کد خبر: 53139 A

اکران فیلم‌های اسکار ترکیه در زیر ستاره‌ها

اکران فیلم‌های اسکار ترکیه در زیر ستاره‌ها

پنجاه و هفتمین دوره جشنواره فیلم پرتقال طلایی آنتالیا به‌صورت ترکیبی از حضور فیزیکی و آنلاین در حال برگزاری است.

ایران آرت: جشنواره فیلم پرتقال طلایی آنتالیا ترکیبی از بهترین فیلم‌های بلند جدید ترکیه و عناوین بین‌المللی را برای این دوره انتخاب کرده است.

این جشنواره که از ۳ اکتبر شروع شده و تا ۱۰ همین ماه (۱۲ تا ۱۹ مهر) ادامه خواهد داشت در شهر جنوبی ترکیه برگزار می‌شود. این جشنواره پیش‌تر با اعتراض‌هایی روبه‌رو شد که موجب شد تا احمت بایوکلوغلو به عنوان رییس و باشک امره به عنوان مدیر هنری به این سمت‌ها منصوب شوند و تلاش کنند تا این جشنواره را به ریشه‌های خود برگردانند.

دلیل این امر این بود که در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ که این جشنواره به ریاست مایک داونی تهیه کننده بریتانیایی-ایرلندی برگزار شد، از بحث رقابت ملی و تمرکز بر پایه تاریخی ترکیه دور افتاد. به همین دلیل بسیاری از فیلمسازان محلی این جشنواره را در آن دو سال تحریم کردند.

از وقتی ریاست جشنواره عوض شد اولین اقدام بازگرداندن بخش رقابتی ملی در کنار بخش‌های جنبی با تمرکز بر مستندها و فیلم‌های کوتاه ترکیه بوده است.

به گزارش مهر امسال یک اصل به این جشنواره اضافه شده و آن اینکه فیلم‌های ترکیه باید در سطح ملی اکران شده باشند.

طبق آمار سال پیش ۸۶ درصد بلیت‌های جشنواره حتی پیش از شروع به فروش رسیده بود.

امسال به دلیل پاندمی کرونا، این رویداد خیلی کوچک‌تر برگزار می‌شود و به دلیل محدودیت سفر قادر به دعوت از مهمانان خارجی نیست.

فیلم‌های انتخاب شده برای بخش مسابقه ملی و بین‌المللی این جشنواره در سه مکان رو باز با عنوان «زیر ستاره‌ها» به نمایش درمی‌آیند.

نشست فیلم آنتالیا نیز که با همکاری مدرسه سینمای «پرتقال طلایی» برای دانشجویان جهانی برگزار می‌شود و از سال پیش کارش را شروع کرده تنها به‌صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

ریاست هیات داوران بین‌المللی ۲۰۲۰ برعهده امین آلپر فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان ترکیه است که با همراهی اعضای هیات داوران شامل آدا سالمون تهیه‌کننده رومانیایی، فردریک بویر مدیر هنری جشنواره فیلم ساندنس، نیکی کریمی بازیگر و کارگردان ایرانی و ساندرا کوگوت فیلمساز برزیلی این مهم را انجام می‌دهد.

در بخش رقابت بین‌المللی ۱۰ عنوان با هم رقابت می‌کنند که از این میان ۶ عنوان از جشنواره فیلم ونیز انتخاب شده‌اند که «پیوندها» فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز ساخته دانیله لوچتی، «کجا بودی آیدا؟» ساخته یاسمیلا ژبانیک کارگردان بوسنیایی درباره نسل‌کشی سال ۱۹۹۵ در سربرنیتسا و «گوش کن» ساخته آنا روشا دی سوسا فیلمساز تازه‌کار پرتغالی که در بخش افق‌های ونیز موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران شد و شیر بهترین فیلم بلند اول یک کارگردان را دریافت کرد، از جمله آن‌ها هستند.

«استقبال بزرگ» کمدی تحت لیبل جشنواره کن به کارگردانی امانوئل کورکول از فرانسه، «آماده‌سازی برای با هم بودن در یک دوره ناشناخته از زمان» به کارگردانی لیلی هوروات کارگردان مجار و «یلدا» برنده جایزه هیات داوران ساندنس ساخته مسعود بخشی از دیگر حاضران در بخش رقابت بین‌المللی امسال هستند.

از جشنواره پرتقال طلایی آنتالیا به عنوان اسکار ترکیه یاد می‌شود و از سوی وزیر آنتالیا و با حمایت وزیر فرهنگ و توریسم ترکیه برگزار می‌شود.

امسال در مجموع ۴۴ فیلم بلند در این جشنواره به نمایش درمی‌آید. برندگان جوایز در مراسم اختتامیه که ۱۰ اکتبر برگزار می‌شود، معرفی می‌شوند.

 

جشنواره فیلم جشنواره فیلم ترکیه جشنواره فیلم پرتقال طلایی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین