کد خبر: 61177 A

شکایت شطرنج باز معروف از سریال "گامبی وزیر"

شکایت شطرنج باز معروف از سریال "گامبی وزیر"

اولین استادبزرگ زن در عرصه جهانی شطرنج از عوامل سریال «گامبی وزیر» به اتهام دروغ‌پردازی شکایت کرد.

ایران آرت: نونا گاپرینداشویلی (Nona Gaprindashvili)، شطرنج‌باز سرشناس گرجستانی از عوامل سریال گامبی وزیر به دلیل سکانسی که تصویری اشتباه از وی ارائه‌ داده است، شکایت و درخواست ۵ میلیون دلار غرامت کرد. گاپرینداشویلی می‌گوید در این سکانس دیالوگی وجود دارد که به دروغ ادعا می‌کند وی تاکنون با هیچ مردی مسابقه نداده است، دیالوگی که به گفته این شطرنج‌باز، جنسیت‌زده و تحقیرآمیز است.

سریال گامبی وزیر داستان شخصیتی خیالی به نام بث هارمون با بازی آنیا تیلور جوی را روایت می‌کند که در آرزوی تبدیل به بزرگترین شطرنج باز جهان به مسکو سفر می‌کند تا در چند مسابقه در برابر قهرمانان شوروی قرار گیرد. در قسمت پایانی این سریال یک کاراکتر می‌گوید: براساس استانداردهای آنها، الیزابت هارمون اصلا بازیکن مهمی نیست. تنها چیز غیرمعمولی که درباره او وجود دارد، جنسیتش است. اما حتی این هم در روسیه چندان منحصربه فرد نیست. آنها نونا گاپرینداشویلی را دارند، او قهرمان زن جهان بوده و تاکنون با هیچ مردی مسابقه نداده است.

اما گاپرینداشویلی که حالا ۸۰ سال دارد و در تفلیس گرجستان زندگی می‌کند، با مردان مسابقه داده بود. براساس این شکایتنامه، وی تا سال ۱۹۶۸ که تاریخ وقایع سریال گامبی وزیر است با ۵۹ مرد مسابقه داده بود که ۱۰ نفر از آنها استادبزرگ شطرنج بودند. گاپرینداشویلی در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز گفت: آنها می‌خواستند یک شخصیت خیالی درست کنند که راه را به دیگر زنان نشان داد درحالی که من از قبل راه را برای آنها باز کردم و الهام بخش نسل‌ها شدم.

به گزارش ایرنا، گاپرینداشویلی، در همین راستا، به اتهام دروغ‌پردازی و کمرنگ نشان دادن دستاوردهای او در برابر میلیون‌ها بیننده از سازندگان این سریال درخواست غرامت کرده است. به استناد شکایتنامه مربوطه، سریال گامبی وزیر همچنین گاپرینداشویلی را روس نشان داده در حالی که وی اصالتا گرجی است و در شهر زوگدیدی گرجستان متولد شده است.

گاپرینداشویلی شطرنج را در نوجوانی آغاز کرد و وقتی ۲۱ ساله بود اولین مورد از پنج قهرمانی خود را در رشته شطرنج زنان کسب کرد. این شطرنج باز حرفه ای در سال ۱۹۷۸ میلادی از طرف فدراسیون بین‌المللی شطرنج یا فیده عنوان اولین استادبزرگ زن جهان را به دست آورد.

نتفلیکس در پاسخ به شکایت این شطرنج باز بزرگ، با انتشار بیانیه‌ای در روزنامه نیویورک تایمز تاکید کرد با تمام احترامی که برای خانم گاپرینداشویلی و حرفه درخشانش قائل است، اعتقاد دارد این ادعا هیچ ارزشی نداشته و با تمام قوا در این پرونده از خود دفاع خواهد کرد.

سریال گامبی وزیر اقتباسی از رمانی به همین نوشته والتر تویس است. این سریال در اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهر- آبان ۹۹) پخش و پس از تنها چهار هفته به پربیننده‌ترین سریال فیلمنامه‌ای نتفلیکس تبدیل شد.

 

شطرنج گامبی وزیر نونا گاپرینداشویلی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین