کد خبر: 52365 A

واکنش بازیگران به حذف دختران از جلد کتاب ریاضی/ از شیلا خداداد تا گلاب آدینه

واکنش بازیگران به حذف دختران از جلد کتاب ریاضی/ از شیلا خداداد تا گلاب آدینه

موضوع حذف تصویر دختران از جلد کتاب ریاضی اکنون به یکی از ترندهای فضای مجازی تبدیل شده و بسیاری از چهره‌های مشهور از جمله بازیگران و اهالی سینما نیز به آن واکنش نشان داده‌اند.

ایران آرت: از روز گذشته تصاویری در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد تصویر دختران از روی جلد کتاب سوم ریاضی سوم دبستان چاپ سال ۹۹ حذف شده است. مراجعه به سایت "پایگاه کتاب‌های درسی" و بررسی تصویر جلد کتاب‌ها نشان می‌دهد که این موضوع صحت دارد.

به گزارش ایران‌آرت، ظهر امروز رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی دربار علت این موضوع چنین توضیح داد: "در ارتباط با تصویر روی جلد کتاب ریاضی سال سوم ابتدایی و ویرایشی که در این تصویر انجام شده است، از آنجا که تصویر قبلی بسیار شلوغ بود و تعداد مفاهیم ریاضی مطرح شده درآن تصویر بسیار زیاد بود، پیشنهاد دوستانی که از منظرهای هنری، زیبا شناسی و روانشناسی بخش های مختلف کتاب را بررسی می کنند بر این بوده است که تصویر خلوت تر گردد.

از آنجا که تصویر دو دانش آموز دختر که برخی شکل های هندسی در دستان آنهاست حذف شده است؛ برداشت‌هایی از قبیل حذف دستوری تصاویر دختران نتیجه گیری شده است. با بررسی صفحات دیگر کتاب و نیز جلد سایر کتاب های ریاضی مشاهده می‌شود که تصاویر متعددی از دختران دانش آموز در کتاب های ریاضی استفاده شده است و لذا موضوع حذف دستوری تصاویر دختران نمی تواند مد نظر باشد."

​اما نسیم بهار، تصویرگر جلد این کتاب روایت متفاوت‌تری دارد. وی در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: "این طرح را چند سال پیش برای کتاب ریاضی سوم دبستان کشیده بودم. طرح اصلی هم کلی ممیزی (سانسور) خورد و اجازه ندادند یکی از دخترها بالای درخت باشد! در طرح اولیه جلد کتاب ریاضی سوم دبستان نیز مقام‌های وزارت آموزش و پرورش حتی جایی گفته بودند که انگار یکی از دخترهای روی جلد در حال رفتن به سمت یکی از پسرهاست که او را بغل کند، پس "طرح را اصلاح کنید"."

5

​به گزارش ایران‌آرت، موضوع حذف تصویر دختران از جلد کتاب ریاضی اکنون به یکی از ترندهای فضای مجازی تبدیل شده و بسیاری از چهره‌های مشهور از جمله بازیگران و اهالی سینما نیز به آن واکنش نشان داده‌اند.

​شیلا خداداد، بازیگر سینما در صفحه اینستاگرامش نوشته است: "حذف دختران از روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان درحالی انجام شده است که نامدارترین ریاضی‌دان ایرانی در چند دهه اخیر در جهان، مریم میرزاخانی است که به عنوان اولین ایرانی برنده مدال فیلدز شد."

1

​سحر ذکریا نیز نوشته است: "واقعا برای خودمون متاسفم ، هروز داریم پس رفت میکنیم به جای پیشرفت کی میخوایم ببینیم که جهان کجاست و ما کجاییم"

2

​گلاب آدینه هم پست زیر را در صفحه شخصی‌اش منتشر کرده است.

3

​تهمینه میلانی، کارگردان سینما نیز نوشته است: "یک فصل از دروس ریاضی مدارس آمریکا درباره مریم میرزاخانی است. وای بر ما اگر این تصویر حقیقت داشته باشد."

4

کتاب درسی گلاب آدینه تهمینه میلانی سحر ذکریا شیلا خداداد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین