کد خبر: 60154 A

اعتراض سینماگران به محدودسازی اینترنت

اعتراض سینماگران به محدودسازی اینترنت

مردم نگران هستند صیانت برخاسته از سیاست، در روزهایی که زخم‌های کاری بر پیکر جامعه وارد شده، باز هم معاش و زندگی آمیخته به اینترنت را برایشان دشوارتر از پیش سازد.

ایران آرت: همشهری نوشت: در روزهای اخیر که خبر محدودیت اینترنت با طرح «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» دهان به دهان چرخیده، برخی از سینماگران هم اعتراض خود را در شبکه‌های مجازی ـ که قرار است از آنچه هست هم محدودتر شودـ نشان داده‌اند. «صیانت» در لغت به‌معنای «نگه داشتن» و «نگهبانی» است و قاعدتا نگهبانی نباید باعث نگرانی شود، اما تجربه سال‌های دور و نزدیک نشان داده که این طرح چیزی مشابه طرح‌هایی است که در سال‌های گذشته قصد محدود کردن استفاده از ویدئو یا ماهواره را داشت، اما درنهایت هم موفقیتی به‌دست نیاورد.

مردم نگران هستند صیانت برخاسته از سیاست، در روزهایی که زخم‌های کاری بر پیکر جامعه وارد شده، باز هم معاش و زندگی آمیخته به اینترنت را برایشان دشوارتر از پیش سازد. جز واکنش‌های انفرادی سینماگران به طرح صیانت در صفحات شخصی‌شان، جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران درخصوص این طرح بیانیه‌ای منتشر کرده است .

در بخشی از این بیانیه آمده است: «این نخستین‌باری نیست که ممنوعیت استفاده از تکنولوژی روز دنیا به تصویب می‌رسد. یک زمان ویدئو و زمانی دیگر ماهواره و حالا نوبت به اینترنت رسیده است. در نگاه نخست شاید به‌نظر برسد که ذهن این نمایندگان به ظاهر انقلابی از سال۵۷ جلوتر نیامده باشد، اما اگر شعارهای روزهای آغازین انقلاب را مرور کنیم، متوجه می‌شویم که عمل، ادعا و طرح‌های این نمایندگان نه‌تنها با انقلاب سنخیتی ندارد، بلکه در تقابل کامل با آن است. اسلاف این نمایندگان در مقطعی ویدئو را ممنوع کردند و در مقطعی دیگر ماهواره را. نتیجه، گسترش ویدئو و ماهواره در سراسر ایران بود و اینکه با هیچ قانون و مصوبه‌ای نمی‌توان در برابر تکنولوژی ایستاد.»

همچنین در ادامه این بیانیه آمده: «سؤال دیگری که ذهن بسیاری از متفکران را به‌خود مشغول کرده این است که این نمایندگان آیا واقعا در ایران و میان مردم زندگی می‌کنند؟ آیا از مشکلات و مصائب متعددی که طی سالیان اخیر بر اثر بی‌تدبیری و فساد اقتصادی بر مردم تحمیل شده اطلاعی دارند؟ چرا هیچ مصوبه‌ای برای مبارزه با فساد اقتصادی، برخورد با بدهکاران بزرگ بانکی و... تصویب نمی‌کنند؛   آیا فکر می‌کنند اجرایی شدن طرح صیانت می‌تواند سفره‌های خالی مردم را رنگین و وضعیت معیشتی آنها را بهتر کند؟ آیا مشکلاتی از قبیل بیکاری، بی‌آبی، کمبود برق و... که همگی ناشی از بی‌تدبیری خواص بی‌بصیرت بوده با طرح صیانت حل می‌شود؟»

در انتهای این بیانیه آمده: «سینماگران به‌عنوان مشاهده‌گران دقیق وضعیت جامعه از نمایندگان موافق این طرح می‌پرسند که چطور در شرایطی که بحران‌های متعدد اقتصادی و اقلیمی شرایط را برای زندگی در ایران بسیار دشوار کرده، شما راه‌حل برون‌رفت از این بحران‌ها را مسدودسازی اینترنت جهانی تشخیص داده‌اید؟»

اجرای این طرح نه فقط به لحاظ مادی، بلکه به لحاظ روحی - روانی تبعات منفی به‌دنبال خواهد داشت و پرونده آن به این زودی‌ها نزد افکارعمومی و مردم بسته نخواهد شد.

 

اینترنت خانه سینما رضا کیانیان طرح صیانت حقوق کاربران در فضای مجازی صیانت از کاربران در فضای مجازی طرح صیانت از فضای مجازی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین