کد خبر: 51862 A

برترین فیلم‌ها با موضوع مرگ معرفی شدند/ کیارستمی در کنار بزرگان سینمای جهان

برترین فیلم‌ها با موضوع مرگ معرفی شدند/ کیارستمی در کنار بزرگان سینمای جهان

فیلم طعم گیلاس ساخته عباس کیارستمی، دربین برترین فیلم‌ها با موضوع "مرگ" و "فناپذیری" در کنار آثار سینمایی مهم دنیا قرار گرفت.

ایران آرت: نشریه سینمایی "فیلم‌استیج" روز جمعه ۱۴ آگوست (۲۴ مرداد) بهترین فیلم های با موضوع "مرگ" و "فناپذیری" را در تاریخ سینما انتخاب کرد. در معرفی "فیلم‌استیج" از این فهرست آمده است: "یک روز می رسد که شما می‌میرید، شاید آن روز فردا نباشد اما مرگ حقیقتی است که برای همه ما رخ می دهد، ما اینجا برای گرامیداشت اکران فیلم، آثار سینمایی مورد علاقه خود را که به موضوع مرگ و نیستی پرداخته اند فهرست کرده ایم"

​سایت هنر و تجربه نوشت در این فهرست نام فیلم "طعم گیلاس" ساخته عباس کیارستمی کارگردان فقید سینمای ایران که توانست جایزه نخل طلای کن را بدست آورد، نیز به چشم می‌خورد. منتقد "فیلم‌استیج" در تشریح انتخاب فیلم کیارستمی می‌نویسد: "کیارستمی کارگردان دیگری است که به طرق مختلف در فیلم هایش از مرگ می‌گوید-دلتنگی و تنهایی در "۲۴ فریم"، پیامد فاجعه در "زندگی و دیگر هیچ"، انتظار مرگ در "باد ما را خواهد برد"؛ بزرگترین دستاورد عباس کیارستمی در این نگاه فیلم عالی "طعم گیلاس" است. فیلم قصه مردی است که می‌خواهد خودکشی کند، اما باید کسی را پیدا کند که پیکرش را دفن کند تفکری شاعرانه که در ذهن ما وجود دارد، آیا شکستن دیوار چهارم (در هنر اصطلاحا به دیوار نامریی گفته می‌شود که بین هنرپیشگان و تماشاگران وجود دارد) پایانی است بر مرگ یا اینکه تولدی دوباره است یا چیزی دیگر".

از جمله آثاری که در این فهرست جای گرفته اند می توان به"هوش مصنوعی" استیون اسپیلبرگ، "همه چیز درباره جاز" باب فاسی، "عشق" میشاییل هانکه، "کلئو از ۵ تا ۷" انیس واردا،"مرگ در ونیز" لوچینو ویسکونتی،"شاید شیطان" روبر برسون، "داستان یک روح" دیوید لوری، "زیستن" آکیرا کوروساوا،"مهر هفتم" اینگمار برگمان، "سولاریس" آندری تارکوفسکی/ استیون سودربرگ (این فیلم دو نسخه دارد)، "جنوبی" ژان رنوا، "خط قرمز باریک" ترنس مالیک، "جهان فردا" دان هزتزفلد اشاره کرد.

در پایان از چندین فیلم مهم دیگر از جمله "مدفن کرم‌های شب تاب" ایسائو تاکاهاتا، "یک فیلم کوتاه درباره قتل" و "زندگی دوگانه ورونیکا" هردو ساخته کیشلوفسکی، "بعد از زندگی" هیروکازو کورئیدا، "مردی که آنجا نبود" برادران کوئن نیز که راهی به فهرست پیدا نکرده اند، تجلیل شد.

 

عباس کیارستمی طعم گیلاس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین