کد خبر: 60612 A

چرا ۸۷ متر کیانوش عیاری پخش نمی‌شود؟

چرا ۸۷ متر کیانوش عیاری پخش نمی‌شود؟

جایگزین شدن سریال تلویزیونی افرا با سریال کیانوش عیاری، این شائبه را به وجود آورده که سریال ۸۷ متر بنا به چه دلایلی پخش نشده است؟ آیا مشکل محتوایی دارد؟ آیا اختلافات مانع پخش شده و ده‌ها سوال دیگر.

ایران آرت: جام جم نوشت: چندی پیش تیزر سریال تلویزیونی ۸۷ متر، آخرین ساخته کیانوش عیاری از شبکه یک روی آنتن رفت. پخش این تیزر ناخودآگاه مشتاقان آثار عیاری را ترغیب کرد که قرار است خیلی زود بیننده این اثر تلویزیونی باشند. همین اتفاق نیز باعث شد تا اصحاب رسانه هم دست به قلم شوند و در قالب گفت‌و‌گو با عوامل این سریال، بر این موضوع تاکید کنند که بعد از تمام شدن سریال دودکش ۲ ساخته برزو نیک نژاد، سریال ۸۷ متر روانه آنتن ‌می‌شود. این در حالی بود که در این تیزر به هیچ‌وجه زمان پخش اعلام نشده بود. حالا جایگزین شدن سریال تلویزیونی افرا به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه کنندگی کامبیز دارابی از پنجم شهریور، این شائبه را به وجود آورده که سریال ۸۷ متر بنا به چه دلایلی پخش نشده است؟ آیا مشکل محتوایی دارد؟ آیا اختلافات مانع پخش شده و ده‌ها سوال دیگر. این اتفاق باعث شد تا به بررسی این موضوع بپردازیم که چرا سریال ۸۷متر روی آنتن نرفته است.

نسخه نهایی در راه است

وقتی اثری ساخته می‌شود، در ابتدا نسخه اولیه را در اختیار شبکه‌ها می‌گذارند تا محتوای کلی اثر دیده شود. البته در نسخه اولیه مشکل اصلاح رنگ، صداگذاری و... وجود دارد، ولی آنچه اهمیت دارد، این است که در مجموع رضایت اولیه را کسب کند و بعد نسخه نهایی در اختیار شبکه قرار داده می‌شود. این اتفاق همیشه رخ می‌دهد و باز هم امری طبیعی به شمار می‌رود. طبق پرس‌و‌جوی خبرنگار روزنامه جام‌جم، مشخص شده عوامل سازنده سریال ۸۷ متر نسخه اولیه این سریال را در اختیار شبکه یک گذاشته‌اند که مورد بررسی و بازبینی هم قرار گرفته و مشکلی نداشته است. درواقع شواهد نشان می‌دهد نسخه اولیه مشکل محتوایی نداشته و توانسته رضایت شبکه را کسب کند، البته هنوز نسخه نهایی در اختیار شبکه گذاشته نشده است. به هرحال در نسخه نهایی همه بخش‌ها از جمله رنگ، صداگذاری و... وجود دارد و شبکه می‌تواند روی نسخه نهایی نظر نهایی هم بدهد. اما هنوز خبری از نسخه نهایی نشده است.

موضوع تیزر و تاریخ پخش چیست؟

قبل از پخش مجموعه‌های تلویزیونی، شبکه‌های سیما تیزرهایی از سریال‌های جدید روانه آنتن می‌کنند و این اتفاق تا به امروز مرسوم بوده و دور از ذهن نیست. حتی گاهی پیش آمده تیزر تولیداتی از برنامه‌ها، مسابقات و سریال‌های تلویزیون ماه‌ها قبل از آن‌که روی آنتن برود، پخش شود. بنابراین امری طبیعی است که شبکه یک و دیگر شبکه‌های تلویزیون تیزرهایی از پخش مجموعه‌های تلویزیونی‌شان روانه آنتن کنند و به مخاطبان نوید دهند که در آینده قرار است بیننده چه آثاری از چه مؤلفانی باشند. این اتفاق در همه شبکه‌های تلویزیونی دنیا رخ می‌دهد و عرف است این کار انجام شود. بنابراین شبکه یک سیما هم چندی پیش، با نمایش تیزر این سریال، اعلام کرد سریال ۸۷ متر از تولیدات این شبکه است. در پخش تیزر جمله‌ای قید نشده بود که سریال مذکور قرار است چه زمانی پخش شود. حتی کلمه به زودی هم در تیزر نیامده بود.

کدام مشکلات محتوایی؟!

کیانوش عیاری که خود قصه سریال ۸۷ متر را به تحریر درآورده‌، سال ۹۶ این مجموعه را مقابل دوربین برد، اما کار تولید ادامه پیدا کرد و اواخر سال گذشته تصویربرداری‌اش به پایان رسید. البته تولید این سریال چند بار وقفه داشت. سبک واقع‌گرایانه عیاری در به‌ تصویر کشیدن قصه‌ها و پرداختن به موضوعات غالبا بکر در آثارش، سبب کنجکاوی بسیاری برای دیدن آخرین اثر این کارگردان بعد از فیلم سینمایی کاناپه شده که هنوز رنگ پرده اکران به خود ندیده‌ است. این سریال قصه دو خانواده است که به‌ سبب بی‌خبری از کلاهی که در خرید یک خانه سرشان رفته‌ است، با همدیگر دچار اختلاف می‌شوند. علی دهکردی، فریبا کامران، مهران رجبی، حسین سلیمانی، داریوش کاردان، علی سلیمانی و... از بازیگران این سریال هستند.

حالا برخی رسانه‌ها ادعا کرده‌اند که قطعا پخش نشدن سریال ۸۷ متر و جایگزینی افرا، به خاطر مسائل متن و محتوای قصه است. این در حالی است که بر اساس اطلاعاتی که خبرنگار جام‌جم به دست آورده، سریال اصلا مشکل محتوایی ندارد و شبکه درصدد است در زمانی مناسب، این سریال را پخش کند. ضمن این‌که مدیران شبکه‌های مختلف سیما موظف هستند تا بهترین تصمیم را برای پخش آثار تلویزیونی بگیرند و قرار نیست بدون برنامه‌ریزی، هر اثری که تولید شد را روانه کنداکتور شبکه کنند. بنابراین طبق تصمیم گرفته‌شده، مشخص‌شده درام خانوادگی ۸۷ متر بهتر است در زمانی دیگر از شبکه یک روی آنتن برود و در این ایام ملودرام خانوادگی افرا، ساخته بهرنگ توفیقی پخش شود که قصه‌ای تلخ و شیرین در کنار هم دارد.

درام خانوادگی برای بهترین زمان

در مدتی که سریال تولید می‌شد، برخی رسانه‌ها مرتب تاکید بر طنز تلخ و طنز شیرین سریال داشتند اما کیانوش عیاری در قالب گفت‌و‌گو با رسانه‌ها تاکید کرد ۸۷ متر جزو مجموعه‌های کاملا جدی و درامی است که فضای مخصوص به خود را دارد. البته در کنار این قالب، لحظه‌هایی را در آن می‌بینید که بازیگران لبخند می‌زنند و این خنده را روی لب بیننده هم می‌نشانند. اما به هیچ‌وجه به‌‌واسطه آن چند پلان لبخند، نباید بگویید این کار طنز و کمدی است. بنابراین شبکه یک تصمیم گرفته این درام را در یک زمان مناسب روانه آنتن کند. حتی برخی رسانه‌ها اعلام کردند شاید محتوای این سریال مختص به محرم نبوده، اما این درام خانوادگی مربوط به زمان خاصی برای پخش نیست و می‌تواند هر زمانی روی آنتن برود به‌همین دلیل شبکه یک تصمیم دارد در بهترین زمان این سریال را پخش کند.

 

کیانوش عیاری سریال 87 متر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین