کد خبر: 49479 A

مورگان فریمن ۸۳ ساله شد/ معرفی بهترین فیلم‌های برنده اسکار

مورگان فریمن ۸۳ ساله شد/ معرفی بهترین فیلم‌های برنده اسکار

شهرت مورگان فریمن تنها محدود به توانایی‌ها و مهارت‌های بازیگری او نیست و صدا و نحوه بیان او نیز برای فیلم‌های مستند ساخته شده است.

ایران آرت: مورگان فریمن بازیگر پیشکسوت و همچنان فعال سینمای هالیوود که ۴۷ سال سابقه بازیگری دارد، امروز شمع تولد ۸۳ سالگی خود را خاموش خواهد کرد.

شهرت مورگان فریمن تنها محدود به توانایی‌ها و مهارت‌های بازیگری او نیست. صدا و نحوه بیان او نیز برای فیلم‌های مستند ساخته شده است. روز اول ژوئن، این ستاره هالیوود ۸۳ ساله شد.

مورگان فریمن فعالیت‌های هنری خود را در سال‌های دهه ۱۹۷۰ و با نقش‌آفرینی در سریال شرکت برق آغاز کرد. دیگر ستاره دنیای هنر آمریکا، بیل کاسبی (نفر دوم از سمت چپ) نیز در این سریال حضور داشت. یک سریال کمدی و موفق. گفته می‌شود که خود فریمن چندان تمایلی به یادآوری فعالیت‌های هنری آن دوره خود ندارد.

مورگان فریمن

به گزارش میزان، درخشش مورگان فریمن با نقش‌آفرینی در فیلم بروبیکر شروع شد. فریمن در این فیلم در برابر رابرت ردفورد ظاهر شده بود. داستان فیلم برگرفته از جنجال زندان سال ۱۹۶۷ بود. از آن هنگام به بعد، فریمن در بسیاری از فیلم‌ها در نقش مکمل ظاهر شد و تحسین منتقدان سینما را برانگیخت. در فیلم بروبیکر، فریمن نقش یک زندانی را ایفا می‌کند و نقش زندانبان با رابرت ردفورد است.

مورگان فریمن

نقش مورگان فریمن در فیلم رانندگی برای خانم دیزی باعث شهرت او شد و جوایز بسیاری برای او به همراه آورد. فریمن نامزد دریافت جایزه اسکار شد و برای همین نقش موفق به دریافت جایزه گلدن گلوب شد. فیلم نگاهی به مسائل نژادپرستانه و جنبش مدنی سال‌های پس از جنگ جهانی دوم دارد.

مورگان فریمن بازیگری در فیلم مهارت شهرنشینی را نقطه عطف فعالیت هنری خود می‌داند. فریمن به علت نقش‌آفرینی در این فیلم بار دیگر مورد تحسین صاحب‌نظران فیلم و سینما قرار گرفت و نامزد دریافت جایزه اسکار و گلدن گلوب شد. منتقدان سینما این فیلم را یکی از موفق‌ترین تجربه‌های سینمایی دهه ۱۹۸۰ ارزیابی می‌کنند.

مورگان فریمن

مورگان فریمن نمی‌توانست از نقش‌آفرینی در نقش مکمل در فیلمی همچون رابین هود-پادشاه دزدان چشم‌پوشی کند. او در این فیلم نقش عظیم را برعهده داشت و در کنار کوین کاستنر بازی کرد. فیلم پس از اکران با نقدهای بسیار متفاوتی روبه‌رو شد. اما مهم آن بود که این فیلم در کسب شهرت بیشتر هر دو بازیگر نقش مهمی داشت.

فیلم رستگاری از شاوشنگ را یکی از بهترین فیلم‌های دهه ۱۹۹۰ می‌دانند. فیلمی با نقش‌آفرینی مورگان فریمن و تیم رابینز. فیلمی طولانی که در عمل همچون سفری ۱۴۲ دقیقه‌ای به درون زندان‌های آمریکا در قرن بیستم بود.

مورگان فریمن

مورگان فریمن در فیلم هفت در مقابل برد پیت ظاهر شد. فریمن در این فیلم نقش پلیسی را ایفا می‌کند که در آخرین سال‌های کار خود یکباره با مجموعه‌ای از قتل‌ها روبه‌رو می‌شود. قتل‌هایی که بر پایه‌ی ۷ گناه کبیره عهد عتیق صورت گرفته‌اند.

پس از سال‌ها نقش‌آفرینی در نقش مکمل، فریمن در فیلم تاثیر عمیق در نقش اصلی ظاهر می‌شود. فریمن در این فیلم نقش رئیس جمهور آمریکا را برعهده دارد. فیلم هم به علت بازیگری فریمن و هم به علت جلوه‌های ویژه آن تحسین منتقدان سینما را برمی‌انگیزد.

مورگان فریمن

مورگان فریمن در فیلم بروس قادر مطلق نقش خدا را ایفا می‌کند. فیلم داستان فردی به نام بروس نولان را حکایت می‌کند. جیم کری در این فیلم نقش فردی را ایفا می‌کند که بر آن است تا با بهره گرفتن از قدرت خدا، بر زندگی خود مجددا مسلط شود. فریمن چهار سال بعد نیز در فیلم ایوان، قادر مطلق نقش مشابهی را ایفا می‌کند.

فریمن با نقش آفرینی در فیلم دختر میلیون دلاری نقشی را برعهده می‌گیرد که در فیلم‌های بعدی‌ او نیز تکرار می‌شوند. نقش فردی مسن و دانا که می‌تواند همچون آموزگار عمل کند. این فیلم برای فریمن جایزه اسکار برای نقش مکمل را به همراه می‌آورد.

مورگان فریمن

فهرست آرزوها، فیملی با نقش آفرینی جک نیکلسون و مورگان فریمن. داستان فیلم حکایت آرزوهای برآورده نشده دو بیمار است. نگاهی طنزآمیز و عمیق به سرگذشت دو بیمار. دو بیماری که در دوران حیات خود نتوانسته‌اند به آرزوهای خود برسند. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های دوران خود است.

یکی دیگر از فرازهای هنری مورگان فریمن، بازیگری در نقش نلسون ماندلا و در فیلم شکست‌ناپذیر است. او برای این فیلم بار دیگر نامزد دریافت جایزه اسکار می‌شود. فیلم به نقش ماندلا پس از پایان دوران آپارتاید و همگرایی بین سیاه‌پوستان و سفیدپوستان در آفریقای جنوبی می‌پردازد.

در فیلم بن هور فریمن در نقش شیخ ایلدریم بازی می‌کند و نقش مکمل را برعهده دارد. نسخه جدید فیلم بن هور البته موفقیت چندانی برای سازندگان آن به همراه ندارد. البته باید یادآور شد که این پنجمین فیلمی است که هالیوود بر اساس رمان بن هور نوشته لو والاس بر روی پرده برده است.

فیلم Going in Style آخرین کار هنری مورگان فریمن است. فیلمی کمدی با نقش‌آفرینی مایکل کین. حکایت سه فرد سالخورده که در اثر فقر تصمیم به سرقت از بانک می‌گیرند. فریمن در این فیلم بار دیگر نشان می‌دهد که از معدود هنرمندانی است که قادر به ایفای نقش‌های بسیار متفاوت هستند. مورگان فریمن ۸۰ ساله شد، اما کارنامه هنری او به پایان نرسیده است.

 

هالیوود مورگان فریمن
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین