کد خبر: 58159 A

۷ بازیگر که برای اولین نقش‌شان اسکار گرفتند

۷ بازیگر که برای اولین نقش‌شان اسکار گرفتند

بعضی بازیگرها از جمله جولی اندروز، لوپیتا نیونگ و جنیفر هادسون برای اولین نقش آفرینی شان در یک فیلم بلند جایزه اسکار دریافت کردند.

ایران آرت: باربارا استرایسند و جولی اندروز، ستاره های هالیوود، هر دو برای اولین بازی شان اسکار گرفتند. در موردی جدیدتر، به لوپیتا نیونگ به خاطر اولین نقش آفرینی‌اش جایزه اسکار تعلق گرفت.

در ادامه این مطلب که توسط روزیاتو گردآوری شده، مروری خواهیم داشت بر فهرست بازیگرانی که برای اولین نقش آفرینی خود جایزه اسکار دریافت کردند.

جولی اندروز

اولین نقش آفرینی جولی اندروز در فیلم "مری پاپینز" (Mary Poppins) یک جایزه اسکار برای وی در سال ۱۹۶۵ به ارمغان آورد.

اندروز کار بازیگری را از تئاتر آغاز کرد اما در سال ۱۹۶۴ با بازی در نقش شخصیت مشهور "مری پاپینز" در فیلمی به همین نام، به سینما راه پیدا کرد. اندروز با مهارت خوانندگی و توانایی های بازیگری اش به نقش این پرستار بچه ی جادویی جان بخشید.

یک سال بعد او اسکار بهترین بازیگر زن را برای اولین نقش آفرینی اش در یک فیلم بلند سینمایی دریافت کرد.

او در سخنرانی ای که پس از دریافت جایزه اش داشت، به شوخی گفت: "می دانم که آمریکایی ها به مهمان نوازی شان معروف اند اما این دیگر واقعاً مسخره است."

باربارا استرایسند

باربارا استرایسند در سال ۱۹۶۹ جایزه بهترین بازیگر زن را برای اولین نقش آفرینی اش در فیلم "دختر شوخ" (Funny Girl) دریافت کرد.

استرایسند تا سال ۱۹۶۹ به بازیگر ماهری در عرصه ی تئاتر بدل شده و ۲ بار نامزد دریافت جایزه تونی شده بود. در حقیقت، او نقش معروفش، "فانی پرایس" در فیلم "دختر شوخ" را قبلاً در تئاتر بازی کرده بود. او با بازی در همان نقش در یک فیلم موزیکال اقتباسی به هالیوود راه پیدا کرد.

استرایسند اسکار بهترین بازیگر زن را به طور مشترک با کاترین هپبورن دریافت کرد. او در سخنرانی ای که پس از دریافت جایزه اش داشت رو به اسکار خود گفت: "سلام زیبا" که اشاره ای بود به صحنه ای در فیلم "دختر شوخ".

استرایسند در سال ۲۰۱۸ درباره ی اولین اسکار خود گفت: "باید بگویم که گرفتن جایزه اسکار اتفاق دوست داشتنی بود."

او در سال ۱۹۷۷ دومین اسکار خود را برای بهترین موسیقی فیلم به خاطر فیلم "همیشه سبز" (Evergreen) دریافت کرد.

تیموتی هاتن

تیموتی هاتن در سال ۱۹۸۱ به خاطر اولین نقش آفرینی اش در فیلم "مردم معمولی" (Ordinary People) جایزه اسکار دریافت کرد.

هاتن در سال ۱۹۸۰ با بازی در فیلم "مردم معمولی" به شهرت رسید. او در این فیلم نقش "کونراد" را بازی می کرد، نوجوانی که از یک بیمارستان روانی به خانه بازمی گردد. او برای برقراری دوباره ی رابطه با مادرش که در جای دیگری زندگی می کرد و پدر بی عاطفه اش، دست به خودکشی زده بود.

هاتن هنگام دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از پدرش تشکر کرد.

مارلی متلین

مارلی متلین اولین بار در سال ۱۹۸۶ در فیلم "فرزندان یک خدای کوچک تر" (Children of a Lesser God) نقش آفرینی و برای آن جایزه اسکار دریافت کرد.

متلین که در ۱۸ ماهگی حس شنوایی اش را از دست داده بود بیشتر دوران کودکی اش را با بازی در تئاتر سپری کرد. با این حال، او در سال ۱۹۸۶ در اولین فیلم خود "فرزندان یک خدای کوچک تر" نقش آفرینی کرد. او در این فیلم نقش زن ناشنوایی را برعهده داشت که در یک مدرسه ی مخصوص ناشنوایان کار می کرد و دلباخته ی مردی – با بازی ویلیام هرت – شده بود که درک او برایش دشوار بود.

متلین وقتی در سال ۱۹۸۷ اسکار بهترین بازیگر زن را دریافت کرد به اولین و تنها بازیگر زن ناشنوایی بدل شد که موفق به دریافت این جایزه شده است. او که در آن زمان ۲۱ سال داشت جوان ترین بازیگر زنی هم محسوب می شد که اسکار بهترین بازیگر زن را دریافت کرده بود، عنوانی که هنوز هم به او تعلق دارد.

متلین در سال ۲۰۱۲ در مصاحبه ای درباره ی جایزه اسکار خود گفت: "در کنار ازدواج با همسرم و به دنیا آمدن فرزندانم، یکی از بهترین روزهای زندگی ام تاکنون بوده. بیست و پنج سال از آن روز می گذرد اما احساسم به آن هنوز طوری است که انگار همین دیروز اتفاق افتاده."

آنا پاکین

آنا پاکین با تنها ۱۱ سال سن در سال ۱۹۹۴ برای اولین نقش آفرینی اش در فیلم "پیانو" (The Piano) جایزه اسکار دریافت کرد.

پاکین در سال ۱۹۹۳ اولین نقشش را در فیلم "پیانو" ایفا کرد. او در این فیلم نقش "فلورا" را برعهده داشت، دختر کوچکی که نقش مترجم را برای مادر لالش داشت. آن ها در میانه ی قرن نوزدهم به نیوزلند رفته بودند.

پاکین که تنها ۱۱ سال داشت با اضطراب زیادی بر روی سن حاضر شد و اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد. او تنها به دوربین خیره شد و لبخند زد و در انتها از چند نفری تشکر کرد. پاکین در میان جوان ترین زنانی که موفق به دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده اند، رتبه ی دوم را دارد – تنها کسی که هنگام دریافت این جایزه از پاکین جوان تر بود که تیتوم اونیل بود که این جایزه را در سن ۱۰ سالگی برای نقش آفرینی اش در فیلم "ماه کاغذی" (Paper Moon) دریافت کرد.

جنیفر هادسون

جنیفر هادسون برای اولین نقش آفرینی اش در فیلم سال ۲۰۰۶ "دختران رویایی" (Dreamgirls) جایزه اسکار دریافت کرد.

هادسون به لطف موفقیت حضور کوتاهش در برنامه ی استعدادیابی American Idol ، اولین نقشش را در فیلم "دختران رویایی" به دست آورد که در آن نقش مقابل بیانسه، خواننده ی مشهور را ایفا می کرد. هادسون در این فیلم نقش "افی وایت" را برعهده داشت، خواننده ی اصلی یک گروه موسیقی دخترانه در دهه ۱۹۶۰ که دائماً نادیده گرفته می شد.

صدای خوانندگی هادسون و توانایی های بازیگری اش اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را در سال ۲۰۰۷ برای او به ارمغان آورد. او در سخنرانی ای که پس از دریافت جایزه اش داشت از جنیفر هالیدی که ابتدا این نقش را در تئاتر برادوی ایفا کرده بود، تشکر کرد.

لوپیتا نیونگ

لوپیتا نیونگ برای اولین نقشش در فیلم "۱۲ سال بردگی" (۱۲ Years a Slave) جایزه اسکار دریافت کرد.

نیونگ در کنیا بزرگ شد و سپس در دانشکده تئاتر دانشگاه ییل ِ آمریکا تحصیل کرد اما اولین نقش اصلی فیلمش را – که جایزه اسکار را برای او ارمغان آورد – پیش از فارغ التحصیلی اش از دانشگاه به دست آورد. او در فیلم "۱۲ سال بردگی" که محصول سال ۲۰۱۳ است، نقش "پتسی" را برعهده داشت، برده ای سختکوش که در کارخانه ی پنبه ای در ایالت لوییزیانای آمریکا کار می کرد.

او یک سال بعد اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد. نینونگ پس از دریافت جایزه اش از روح "پتسی" به خاطر هدایت او در طول این پروژه تشکر کرد.

او در سخنرانی خود گفت: "این مجسمه طلایی شاید یادآوری ای باشد برای من و هر بچه ای که اهل هر کجا که باشید، رویاهایتان باارزش اند."

 

اسکار باربارا استرایسند جولی اندروز اسکار 2021
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین