کد خبر: 59185 A

تقدیر وزیر فرهنگ آلمان از هنرمند ایرانی

تقدیر وزیر فرهنگ آلمان از هنرمند ایرانی

بهروز کرمی‌زاده بهترین فیلمنامه نویس سال ۲۰۲۱ آلمان برای فیلمنامه «تورهای خالی» شد.

ایران آرت: وزیر فرهنگ آلمان (۱۴ ژوئن) جایزه بهترین فیلمنامه آلمان در سال ۲۰۲۱ را به بهروز کرمی‌زاده فیلمنامه‌نویس ایرانی اعطا کرد.

در این فیلمنامه که تورهای خالی نام دارد، داستان امیر، جوان ایرانی روایت می‌شود که در دریای خزر ماهیگیر است و تلاش می‌کند هزینه ازدواج‌ خود را تأمین کند.

در بیانیه هیات داوران درباره این فیلمنامه آمده است: «تورهای خالی به سرنوشت امیر می‌پردازد و از خلال آن به تأثیرات مشکلات جهانی و تنش‌های سیاسی نگاهی می‌افکند. داستانی اجتماعی و درخشان با فضایی منسجم و هنرمندانه»

به گزارش ایرنا، بهروز کرمی‌زاده، فیلمنامه‌نویس، فیلمبردار، فیلمساز و تدوین‌گر در سال ۱۳۵۷در اهواز متولد شده است. او پس از پایان تحصیلات دبیرستانی در آلمان، به مدت دو سال به‌عنوان دستیار عکاس کار کرد و سپس تحصیلات خود را در آکادمی هنر کاسل، واقع در شمال ایالت هسن آلمان در رشته ارتباطات تصویری با تخصص در زمینه فیلم و تلویزیون آغاز کرد.

کرمی‌زاده با درجه عالی تحصیلات خود را در این رشته به پایان رساند و بعد چندین فیلم کوتاه ساخت که در بیش از ۲۰۰ جشنواره فیلم شرکت کرده و جوایز بسیاری به‌دست آوردند؛ از جمله در جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام، جشنواره فیلم کوتاه اوبرهاوزن و جشنواره جهانی مونترال.

فیلم فارغ‌التحصیلی او با نام «بهار در سرزمین عجایب» در بیش از ۱۵۰ جشنواره فیلم شرکت کرد، ۲۰ جایزه از جمله پروانه زرین جایزه ویژه هیات داوران بهترین فیلم را در بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان و جایزه حقوق بشر آلمان در سال ۲۰۱۴ را به‌دست آورد و در شبکه تلویزیونی«آرته» به نمایش در آمد. او از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به‌عنوان مدرس در کالج هنر کاسل در بخش فیلم و تلویزیون مشغول به کار بوده است.

کرمی‌زاده علاوه بر کارگردانی و تدریس، به‌عنوان فیلمبردار و تدوین‌گر فیلم‌های کوتاه و مستند فعالیت کرده و برنده جوایز بسیاری شده است.

به‌تازگی، فیلمبرداری او در فیلم کوتاه ۳۰ دقیقه‌ای دریاچه خوشبختی ساخته آلیاکسی پالویان، موفق به دریافت جایز اسکار ۲۰۲۱ و نامزد جایزه بهترین فیلمیرداری سینمای اروپا در سال ۲۰۲۰ شد.

کرمی‌زاده هم‌اکنون در حال مقدمات ساخت فیلم تورهای خالی به تهیه‌کنندگی مجید برزگر است که قرار است در ایران فیلمبرداری شود.

جایزه بهترین فیلمنامه آلمان از سال ۱۹۸۸ اهدا می‌شود. این جایزه معتبرترین جایزه برای نویسندگان فیلمنامه در آلمان است.

 

کارگردان فیلمنامه نویس کارگردان ایرانی بهروز کرمی زاده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین