طرف دیگر تنها بخشی از مجموعه‌های قدیمی که استانداردهای بالاتری دارند، قابلیت بازپخش در تلویزیون را حفظ می‌کنند و بقیه باید برای همیشه به آرشیو بروند. "متهم گریخت"، "خانه سبز"، "آرایشگاه زیبا"، "پس از باران"، "مسافری از هند"، "زیر آسمان شهر" و... یک وجه مشترک دیگر هم دارند؛  نوستالژی که همواره دلیل اصلی موفقیت شبکه آی‌فیلم بوده است. این در حالی است که احتمالاً بسیاری از آثار قدیمی تلویزیون، از لحاظ کیفی، بالاتر از مجموعه‌های کنونی نیستند و اگر امروز برای نخستین بار روی آنتن می‌رفتند، نمی‌توانستند موفقیت چندانی کسب کنند، اما به لطف نوستالژی، توجهی بیشتر از آن چه مستحق آن هستند، جلب می‌کنند.


 

رضا عطاران سریال سرباز متهم گریخت
نظرات خوانندگان
  • ناشناس
    پاسخ

    نمیشه اینطور نتیجه گیری کرد که اگه آقای عطاران باز هم سریالی بسازن همچنان موفقیت متهم گریخت رو خواهد داشت همونطور که افت شدید آثار اخیر طنز این کارگردان تایید کننده این حرف هست، ایشون دیگه اون درخشش رو در فیلم های طنز نتونستند تکرار کنن ، از بعضی ها بت نسازید ، ایشون هم مدتی فراز داشتند و در حال حاضر مدتهاست که در کار طنز در حال فرود هستند و در چند آثار اخیرشون متاسفانه بد جور به معنی طنز ضربه زدند

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین