کد خبر: 52052 A

آغاز پخش سریال‌های محرم ۹۹/ از "بوم و بانو" سعید سلطانی تا سریال پلیسی علی انصاریان

آغاز پخش سریال‌های محرم ۹۹/ از "بوم و بانو" سعید سلطانی تا سریال پلیسی علی انصاریان

پخش سریال‌های ویژه محرم از امشب با روی آنتن رفتن سریال "زمین گرم" آغاز و در روزهای آتی دو سریال "سرزده" و "بوم و بانو" نیز پخش خواهند شد.

ایران آرت: مهر نوشت، از امشب و با پایان دهه اول محرم سریال‌های جدید مناسبتی و غیرمناسبتی قرار است به آنتن شبکه‌های سیما برسند که در زیر مروری بر این سریال‌ها داریم.

شبکه یک با «سرزده»؛  سریالی استانی با هنرمندانی از پایتخت

ساخت سریال در شهرها و استان‌هایی غیر از پایتخت و تهران حالا دارد به یک رویه ساختارمند و حرفه‌ای تبدیل می‌شود. یکی دو سالی است که هم تولید سریال از تمرکز در تهران خارج می‌شود و کارگردانان حرفه‌ای به تولید سریال در شهرستان‌ها می‌پردازند و هم کارگردانان جوان و تازه‌کارتری دست به تجربه بزنند. سریال‌های مختلفی در پروسه نگارش پیش تولید و ساخت در مراکز استانی قرار دارد و برخی از آن‌ها که به خروجی آنتن رسیده‌اند توانسته‌اند رضایت بالایی هم از مخاطب دریافت کنند.

«سرزده» جدیدترین سریالی است که در یک مرکز استانی تولید شده است. این سریال در خراسان رضوی و با ترکیبی از بازیگران چهره پایتخت و همچنین بازیگران بومی ساخته شده است و قرار است از فردا سه شنبه شب ۱۱ شهریور روی آنتن شبکه یک سیما برود.

کارگردان؛ بهادر اسدی

بهادر اسدی کارگردان این سریال تلویزیونی است که پیش از این مینی سریال «ریکاوری» را ساخته است و این دومین تجربه او در ساخت سریال تلویزیونی است؛ تجربه‌ای که در آن با ترکیبی از بازیگران بومی و چهره‌ها کار کرده است و باید دید چقدر در این تجربه توفیق پیدا کرده است.

اسدی که پیش از این حدود ۵۰ تله فیلم برای تلویزیون ساخته است در دومین تجربه خود سراغ سریالی در فضای مشهد رفته است.

بازیگران؛ ترکیبی از چهره‌ها تا بومی‌ها

از جمله بازیگران این سریال می‌توان به علی انصاریان بازیکن سابق تیم ملی، بهرنگ علوی، نسیم ادبی، رویا میرعلمی و رحیمی نوروزی اشاره کرد. همچنین مریم مومن که پیش از این با سریال «بانوی عمارت» مورد توجه قرار گرفت از دیگر بازیگران این سریال است. همچنین حدود ۳۰ درصد از بازیگران این سریال را هنرمندان تئاتر شهر مشهد تشکیل می‌دهند.

«سرزده» اگرچه سریالی صرفاً محرمی و مناسبتی نیست اما مضمون و محتوای آن هم از این فضا چندان دور نیست و قرار است شاهد قصه‌ای درباره توبه و بخشش باشیم که باید دید چقدر روایت‌ها از این کلیشه‌های داستانی نو و با پرداختی جدید و متفاوت خواهد بود. داستان درباره دو دوست صمیمی به نام‌های اصلان و رضا است که بعد از سال‌ها، در اتفاقی با یکدیگر روبرو می‌شوند و حالا یکی پلیس و دیگری خلافکار شده است.

این سریال در ۹ قسمت ساخته شده است که از امشب ساعت ۲۲:۱۵ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

شبکه دو با «بوم و بانو»؛  تعزیه‌خوانی در بستر عاشقانه و ممنوعیت‌های تاریخی

سریال «بوم و بانو» به کارگردانی سعید سلطانی همچنان در پروسه تصویربرداری قرار دارد و زمان پخش این سریال هنوز مشخص نشده است. با این حال بنای اولیه بر این بوده است که این سریال هم از دهه دوم محرم روی آنتن شبکه دو برود و باید دید با پایان سریال «مرضیه» کنداکتور شبکه دو سیما چه زمانی این سریال را در باکس پخش قرار خواهد داد.

این مجموعه که در ۴۰ قسمت ساخته شده است در تاریخ معاصر و در زمان رضا خان می‌گذرد توسط اعظم بهروز و شعله شریعتی نوشته شده است.

شاید این سریال از یک حیث «شب دهم» ساخته حسن فتحی را تداعی کند. این سریال هم در دوره قاجار روایت می‌شود و در قصه به ممنوعیت‌های تعزیه و عزاداری می‌پردازد. قصه این سریال البته در بستری عاشقانه، اجتماعی و سیاسی روایت شده و محورهای دیگری را هم شامل می‌شود.

کارگردان؛ سعید سلطانی

سریال «بوم و بانو» تجربه مشترک دیگری از سعید سلطانی به عنوان کارگردان و آرمان زرین‌کوب تهیه کننده است که فصل سوم «ستایش» جزو آخرین کارهایشان است و سال گذشته روی آنتن رفت. بعد از آن سلطانی درگیر ساخت این مجموعه شد که چندین بار هم به دلایل مختلف وقفه‌هایی در تولید کار به‌وجود آمد.

سلطانی سازنده سریال‌های پرمخاطب و پربیننده‌ای چون سه‌گانه «ستایش»، «پس از باران»، «لبه تاریکی» و ملودرام‌های مختلف دیگری بوده است و سابقه سریال سازی او از ابتدای دهه ۷۰ تاکنون به سه دهه می‌رسد.

بازیگران؛ فرصتی برای کمتر دیده‌شده‌ها

سلطانی معمولاً در سریال‌های خود از چهره‌های شناخته شده استفاده می‌کند و برای یک یا دو نقش اصلی سراغ بازیگران تازه کار یا حتی چهره‌های کمتر دیده شده می‌رود. در این سریال بهنام تشکر در نقش یک سرهنگ ظاهر شده است که بعد از «وارش» و نقش جدی و متفاوتی که در آنجا داشت این سریال هم احتمالاً حضور متفاوتی از او را می‌طلبد. فریبا متخصص و مسعود رایگان از دیگر بازیگران این سریال هستند. همچنین ساغر قناعت و دیبا زاهدی بازیگران جوانی هستند که دیگر نقش‌های این سریال را بازی می‌کنند. دیبا زاهدی این روزها سریال «آقازاده» را هم در شبکه نمایش خانگی دارد که در نقش همسر جوان مهدی سلطانی ظاهر شده است و اینجا هم نقش اول این سریال را بر عهده دارد.

طبق خبری که معاونت سیما امروز برای رسانه‌ها ارسال کرده است این سریال از نیمه دوم شهریور به آنتن خواهد رسید و با جایگزین شدن پس از سریال «مرضیه» هر شب ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه دو سیما خواهد رفت.

شبکه سه سیما؛  «زمین گرم» و تجربه کارگردانی آقای فیلم‌نامه‌نویس

سریال «زمین گرم» به کارگردانی سعید نعمت الله و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی با پایان سریال «عقیق» از امشب دوشنبه ۱۰ شهریورماه از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

این سریال هم اگرچه در فضایی مناسبتی ساخته نشده است با این حال مضمونی اجتماعی و مذهبی دارد و در ۳۰ قسمت مخاطبان را با خودش همراه خواهد کرد.

سعید نعمت‌الله از جمله نویسندگانی است که معمولاً حضورش در سریال‌ها همراه با واکنش‌های مختلفی از طرف مخاطب بوده است. لحن و ادبیات وی در دیالوگ‌نویسی باعث شده است که برخی او را با مسعود کیمیایی مقایسه کنند و حتی گاه دیالوگ‌هایش را نسخه ضعیفی از این کارگردان سینمای ایران بدانند. برخی هم این لحن را به دلیل تفاوت‌هایش با دیالوگ‌های روتین و روزمره سریال‌های تلویزیونی قابل توجه دانسته‌اند.

کارگردان؛ سعید نعمت‌الله

نعمت‌الله در این سریال همچون گذشته جایگاه نویسندگی‌اش را حفظ کرده است و علاوه بر آن برای اولین بار دست به کارگردانی هم زده است. نعمت الله البته چندان از این فضا دور نبوده است و حتی در پشت صحنه بسیاری از سریال‌ها در کنار بهرنگ توفیقی یا محمدرضا آهنج خودش هم در کنار کارگردان حضور داشته است و حتی گاهی به بازیگران میزانسن داده است و یا در لحن و بیان و تشریح موقعیت به آنها کمک کرده است.

درباره سریال «زمین گرم» نیز نمی‌توان هیچ پیش‌بینی‌ای داشت به ویژه که سریال‌های نعمت الله نیز گاه با حواشی زیادی روبه‌رو شده است همچون «برادرجان» که از یک سو خشونت و قصه‌های آن واکنش‌های تندی را در بر داشت و از سوی دیگر علاقمندان زیادی را به خود جذب کرد و پربیننده‌ترین سریال رمضانی سال گذشته شبکه سه شد. در عین حال برخی از سریال‌های وی نیز کمتر واکنشی از سوی مخاطب در برداشته است همچون سریال «عقیق» که محرم سه سال پیش پخش و امسال بازپخش شد و یا سریال «خواب زده» که مدتی است در شبکه نمایش خانگی عرضه می‌شود و یک شکست کامل برای تیم این سریال محسوب می‌شد.

بازیگران؛ ترکیبی از همراهان همیشگی

این سریال یکی از متنوع‌ترین تیم‌های بازیگری را دارد که از طنزپردازانی چون علیرضا خمسه تا چهره‌های کمتر دیده شده‌ای چون مرجان شیرمحمدی همسر بهروز افخمی در آن دیده می‌شود که البته اکثر آن‌ها پیش از این در سریال‌های دیگری به نویسندگی نعمت‌الله همکاری کرده‌اند و به‌نوعی همکاران او محسوب می‌شوند.

از جمله بازیگران این سریال می‌توان به نام‌های اصغر همت، نادر فلاح، علیرضا آرا، کامران تفتی، شیوا ابراهیمی، دنیا مدنی، پریوش نظریه، مارال فرجاد، مجید واشقانی، مجید نوروزی و… اشاره کرد.

این سریال از امشب دوشنبه ۱۰ شهریورماه همزمان با شب‌های ماه محرم به مدت ۳۰ شب، ساعت ۲۰:۴۵ راهی آنتن شبکه سه سیما خواهد شد.

علی انصاریان ستایش سعید سلطانی بوم و بانو سریال سرزده زمین گرم
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین