کد خبر: 57722 A

نوید محمدزاده با فرشته حسینی آمد و مجسمه‌هایم را خرید/ روایت سرایدار افغان از فروش آثارش به هنرمندان

نوید محمدزاده با فرشته حسینی آمد و مجسمه‌هایم را خرید/ روایت سرایدار افغان از فروش آثارش به هنرمندان

یک سرایدار افغان که به طور آماتور به مجسمه سازی میپردازد در برنامه تلویزیونی "محاکات" به روایت زندگی خود و همچنین خرید مجسمه هایش توسط نوید محمدزاده سخن گفت.

ایران آرت: آرزو جعفریان: علیخان عبدالهی ، مجسمه ساز افغان با کارهای پاپیه ماشه اش، که معمولا ساده و بی تکلف هستند حالا نام شناخته شده ای است و حتی در نمایشگاه های معروف هفت نگاه که اکنون چند سالی ست به محاق رفته فروش های خوبی داشت.

علیخان که به همراه همسرش زهرا رضایی در برنامه "محاکات" حاضر شده بود با اشاره به مشکلات زندگی در افغانستان گفت: در اواخر دهه شصت و به خاطر درگیریهای قومی-قبیله ای از افغانستان به پاکستان و درنهایت به ایران آمدم.

وی درباره چگونگی شروع مجسمه سازی توضیح داد: به تشویق یک پیرمرد دستفروش و با استفاده از خمیر نان باگت، کار مجسمه‌سازی را به صورت کاملا ابتدایی شروع کردم و جالب اینکه اولین خریدار مجسمه هایم کامبیز درمبخش بود.

این سرایدار افغان بیان کرد: کامبیز درمبخش را نمی شناختم و یکی از روزها که مجسمه‌هایم را بساط کرده بودم، او سر رسید و کل مجسمه ها را خرید و سفارش بعدی را داد. تازه بعد از سفارش بود که خودش را معرفی کرد.

وی درباره تاثیر فعالیت هایش در حوزه مجسمه سازی ادامه داد: برخی مجسمه‌هایم تا گالری هایی در اروپا و آمریکا رفته است ولی خودم هنوز در همان خانه سرایداری ساکنم چون روح آن ساختمان و کمک ساکنانش بود که باعث شد بتوانم کنار سرایداری، کار مجسمه سازی را هم پیگیری کنم.

به گزارش مهر این مجسمه ساز افغان درباره خرید مجسمه هایش توسط نوید محمدزاده بیان کرد: روزی مشغول کار مجسمه سازی بودم که فرشته حسینی یکی از هموطنان بازیگرم، تماس گرفت و خواستار دیدار شد. وقتی فرشته حسینی به انبار مجسمه ها آمد، یک جوان خوش برخورد هم همراهش بود که مدام قیمت مجسمه ها را می گرفت و هر قیمتی من میگفتم، کمی هم بیشتر حساب می کرد و در نهایت چندین مجسمه مرا با قیمتی بالا خرید.

عبدالهی افزود: تازه پس از فروش مجسمه‌ها بود که از طریق فرشته حسینی فهمیدم، خریدار مجسمه هایم کسی نبوده جز نوید محمدزاده بازیگر "مغزهای کوچک زنگ زده" که اخیرا هم سریال "قورباغه" را بازی کرده بود.

این سرایدار-مجسمه ساز افغان تاکید کرد: آنچه از نوید محمدزاده و کامبیز درمبخش دیدم جز تواضع و خوش برخوردی و مهربانی نبود و بسیار خوشحالم که در کشوری ساکنم که چنین هنرمندانی دارد.

علیخان عبدالهی گفت: وطنم که افغانستان است، مثل مادرم است ولی از ایرانیان سپاسگزارم که مثل برادر و خواهر کنار ما بودند. اگر ایران و ایرانیان نبودند شاید نمی‌توانستم در آرامش کار مجسمه سازی را انجام دهم. در اوج نداری با همسرم به تهران آمدم و حالا سه فرزند دارم که دو نفر آنها دانشجو هستند.

 

مجسمه نوید محمدزاده فرشته حسینی آرزو جعفریان علیخان عبدالهی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین