کد خبر: 60465 A

سریال ایرانی هندی محمدرضا گلزار در نتفلیکس؟

سریال ایرانی هندی محمدرضا گلزار در نتفلیکس؟

سریال "سلام بمبئی" به عنوان اولین سریال ایرانی-‌هندی که در دو فصل و ۲۲ قسمت برای پلتفرم‌های ایران و هند تولید می‌شود، با نتفلیکس به توافق رسیده و قرار است از این سامانه پخش شود.

ایران آرت: شهروند نوشت: چند روز پیش رسانه‌های فارسی خبر دادند که سریال ایرانی "سلام بمبئی" ساخته قربان محمدپور از نتفلیکس پخش خواهد شد. این خبر را که روابط عمومی سریال "سلام بمبئی" به نقل از شرکت‌های هندی تهیه‌کننده این سریال اعلام شده بود، می‌تواند فضایی پرتحرک‌تر و پررونق‌تر را در شبکه نمایش خانگی به وجود آورد -و برای همین هم هست که با استقبال بسیاری مواجه شده است.

ماجرا چیست؟

چندی پیش توتوشارما تهیه‌کننده هندی سریال "سلام بمبئی" خبر از پخش این سریال از نتفلیکس هند داد؛ اتفاقی که البته بی‌کمترین اشاره یا تأکیدی به شراکت ایران در تولید این سریال و در راستای تمایل نتفلیکس برای تولید و نمایش آثاری برای جمعیت یک‌ونیم میلیاردی هند عنوان شد.

بر اساس اخبار منتشرشده؛ سریال "سلام بمبئی" به عنوان اولین سریال ایرانی-‌هندی که در دو فصل و ۲۲ قسمت برای پلتفرم‌های ایران و هند تولید می‌شود، با نتفلیکس به توافق رسیده و قرار است از این سامانه پخش شود. البته این خبر که در روزهای اخیر به شکل عجیبی در کانال‌ها و سایت‌های فارسی دست به‌ دست شده، خبر چندان تازه‌ای هم نیست و تفاوت چندانی با پیش‌اخباری ندارد که کارگردان این سریال پیش‌تر، همزمان با اکران عمومی فیلم سینمایی "سلام بمبئی" با بازی محمدرضا گلزار، بنیامین بهادری و دیا میرزا رسانه‌ای کرده بود.

قربان محمدپور کارگردان "سلام بمبئی" ضمن اشاره به قطعی‌شدن ساخت سریالی ۲۰ قسمتی از این فیلم از پخش مشترک آن از طریق پلتفرم‌های ایرانی و هندی و البته پلتفرم بین‌الملی آمازون داده بود و حالا به نظر می‌رسد که تهیه‌کننده هندی هم همان خبر را تنها با تغییر پلتفرم بین‌الملی آمازون به نتفلیکس اعلام کرده است.

آیا نتفلیکس مهم است؟‍!

اما آیا پخش "سلام بمبئی" از طریق نتفلیکس چنان اهمیت و ارزشی دارد که رسانه‌های فارسی چنین پردامنه به نشر و بازنشر اخبار و شایعاتی در موردش می‌پردازند؟

پاسخ از نظر بسیاری از کارشناسان اقتصاد سینما مثبت است؛ به‌خصوص که این روزها در شبکه نمایش خانگی و فضای سریال‌سازی خودمان تأثیرات مثبت فضای باز و رقابتی را در ارتقای سطح محصولات نمایشی می‌بینیم و شاهدیم که چگونه حتی یک رقابت نیم‌بند همچنان انحصاری مانند رقابت فیلیمو و نماوا نیز می‌تواند باعث ایجاد فضایی پررونق و پرتحرک مانند اتفاقاتی که در مورد سریال‌های "زخم کاری" و "خاتون" و "جیران" رخ داده است، شود؛ و بنابراین طبیعی است که اضافه‌شدن گزینه‌ای مانند نتفلیکس تا چه حدی می‌تواند در ارتقای هر چه بیشتر سریال‌سازی موثر افتد.

نقد فیلم سلام بمبئی - زومجی

سریال ایرانی در نتفلیکس؟!

همچنین آیا می‌توان به خبری که تنها تا کنون از سوی یک تهیه‌کننده اعلام شده است، اعتماد کرد؟ به‌خصوص که در سال‌های اخیر به‌کرات شاهد بوده‌ایم که فیلمسازان و سینماگرانی که این روزها به کارکردهای تبلیغاتی اخبار و رسانه‌ها آگاه‌تر از همیشه شده‌اند، چه استفاده‌ها و البته چه سوءاستفاده‌هایی که از رسانه‌ها در جهت بر سر زبان انداختن نام آثارشان نکرده‌اند!

قربان محمدپور، کارگردان فیلم‌های سینمایی "سلام بمبئی" و "دختر شیطان" که سریال "سلام بمبئی" را نیز می‌سازد؛ در شرایط فعلی -هنوز تأیید یا تکذیب رسمی از نتفلیکس به عمل نیامده- بهترین فرد ممکن برای صحبت‌کردن درباره پخش سریالش از نتفلیکس می‌تواند باشد.

محمدپور درباره جزئیات خبر پخش سریال "سلام بمبئی" از نتفلیکس با اشاره به اینکه "حدود یک ماه است که پروانه ساخت این سریال را در حدود ۲۲ قسمت گرفته‌ایم که فصل اول سریال نیز در هند ساخته می‌شود" می‌گوید: "توتوشارما (Tutu Sharma) تهیه‌کننده هندی سریال که فیلم‌های زیادی را به عنوان تهیه‌کننده در بالیوود ساخته، درباره پخش سلام بمبئی با نتفلیکس وارد مذاکره شده است".

قربان محمدپور با اشاره به اینکه "نتفلیکس در هند فیلم زیاد تولید می‌کند و مخصوصا در دوران کرونا سرمایه‌گذاری زیادی برای جمعیت بالای مخاطبان هندی داشته" جزئیات مهمی درباره خبر پخش سریال "سلام بمبئی" از نتفلیکس مطرح می‌کند: "نتفلیکس به آثار ایرانی علاقه‌ای ندارد و به سلام بمبئی هم بیشتر به عنوان یک سریال هندی نگاه می‌کند و از آنجا که تهیه‌کننده سریال هندی است، نتفلیکس هم بیشتر به عنوان یک اثر هندی-ایرانی و حتی هندی آن را پخش می‌کند".

نتفلیکس هند!

در اخباری که درباره سریال "سلام بمبئی" منتشر شده، گفته شده که این سریال از نتفلیکس هند پخش خواهد شد. قربان محمدپور می‌گوید: "درخواست ما این بود که با یک پلتفرم معروف هندی قرارداد بسته شود. یکی از این پلتفرم‌هایی که با آن همکاری می‌شود و در هند از نتفلیکس هم مشهورتر است؛ اما در ادامه پیشنهاد کردیم که تهیه‌کننده با نتفلیکس هم رایزنی داشته باشد و این موضوع برایم مهم بود."

کارگردان "سلام بمبئی" می‌افزاید: "در هند پلتفرمی به نام نتفلیکس است که در واقع شعبه‌ای از همان نتفلیکس جهانی است. نتفلیکس در بسیاری کشورها شعبه دارد مثلا من شنیده‌ام نتفلیکس آلمان فیلم‌های آلمانی را پخش می‌کند و در هند هم بیشتر فیلم‌های هندی را برای بازار هند تولید می‌کند. ظاهرا برای اسپانیایی‌ها و سوئدی‌ها هم فیلم‌هایی تولید می‌شود که در کشورهای خودشان و با بازیگران همان کشورها تولید می‌شود تا بازار آنها را به دست آورند."

نتفلیکس جهانی یا هندی؟

کارگردان "سلام بمبئی" ضمن اشاره به اینکه "تهیه‌کننده بیشتر از من در جریان جزئیات پخش کار و شرایط مالی آن قرار دارد و برای من کارگردان مباحث مالی یا برخی جزئیات اهمیت چندانی ندارند"، درباره اینکه آیا درنهایت این سریال از نتفلیکس اصلی و به صورت جهانی پخش خواهد شد یا خیر، می‌گوید: "واقعا اطلاعی از این موضوع ندارم و از جزئیات دقیق آن ‌بی‌خبرم. اما قرار است تهیه‌کننده هندی را به ایران دعوت کنم و یک کنفرانس مطبوعاتی خواهیم داشت و جزئیات ماجرا را توضیح خواهیم داد".

 

محمدرضا گلزار سلام بمبئی قربان محمدپور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین