کد خبر: 52362 A

اکبر عبدی: فشار اقتصادی یک سبزی‌فروش را هم سیاسی کرده است/ با صراحت حرف مردم را می‌زنم/ بازی در سریال "نون خ ۳"

اکبر عبدی: فشار اقتصادی یک سبزی‌فروش را هم سیاسی کرده است/ با صراحت حرف مردم را می‌زنم/ بازی در سریال "نون خ ۳"

اکبر عبدی درباره چهار دهه حضورش در عرصه بازیگری صحبت کرد و از حضورش در فصل سوم سریال "نون خ" خبر داد و همچنین نقبی زد بر مشکلات اقتصادی جامعه که به گفته او این مشکلات مردم عادی را هم سیاسی کرده است.

ایران آرت: الناز عباسیان در همشهری نوشت: برای گفت‌وگو با اکبر عبدی شاهکار سینمای ایران، بهانه و مناسبت لازم نداریم؛ اما انگار این گفت‌وگو با خودش بهانه تولد ۶۰سالگی این بازیگر محبوب و مناسبت روز ملی سینما را هم به همراه آورده است. عبدی که ۴دهه از عمرش را برای خوب کردن حال مردم گذاشته، حالا هم دوست دارد با تمام توانش پا به میدان گذاشته و لبخند را بر لبان مردم بنشاند.

رد پای هنر مرد هزارچهره سینمای ایران با کاراکترهای ماندگار و متفاوت و بازی حرفه‌ای‌اش در تاریخ بازیگری ایران ثبت شده است. حالا به بهانه ورود او به دهه هفتم زندگی‌اش و در آستانه روز سینما، سراغی از او گرفتیم که نقش مهمی در سینمای بعد از انقلاب دارد.

اکبر عبدی نامی است که نزدیک به ۴دهه با لحظه‌های شیرین و خاطرات خوش مردم این سرزمین گره خورده است. به همراه داشتن این نام علاوه بر افتخارات ماندگار برای شما، چه مسئولیت سنگینی بر دوش‌تان گذاشته است؟

من چند روز پیش در ‌ماه شهریور 60ساله شدم و حدود چهل‌وچند سالی است که در این کار هستم. خب هر کسی در هر کاری مدت زمانی از عمرش را بگذارد، در آن کار به یک پختگی‌هایی می‌رسد. علاوه بر اینکه در عقل، شعور، فهم و درک هم باید پخته‌تر شود که من سعی کرده‌ام اگر پخته هم نشدم حداقل بتوانم از آدم‌های پخته‌‌ای که با آنها کارکرده‌ام تقلید کرده و مثل آنها رفتار کنم. در طول این سال‌ها افتخار همکاری با کارگردان‌های نامی سینمای ایران را داشته‌ام؛ مثل استاد مرحوم علی حاتمی، استاد میرباقری و جناب استاد تقوایی که برایشان آرزوی سلامتی می‌کنم. تمام تلاشم را کرده‌ام تا از این بزرگان چیزهایی یاد بگیرم.

از شما نقش‌آفرینی‌های خوب و بی‌نظیر را منها کنیم، یک ویژگی خاصی شما را از بسیاری از هنرمندان متمایز می‌کند و آن هم روحیه مردمی شماست. شما همیشه همدرد مردم بوده و برای بازگو کردن مشکلات آنها از زبان خودتان ابایی نداشته‌اید حتی اگر به قیمت گلایه و اعتراض مسئولان از شما هم شده باشد، شما از تریبون‌های رسمی برای رساندن حرف مردم به مسئولان استفاده کرده‌اید؟ آیا تاکنون این موضوع فعالیت هنری و پیشنهادهای کاری‌تان را تحت‌تأثیر قرارداده و محدودتان کرده است؟

بعد از این صحبت‌ها هرکسی مرا دیده گفته دمت گرم که حرف دل ما را زدی. به هر حال هر آدمی که در جامعه به‌خاطر شغل یا رشته ورزشی‌‌اش مشهور یا کمی پررنگ‌تر از دیگران می‌شود، باید به‌گونه‌‌ای صدای مردم باشد. چرا که از سوی مردم این امتیاز به او داده شده است. مگر می‌شود مخاطب من مردم باشند و من حرف‌های ضد‌مردمی بزنم؟ اگر بر فرض جایگاهی در جامعه پیدا کرده‌ایم، باید زبان مردم باشیم و از این موقعیت خود برای رساندن حرف‌های مردمی که صدایشان به جایی نمی‌رسد، استفاده کنیم. خوشبختانه این صراحت کلام من در بازگو کردن مشکلات مردم تا‌کنون هیچ مشکل و محدودیتی ایجاد نکرده است. البته ناگفته نماند من آدمی سیاسی نیستم و دوست هم ندارم سیاسی باشم، ولی بالاخره این سیاست و تصمیمات سیاسی در جامعه روی هر آدمی ثاثیر می‌گذارد. هم‌اکنون شرایط جامعه به‌گونه‌‌ای شده که فشار اقتصادی حتی یک آدم عادی مثل یک سبزی‌فروش را هم سیاسی کرده است. درست است که با سیاست‌های کشور آمریکا مخالف هستم، ولی این به آن معنا نیست که آدمی سیاسی هستم. در کل نه من بلکه همه آدم‌ها با آدم زورگیر، زورگو و خشن مشکل داشته و مخالف‌اند. همه آدم‌ها اتوماتیک‌وار طرفدار آدم‌های مظلوم و ضعیف‌اند.

این روزها حال مردم خوش نیست. شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی و بیکاری و... روحیه آنها را تضعیف کرده است. به‌عنوان کمدینی که سال‌ها لبخند بر لبان مردم این مرز و بوم نشانده، چه پیشنهادی برای خوب شدن حال مردم دارید؟

در مصاحبه‌‌ای که اخیرا با آقای مجید صالحی داشته و در شبکه مجازی پخش شد (برنامه امشو)، به کم لطفی‌های صدا و سیما در این زمینه اشاره کردم. من خودم را عرض می‌کنم و دوستان و همکاران دیگر را نمی‌دانم. درحال حاضر من - مثلا هنرمند کمدین - در خانه نشسته‌‌ام و برنامه‌های شبکه‌های بیگانه را نگاه می‌کنم، درصورتی‌که باید در تلویزیون با اجرای برنامه و بازی در فیلم‌ها سر مردم را گرم کرده و دل مردم را شاد کنم. من کمدین وظیفه دارم لبخند را به لب‌های مردم برگردانم و باید چنین کاری را کنم، اما من در خانه نشسته‌ام.

مشکل کجاست؟ تلویزیون همکاری نمی‌کند؟

تلویزیون هر طرحی را که برای ساخت فیلم ارائه می‌دهیم، ایراد می‌گیرد و قبول نمی‌کند. خیلی از هنرمندان پشت این سختگیری‌های تلویزیون مانده و خانه‌نشین یا کم کار شده‌اند. برای مثال اگر قرار است فیلمی برای تلویزیون بسازیم، باید به فکر حامی مالی قدرتمند باشیم تا بتواند هزینه‌های ساخت فیلم را بپردازد که کار چندان ساده‌‌ای نیست.

0901

شما به‌واسطه ایفای نقش‌های مختلف از کودک گرفته تا بیمار روانی، زن، پیرزن و حتی روحانی به مرد هزار چهره سینمای ایران معروف شده‌اید. ماندگارترین و دوست‌داشتنی‌ترین نقشی که بازی کرده‌‌اید کدام است؟ از دید شما و از دید مردم.

به‌لحاظ کاری خودم "‌‌ای ایران" ساخته استاد ناصر تقوایی را دوست دارم. از دید مردم هم فیلم‌های مادر، آدم برفی، اخراجی‌ها، اجاره‌نشین‌ها و در کل فیلم‌هایی که به زندگی مردم نزدیک‌تر و ملموس‌تر بوده، بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. فیلم مادر برای خودم هم بسیار ارزشمند است؛ زیرا مادر موجودی است که همه خانواده‌ها با هر فرهنگی در هر جای کره زمین عاشقانه دوستش دارند. گرچه پدرم در قید حیات نیستند اما همیشه دستبوس مادرم هستم و عاشقانه دوستش دارم.

هم‌اکنون مشغول چه کاری هستید یا برنامه‌‌ای برای فیلم جدید دارید؟

مشغول تست گریم و لباس سری سوم سریال "نون. خ" هستم که به دعوت سعید آقاخانی عزیز با این گروه همکاری می‌کنم. این سریال قرار است نوروز امسال از تلویزیون پخش شود. از 25شهریور کار فیلمبرداری آن اطراف تهران شروع می‌شود.

اکبر عبدی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین