کد خبر: 49439 A

افشای پشت پرده‌های کن ۲۰۱۱/ شوخی دردسرسازی که برنده نخل طلا را تغییر داد

افشای پشت پرده‌های کن ۲۰۱۱/ شوخی دردسرسازی که برنده نخل طلا را تغییر داد

نخل طلای کن برای لارنس فون تریه و فیلمش بود، اگر این کارگردان مشهور در کنفرانس مطبوعاتی آن حرف عجیب و غریب را راجع به هیتلر نمی‌زد.

ایران آرت: در جشنواره‌ی فیلم کن سال ۲۰۱۱ فیلم "درخت زندگی" به کارگردانی "ترنس مالیک" برنده‌ی نخل طلا شد، درامی که یکی از بهترین برندگان تاریخ کن به شمار می‌رود. اما به نظر می‌رسد که فیلم مالیک قرار نبوده پیشتاز جشنواره باشد. "الیویه آسایاس" به تازگی در مصاحبه با نشریه فرانسوی "لیبراسیون" تأیید می‌کند که فیلم "مالیخولیا" به کارگردانی "لارس فون تریه" نظر هیأت داوران را بیش از سایر فیلم‌ها جلب کرده بوده است.

در آن دوره از جشنواره آسایاس در کنار "رابرت دنیرو"، "جود لا"، "اوما تورمن"، "لین اولمان"، "ننسون شی"، "مارتینا گوزمن"، "جانی تو" و "محمد صالح هارون" هیأت داوران را تشکیل می‌دادند. دنیرو رئیس هیأت داوران بود و به گفته‌ی آسایاس آشنایی چندانی با سینمای جهان نداشت.

به گزارش ۳۰نما، بنا بر ادعای کارگردان "مأمور خرید شخصی"، تنها "جود لا" و خودش از ابتدا معتقد بودند که "درخت زندگی" شایسته‌ی نخل طلاست و اکثریت اعضا به "مالیخولیا" گرایش داشته‌اند. آسایاس با انتخاب این فیلم هم مشکلی نداشته زیرا فکر می‌کند که فیلمی "باشکوه" است. اتفاقی که موجب شد داوران از فیلم فون تریه به فیلم مالیک تغییر موضع دهند به گفته‌ی آسایاس کنفرانس مطبوعاتی کارگردان "مالیخولیا" بود.

آسایاس می‌گوید: "رسوایی دیگر این بود که لارس فون تریه در کنفرانس مطبوعاتی یک شوخی یهود-ستیزانه می‌کند. همه از این بابت خشمگین شده بود… او مدعی جدی نخل طلا بود. در ابتدا تنها دو نفر از ما، من و جود لا فکر می‌کردیم که فیلم "درخت زندگی" مالیک باید مهم‌ترین جایزه را کسب کند. علت اینکه دیگر اعضا با ما هم‌عقیده‌ شدند این بود که علاقه‌شان را [بعد از کنفرانس مطبوعاتی] از دست دادند."

فون تریه در کنفرانس مطبوعاتی "مالیخولیا" به شوخی گفت که هیتلر را درک و تا حدی با دیکتاتور نازی همدردی می‌کند. پس از این کنفرانس مدیران جشنواره اعلام داشتند که کارگردان صلاحیت حضور در کن را ندارد و فوراً او را جشنواره اخراج کردند. فون تریه در سال ۲۰۱۹ با "خانه‌ای که جک ساخت" به کن بازگشت اما برای کسب جایزه رقابت نکرد.

داوران نخل طلا را در نهایت به "درخت زندگی" اهدا کردند اما جایزه‌ی بهترین بازیگر زن را به "کریستن دانست" دادند. دانست در آن زمان گفت که اظهارات فون تریه او را "بهت‌زده و خشمگین" ساخته اما آن‌ها همچنان با یکدیگر دوست باقی مانده‌اند.

 

جشنواره فیلم کن لارس فون تریه نخل طلای کن مالیخولیا ترنس مالیک درخت زندگی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین