کد خبر: 49443 A

مرد بی‌نام سینما ۹۰ ساله شد

مرد بی‌نام سینما ۹۰ ساله شد

ستاره فیلم‌های "خوب، بد، زشت" و "هری کثیف" و برنده چهار جایزه اسکار، امروز یکشنبه جشن تولد ۹۰ سالگی خود را جشن می‌گیرد.

ایران آرت: کلینت ایستوود، کارگردان و بازیگر مشهور سینمای آمریکا روز یکشنبه ۹۰ ساله شد.

او که در روز ۳۱ مه سال ۱۹۳۰ در سانفرانسیسکو متولد شد تاکنون برنده چهار جایزه اسکار شده است. این هنرپیشه سرشناس در رشته فیلم های اکشن "هری کثیف" نقش هری کلهان، کارآگاه پلیس سانفرانسیسکو را که روش‌هایی خشن و بی رحمانه علیه خلافکاران به کار می‌گرفت ایفا کرد. کلینت ایستوود همچنین کارگردانی چهارمین فیلم از رشته فیلم‌های "هری کثیف" را برعهده داشت.

او پیش از آن در دهه ۱۹۶۰ در سه‌گانه دلار به کارگردانی سرجو لئونه نقش "مرد بی‌نام" را ایفا کرد. سه گانه دلار شامل "به خاطر یک مشت دلار"، "به خاطر چند دلار بیشتر" و "خوب، بد، زشت" می شود. کلینت ایستوود در این سه فیلم که به سبک "وسترن اسپاگتی" ساخته شدند با قد یک متر و ۹۳ سانتی متری خود نقش شخصیتی ضدقهرمان، کم حرف و تاثیرگذار را بازی کرده است.

کلینت ایستوود


به گزارش یورونیوز، فیلم های "جوسی ولز یاغی"، "میستی را برایم پخش کن" و "ولگرد دشتهای مرتفع" از جمله آثاری است که کلینت ایستوود در دهه ۱۹۷۰ هم کارگردانی آنها را برعهده داشت و هم در آنها به ایفای نقش پرداخت. فیلم های "نابخشوده" و "پل‌ های مدیسون کانتی" از آثار موفق کلینت ایستوود در مقام کارگردانی و بازیگری در دهه ۱۹۹۰ است.

منتقدان یک دهه بعد از آن از فیلم های "رودخانه مرموز" و "دختر میلیون دلاری" به کارگردانی کلینت ایستوود استقبال زیادی کردند. از جمله فیلم های مطرحی که او در یک دهه اخیر ساخته است می توان به "تک تیرانداز آمریکایی"، "سالی" و "جی ادگار" اشاره کرد.

کلینت ایستوود دو بار ازدواج کرده و از شش همسر یا معشوقه خود صاحب هشت فرزند شده است. 

کلینت ایستوود

این کارگردان و هنرپیشه پرکار علاوه بر کشورش در فرانسه نیز محبوبیت زیادی دارد. منتقدان فرانسوی طی دهه‌ها از آثار او استقبال زیادی کرده‌اند. کلینت ایستوود در سال ۱۹۹۴ نشان هنر و ادب وزارت فرهنگ فرانسه را دریافت کرد. او همچنین از ژاک شیراک و نیکولا سارکوزی، دو رئیس جمهوری پیشین فرانسه نشان "لژیون دونور" را که بالاترین نشان افتخار این کشور است دریافت کرد.

 

هالیوود کلینت ایستوود بازیگر کارگردان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین