کد خبر: 55729 A

مشکل تلویزیون با کلاه‌گیس بازیگران زن حل شد؟

مشکل تلویزیون با کلاه‌گیس بازیگران زن حل شد؟

آیا سریال جواد شمقدری یک استثنا است یا مسولان تلویزیون در حمایت از دیگر سریال‌ها هم تمام قد خواهند ایستاد؟ حالا فرصت خوبی است تا یک مشکل قدیمی حل شود.

ایران آرت: احمد رنجبر در هفت صبح نوشت: همزمان با پخش "روزهای ابدی"، این سوال مطرح شد که چرا استفاده از کلاه گیس برای "روزهای ابدی" مجاز است اما برای فیلم "کاناپه" نه. در این میان به سریال هایی که شرایط مشابه داشتند و به مشکل خوردند پرداخته می‌شود:

سانسور سربداران

محمدعلی نجفی در سال هایی که هنوز درباره حجاب بازیگرها راهکاری قطعی عنوان نشده بود، سراغ کلاه گیس رفت. این کارگردان درباره تجربه استفاده از کلاه‌گیس گفته که سریال در هنگام پخش با سانسور مواجه شد. افسانه بایگان هم گفت که نجفی با وساطت امام مجوز پخش برخی سکانس های او را گرفت.

انتقاد از یوسف پیامبر

بعد از "سربداران" تمهید استفاده از کلاه گیس در سریال ها از بین رفت. تا این که فرج الله سلحشور  از آن در سریال یوسف پیامبر بهره برد. اما این شیوه و البته آرایش بازیگران با برخی انتقادها مواجه شد تا جایی که خود سلحشور این طور واکنش نشان داد: "این موضوع را قبول دارم و در آثار بعدی‌ام حتما مورد توجه جدی قرار می‌دهم."

توقف نفس

در سریال "نفس"  تصاویر زنان ارمنی با کمک جلوه های ویژه در بک گراند قرار گرفت. تا بر اساس فرهنگ پیش از انقلاب بدون روسری تردد می کنند. فقط چند قسمت پخش شد و دیگر خبری از زنان بدون روسری نبود! از قضا، این راهکار ، یکی از تمهیدهای مناسب برای حل مشکل حجاب تعبیر شد اما فشارهای بیرونی مانع از استفاده شد

مخالفت با تعبیر وارونه یک رویا

یکی از سکانس های پایانی "تعبیر وارونه یک رویا" به دلیل فنی باید دوباره ضبط می شد. سازندگان فرصت سفر دوباره به ارمنستان نداشتند و تصمیم گرفتند ، سکانس را با حضور بازیگر ارمنی در تهران ضبط کنند. اما چنین اجازه ای به فریدون جیرانی داده نشد. حتما می دانید که کارگردان ها مجاز نیستند از بازیگر بی حجاب (حتی خارجی) در خاک ایران استفاده کنند.

عدم اعطای مجوز به خانه امن

به دلیل شیوع ویروس کرونا سکانس قتل کاراکتر سیما تیرانداز ،‌ در سریال "خانه امن" در ارمنستان ضبط نشد. در نهایت احمد معظمی ، این سکانس را با حضور بازیگران ارمنی و استفاده از کلاه گیس در تهران بازسازی کرد. سکانس "خانه امن" اما مجوز پخش نگرفت آن هم در شرایطی که تاثیری کلیدی درروند قصه داشت.

آیا سریال جواد شمقدری یک استثنا است یا مسولان تلویزیون در حمایت از دیگر سریال‌ها هم تمام قد خواهند ایستاد؟ حالا فرصت خوبی است تا یک مشکل قدیمی حل شود.

 

تلویزیون بازیگر زن کاناپه روزهای ابدی گلاه گیس
نظرات خوانندگان
  • مریم
    پاسخ

    با سلام جناب آقای رنجبر من فیلم کاناپه رو ندیدم پس نمی تونم نظر بدم اما فیلم تگزاس دو با بازی آقای سام درخشانی و آقای جمشیدی رو دیدم که خانمها در صحنه ای کلاه گیس داشتند و مشکلی برای این فیلم پیش نیومده بر همین اساس می تونم بگم شاید تنها شاید مشکل فیلم کاناپه از جهت به علت دیگری باشد.

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین