کد خبر: 57306 A

علی نصیریان، کرونا و بلایی که بر سر تئاتر آمد

علی نصیریان، کرونا و بلایی که بر سر تئاتر آمد

بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر در روز جهانی تئاتر می‌گوید: بر کسی پوشیده نیست که کرونا و تعطیلی تئاتر چه بر سر اهالی این هنر در آورد، اما تاریخ تئاتر ایران در خاطر خواهد داشت که جوانان این هنر را در سال ۹۹ زنده نگه داشتند.

ایران آرت: علی نصیریان بازیگر پیشکسوت پیرامون فرارسیدن روز جهانی تئاتر گفت: تئاتر خود تفکر است، فکر کردن روی صحنه و ایجاد اشتیاق برای تفکر تماشاگر است، تئاتر چیزی نیست جز هستی بخشیدن به آنچه که بر کاغذ رقم خورده و این هستی بخشیدن می تواند شمایل گوناگونی به خود بگیرد. تئاتر هنری است که می تواند سخت ترین نوع تفکر را به راحت‌ترین شکل به نمایش بگذارد و همین اتفاق مهمترین عامل موفقیت این هنر است. 

وی در همین راستا ادامه داد: بدون شک تمامی هنرمندان تئاتر می دانند که این هنر نسبت به گذشته کمی از مسیر اصلی خود دور شده است، هرچند هر نوع از هنری باید شیوه ای برای سرگرم کردن مخاطب داشته باشد اما به واقع که تئاتر در ابتدا به امر باید حرفی برای گفتن داشته باشد. سرگرم کردن مخاطبان در کنار ایجاد انگیزه برای تفکر رسالت اصلی این هنر است و نباید فراموش کنیم که همه چیز سرگرم کردن مخاطبان نیست. 

این بازیگر پیشکسوت عرصه هنر‌های نمایشی با تاکید بر وضعیت ناگوار تئاتر در سالی که گذشت اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که کرونا و تعطیلی تئاتر چه بر سر اهالی این هنر در آورد، اما تاریخ تئاتر ایران در خاطر خواهد داشت که جوانان این هنر را در سال ۹۹ زنده نگه داشتند. در حالی که بسیاری به هر دلیلی تئاتر کار نکردند جوانان ایستادگی کردند و با هر سختی دیدیم که چراغ تئاتر را زنده نگه داشتند.

*** تئاتر هنر ممارست، اخلاق، تعهد و همدلی است

به گزارش میزان، وی با تاکید بر اخلاق مدار بودن هنر تئاتر اضافه کرد: تئاتر هنر ممارست، اخلاق، تعهد و همدلی است، تئاتر نیازمند نوعی از بینش باز و اصولی است، بینشی که با مطالعه، جهان بینی، درک و تجربه به دست خواهد آمد و طبیعتا از این هنر پایه ای فرهنگساز خواهد ساخت. 

بازیگر نمایش "اعتراف" در همین رابطه تصریح کرد: به نظر من هنرمندان جوان تئاتر در سال گذشته دین خود به این هنر را ادا کردند، حال وقت آن رسیده که مسئولین فرهنگی دین خود به این هنر را ادا کنند، وقت آن رسیده که مسئولین فرهنگی یکسال درد و رنج تئاتر را جبران کنند.

***هنر نمایش یک هنر مردمی است 

بازیگر سریال "شهرزاد" در همین راستا اضافه کرد: هنر تئاتر فارغ از مباحثی مبنی بر مقدس بودنش هنری کاملا مردمی است، باید به دل جامعه رسوخ کند تا بتواند تاثیرگذار باشد، ما نیازمند این هستیم که تئاتر را با مردم نزدیکتر از گذشته کنیم تا اگر حرفی داریم بتوانیم به راحتی به آنها منتقل کنیم. 

نصیریان هنر تئاتر را از دل جامعه خواند و خاطرنشان کرد: تئاتر کمی از جامعه فاصله گرفته است، نباید این هنر را خاص عده ای کنیم و بگوییم که تئاتر مخاطب عام ندارد، ما به عنوان هنرمند وظیفه داریم که این هنر را در جریان حاضر جامعه رواج دهیم و باعث شویم که تئاتر را همچون ضرورت قلمداد کنند. امیدوارم سال جدید برای تئاتر با تفاوتی عمده نسبت به سالهای گذشته پیش رود. 

 

علی نصیریان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین