کد خبر: 56556 A

فیلم کلینت ایستوود به تبعیض نژادی متهم شد/ گلایه‌های بازیگر نقش اصلی

فیلم کلینت ایستوود به تبعیض نژادی متهم شد/ گلایه‌های بازیگر نقش اصلی

وانگ مثال‌هایی از تبعیض نژادی در فیلم می‌آورد، از چاقو خوردن یک خانواده آسیایی‌تبار آمریکایی در میدلند تگزاس تا قتل اخیر یک تایلندی آمریکایی ۸۴ ساله.

ایران آرت: بیش از سیزده سال از اکران فیلم "گرن تورینو" (Gran Torino) به کارگردانی "کلینت ایستوود" و فروش ۱۴۸ میلیون دلاری آن در آمریکا و ۲۶۹ میلیون دلاری در سراسر دنیا می‌گذرد. "بی وانگ" یکی از بازیگران "گرن تورینو" به تازگی از وارد شدن توهین نژادی به جریان اصلی جامعه‌ی آمریکا با این فیلم انتقاد کرده است. وانگ نقش نوجوانی به نام "تائو وانگ لور" را بازی کرد که با همسایه پابه‌سن‌گذاشته و نژادپرستش با بازی ایستوود رابطه‌ی دوستانه‌ای برقرار می‌کند. وانگ می‌گوید فیلم سبب رشد شخصیت‌‌های آسیایی‌تبار و در عین حال رشد تبعیض نژادی علیه افراد آسیایی‌تبار شده است.

وانگ در مقاله‌ای برای ان‌بی‌سی نیوز می‌نویسد: "در سال ۲۰۱۸ نقش یک شخصیت همونگ را در فیلم "گرن تورینو" که داستانی در مورد دو فردی که یک پیوند انسانی غیرمنتظره ایجاد می‌کنند مقابل "کلینت ایستوود" بازی کردم. با وجود شوخی‌های متعدد ضد-آسیایی‌تبارش، یک لحظه‌ی سینمایی تاریخی برای افراد همونگ در سراسر دنیا بود."

وانگ ادامه می‌دهد:‌ "در آن زمان، بحث‌های زیادی شد در مورد اینکه آیا شوخی‌های فیلم توهین‌آمیز و بی‌خود یا "بی‌ضرر" بودند یا نه. خنده‌ای که شوخی‌ها در سالن‌های سینما به ویژه برای مخاطبین سفید به وجود می‌آورد، برای من دلسردکننده بود. همیشه افراد سفیدپوست بودند که می‌گفتند: "نمی‌توانی یک شوخی را تحمل کنی؟" امروز، فکر کردن به معنای آن حرف تنم را به لرزه می‌اندازد. بیش از یک دهه بعد، معنای واقعی تبعیض نژادی علیه آسیایی‌تباران که یک شوخی از روی خوش‌نیتی دانسته می‌شد، به لطف کووید-۱۹ فاش شده است."

به گزارش 30نما وانگ در بخش زیادی از مقاله مثال‌هایی از تبعیض نژادی می‌آورد، از چاقو خوردن یک خانواده آسیایی‌تبار آمریکایی در میدلند تگزاس تا قتل اخیر یک تایلندی آمریکایی ۸۴ ساله.

وانگ سپس به "گرن تورینو" بازمی‌گردد و می‌نویسد: "مسئله‌ی نگران‌کننده‌تر نحوه‌ی وارد شدن تبعیض نژادی به آسیایی‌تباران به جریان اصلی [جامعه] توسط فیلم بود، هرچند که موجب افزایش شخصیت‌های آسیایی‌تبار نیز شد."

در بخش دیگری از مقاله آمده است: "تا امروز، هنوز خنده‌های مخاطبین سفیدپوست را فراموش نکرده‌ام، قهقهه‌هایی برای شوخی‌های شخصیت بدخلق و نژادپرست "والت کوالسکی" با بازی ایستوود: "گوک"، "کله کج"، "اگ‌رول". شوخی‌های بی‌زیانی است، نه؟ اما فقط یک شوخی عادی نیست، بلکه بهانه‌ای برای بی‌اعتنایی به تبعیض نژادی و برتر پنداری نژاد سفید است." او در پایان اضافه می‌کند: "نشان دادن "آمریکایی بودن" ما هیچ‌گاه کافی نبوده. این یک فریب چندفرهنگ‌گرایی است."

 

کلینت ایستوود گرن تورینو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین