کد خبر: 52240 A

نظر منتقد ورایتی درباره "خورشید" مجید مجیدی/ این فیلم به ۱۵۲ میلیون کودک کار ادای احترام می‌کند

نظر منتقد ورایتی درباره "خورشید" مجید مجیدی/ این فیلم به ۱۵۲ میلیون کودک کار ادای احترام می‌کند

پیتر دبروگ منتقد معروف نشریه ورایتی درباره فیلم "خورشید" ساخته مجید محیدی که در بخش رقابتی ونیز حضور دارد، نوشت.

ایران آرت: فیلم «خورشید» اولین نمایش خود را در بخش رقابتی هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز تجربه کرد. 

به گزارش ایسنا، «پیتر دبروگ» منتقد معروف نشریه ورایتی درباره فیلم «خورشید» ساخته مجید محیدی که در بخش رقابتی ونیز حضور دارد، نوشت:

«اگر به خاطر بیاورید مجیدی سازنده فیلم بچه های آسمان، یکی از برترین فیلم های قرن بیستم میلادی درباره کودکان است که درباره پسری است که کفش های خواهرش را گم میکند و دردسرهایی برای هر دوی آنها ایجاد می‌شود. کمتر فیلمی را از لحاظ سادگی می‌توان با این فیلم مقایسه کرد و در عین حال مخاطب به سختی می‌توانند چشم از فیلم بردارد، چرا که صحنه به صحنه رابطه مستقیمی با شرایط کودکان در فیلم برقرار می‌کند. فیلم خورشید دارای طرح داستان بسیار پیچیده تری نسبت به بچه های آسمان است اما همچنان با آن مرتبط است و مجیدی در فیلم جدیدش نیز تمرکز داستان را بر روی گروهی کوچک از نوجوانان قرار داده که چالش های به ظاهر کوچک آنها در ذهنشان چون کوهی بزرگ است». 

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: فیلم «خورشید» به ۱۵۲ میلیون کودکِ کار در سراسر جهان و همچنین همه کسانی است که در پی حق خود هستند، تقدیم شده است. همه بازیگران اصلی فیلم از کودکان کار انتخاب شده اند تا از تجربه خود برای ایفای نقش کودکان ایرانی و مهاجری استفاده کنند که مجبورند برای گذران زندگی خانواده اشان کار کنند. شخصیت علی پسر سرسختی است و شبیه نوجوانان گانگستر در فیلم «فراموش شدگان» ساخته لوئیس بونوئل است، فیلمی اخلاقی و نئورئالیسم که مجیدی همه آثارش را به این فضا اختصاص داده است. فیلم «خورشید»  نسبت به بچه های آسمان اثری ساخته و پرداخته تر شده است و همچنان نشانه هایی از آن را حفظ کرده است، فیلمی که بخش بزرگی از آن در لوکیشن فیلم برداری شده و با مجموعه از بازیگران بزرگسال باتجربه و کودک بازیگران غیرحرفه‌ای ساخته شده است. 

«مخاطب برخی مواقع نسخه ای متداول تر از داستان را در ذهن می‌پروراند و گمان می‌کند که آقای رفیعی (جواد عزتی) با علی همکاری می‌کند و او را متقاعد می‌کند تا گنجی را که قرار است پیدا کند را به مدرسه خورشید (مدرسه کودکان کار) اعطا کند و مدرسه را از مشکلات مالی نجات دهد اما فیلم مجیدی واقع گرایانه تر از آن است». 

«اگر یکی از اهداف فیلم «خورشید» این باشد که به ما یادآوری کند همه کودکان برابر متولد شده اند و شایسته آموزش و تشویق هستند، استفاده مجیدی از تیم بازیگران کودک این فیلم این موضوع را به وضوح و با صدای بلند فریاد می زند. کار مجیدی با بازیگران کودک منبع الهامی برای فیلم فوق العاده «وجده» ساخته «حیفا المنصور» کارگردان عربستانی و «کفرناحوم» ساخته «نادین لبکی» بازیگر و کارگردان لبنانی بوده است. در فیلم مجیدی نوجوانان همچون دختران در فیلم آمریکایی «پروژه فلوریدا» ساخته «شان بیکر»، قدرتمند و سرگرم کننده هستند، اما داستانی ساده تر موجب شده فیلم مجیدی به نتیجه مطلوب دست یابد و به نظر میرسد بیشتر توجه مخاطبان را جلب خواهد کرد». 

در فیلم «خورشید» به نویسندگی مشترک مجید مجیدی و نیما جاویدی که اولین نمایش خود را در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر تجربه کرد و سیمرغ بهترین فیلم و فیلم نامه را گرفت؛ جواد عزتی، علی نصیریان، طناز طباطبایی، روح الله زمانی، ابوالفضل شیرزاد، شمیلا شیرزاد، علی غابشی، مانی غفوری، محمدمهدی موسوی و صفر محمدی بازی کرده‌اند و در خلاصه داستان این ‌فیلم آمده است: علی کودک دوازده ساله‌ای است که همراه دوستانش با دزدی قطعات و کار در یک انبار لاستیک، زندگی‌شان را می گذرانند.

هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز از تاریخ ۲ سپتامبر (۱۲ شهریور) تا ۱۲ سپتامبر (۲۲ شهریور) برگزار می‌شود. 

 

مجید مجیدی خورشید
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین