کد خبر: 62300 A

حسن نجمی، معاون فنی صداوسیمای استان مرکزی: امکانات ما برای ۳ ساعت برنامه در روز است

حسن نجمی، معاون فنی صداوسیمای استان مرکزی: امکانات ما برای ۳ ساعت برنامه در روز است

این اتفاقی که روز گذشته در بازی پرسپولیس و آلومینیوم افتاد را می‌شود گفت واقعا یک اتفاق نادر فنی بود که امکان داشت پیش بیاید.

ایران آرت: حسن نجمی، معاون فنی صداوسیمای استان مرکزی ضمن اشاره به شرایط کلی زیرساخت‌های فنی و سخت‌افزاری رسانه‌ای این استان به حاشیه‌های پیش‌آمده در پخش بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک هم واکنش نشان داد.

به گزارش روزنامه فرهیختگان، مصاحبه با معاون فنی صداوسیمای استان مرکزی را در ادامه می‌خوانید.

یکی از جلوه‌های وجود امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مراکز استان‌ها در برنامه‌های زنده خود را نشان می‌دهد و یکی از این برنامه‌های زنده پوشش برنامه‌های زنده ورزشی است. سوال اول و درواقع سوال اصلی اینجاست که آیا مرکز شما امکانات مناسبی برای پوشش برنامه‌ها در همه زمینه‌ها دارد و آیا اوضاع کلی شما مطابق با انتظاراتی است که از شما می‌رود؟

بحث نوسازی ناوگان صدا و تصویر و ارتباطاتی صداوسیما، چه در شبکه‌های ملی و چه شبکه‌های استانی، محدود به اعتباراتی است که به سازمان صداوسیما داده می‌شود، برای اینکه بتوانند امکانات و تجهیزات به‌روزتر و بهتری داشته باشند یا نه، با همان تجهیزات قبلی خودشان ادامه بدهند. این حوزه اعتباراتی را دوستان ما و روسای سازمان مطرح می‌کنند و ما به‌تبع آن در استان همیشه مطرح می‌کنیم که اگر ما بخواهیم طبق امکانات و تکنولوژی روز دنیا پیش برویم، باید همان امکانات را فراهم کنیم و دراختیار افرادمان بگذاریم که بعد هم توقع داشته باشیم تجهیزات فنی و خوب و امکانات خوب تصویری را ارائه دهیم. امکاناتی که الان داریم برای یک شبکه استانی درواقع با دو سه ساعت تولید تلویزیونی است نه برای یک شبکه استانی که توقع ۲۴ ساعته از آن هست؛ امکاناتی که طعنه بزند به شبکه‌های ملی حتی در جذب مخاطب. اما این امکانات ما محدود و تعداد افراد ما هم محدود است.

این اتفاقی که روز گذشته در بازی پرسپولیس و آلومینیوم افتاد را می‌شود گفت واقعا یک اتفاق نادر فنی بود که امکان داشت پیش بیاید. این اتفاقی هم نبوده که قابل‌پیش‌بینی باشد و ما به‌عنوان افرادی که موظفیم دربرابر مردم خدمات خوب ارائه دهیم، این پیش‌بینی را از قبل نکرده باشیم. ما یک واحد سیار سه‌دوربینه در اختیار داریم، اما در روز بازی، با ۶دوربین، این رقابت را آماده پخش کردیم. کمااینکه در بازی قبلی هم همین کار را کردیم. سه دوربین دیگر اضافه‌تر و بیش از حجم استاندارد این واحد سیار به آن اضافه کردیم. دانش فنی بچه‌هایمان هم الحمدلله در این سطح خوب است و توانستند خدمات خوبی ارائه دهند. این اتفاق یا نقص فنی در دوربین مستر استادیوم افتاد که خبرنگار ما و گزارشگر فوتبال هم در برنامه اعلام کرد و حین گزارش ورزشی هم گفته شد که دوربین ما دچار اشکال شده و آن سطح بالایی که باید از استادیوم به بیننده تقدیم بشود در ۱۵ دقیقه اول اتفاق نیفتاد. ولی بعد از آن ۱۵ دقیقه که دوربین اصلاح شد ما با بهترین کیفیت، ادامه بازی را رفتیم و اسلوموشن‌هایی که باید از صحنه‌ها پخش می‌شد را هم پوشش دادیم. صحنه‌های آهسته را باکیفیت و از دو یا سه زاویه و بعضا چهار زاویه پوشش دادیم و در صحنه‌های خطا و صحنه گل هم توانستیم صحنه‌های آهسته را ارائه دهیم و درواقع این اتفاق پیش‌آمده ابتدای بازی، اتفاق فنی غیرقابل پیش‌بینی بود که افتاد.

یعنی ممکن است این اتفاق (خطای فنی در پخش و اختلال در دوربین مستر) در بازی بعدی یا مثلا بازی با استقلال در اراک هم بیفتد؟

ببینید، شما همین هفته اول که بازی پرسپولیس با فولاد خوزستان که از شبکه استانی خوزستان پخش شد را خاطرتان هست که چه اتفاقی افتاد؟ آنجا واحد سیار تهران رفته بود و واحدسیار خود صداوسیمای خوزستان هم نبود. ارتباط سیار تهران که بهترین ارتباط سیار فنی است، رفته بود. همه آدم‌ها هم فنی‌تر از مراکز بودند، چون آنها کارشان دائما فوتبال است؛ اما برای ما دوهفته‌ای یک‌بار پخش فوتبال وجود دارد. حجم کاری آنها بالاتر از ماست. اتفاق آنجا خطای انسانی نبود و خطای تجهیزاتی بود. یک لحظه ممکن است دوربین برود یا یک امکانی از واحد سیار برود. معمولا این‌طوری است که دو واحد سیار کنار هم نمی‌گذارند. مثلا به‌جای ۶ تا دوربین ۱۲ دوربین نمی‌گذارند. نمی‌شود برای هر دوربین رزرو گذاشت. واقعا این انتظار از بازی‌های باشگاهی و حتی ملی هم نیست. البته مثلا شنیدم در بازی‌های آسیایی به‌جای ۶ تا دوربین ۱۲ دوربین می‌کارند، آن‌هم برای اینکه صحنه را بهتر ضبط کنند، وگرنه اینکه یک دوربین بتواند جایگزین یک دوربین دیگر باشد نیست. ما داریم با تهران و استان خودمان رایزنی می‌کنیم که اگر بتوانیم تجهیز جایگزینی بگیریم که اگر این دوربین مستر ما از بین رفت، بتوانیم یک تجهیز دقیقا همان لحظه کنارش وجود داشته باشد که فورا بتواند پشتیبانی کند.

یعنی این پیش‌بینی‌ها از قبل شده بوده، اما آن اتفاق نادر رخ داد؟

یک نکته را عرض بکنم. از دو ساعت قبل از بازی، بچه‌های فنی تمام تجهیزات را روشن کرده و آماده ارائه خدمات بودند. ما از ساعت ۱۲ ظهر وارد ورزشگاه شدیم و دو ساعت قبل از شروع بازی تمام تجهیزات‌مان آماده بود. هماهنگی‌ها را هم انجام دادیم. این تجهیزی هم که می‌گویم اشکال برایش پیش آمد دقیقا چهار دقیقه به شروع بازی بود. زمانی که روی آنتن شبکه سه بودیم این اشکال پیش آمد. وقتی ما روی آنتن زنده باشیم، عملا تعویض دوربین‌ها غیرممکن است، چون همه دوربین‌ها استفاده می‌شوند و ما مجبوریم آن دوربینی را که حین خدمات‌رسانی دچار اشکال فنی شده، همان‌جا فورا تعویض و وارد مدار کنیم. مثل یک خط تولید که وقتی یک قطعه‌اش مشکل پیدا کند، نمی‌شود خط تولید را تعطیل کرد. همه‌چیز روی آنتن زنده بود و باید در کمترین زمان اصلاح می‌شد. انصافا ۱۵ دقیقه برای رفع اشکال دوربینی که فاصله‌اش با واحد سیار بیش از ۱۵ متر ارتفاع است و متراژ طول گیت‌های مختلف حراستی که باید عبور کنیم هم هستند تا برسیم به آن نقطه و تجهیز را عوض کنیم زیاد نیست. ما ۱۵ دقیقه فرصت تعمیراتی گرفتیم و فورا هم وارد مدار شد. ضمن اینکه ما از مردم عزیزمان و همچنین از کسانی که مخاطبان خوب شبکه‌های ملی و استانی هستند تا این بازی را که حق‌شان بود با بهترین کیفیت دریافت کنند، عذرخواهی می‌کنیم. تمام تلاش‌مان را می‌کنیم برای بازی‌های بعدی و همزمان از مسئولان محترم و کسانی که می‌توانند کمک بدهند و بودجه بدهند و امکانات دراختیار فنی سازمان قرار بدهند که شرمنده مردم نباشیم، درخواست می‌کنیم واقعا آن‌چیزی که حق و عدل مردم است را بدهند. نمی‌گوییم همانی که ایده‌آل لیگ‌های اروپایی است. آن‌چیزی که واقعا حق این وضعیت بین استان‌های کشور عزیزمان است، دراختیار استان مرکزی قرار بدهند تا بتوانیم خدمات بهتری ارائه کنیم.

در برنامه‌های دیگر هم چنین مشکلی دارید؟ یا مثلا در پخش زنده فوتبال بیشتر خودش را نشان می‌دهد؟

ما در برنامه‌های زنده‌ای که با واحدهای سیارمان و با بیش از سه دوربین بخواهیم خدمات بدهیم همین اتفاق می‌افتد.

پس یعنی ممکن است این اتفاق در بازی استقلال در اراک هم تکرار شود.

ما داریم تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که این اتفاق به هیچ‌وجه در بازی بعدی نیفتد. بازی استقلال که برایمان خیلی مهم‌تر است. من دارم همه تلاشم را می‌کنم و اجازه نخواهیم داد. ما اینجاییم که هیچ اتفاق بدی نیفتد. حتما اجازه نمی‌دهیم یعنی من می‌گویم که حتی احتمال نیم‌درصد هم برایش وجود ندارد که این اتفاق تکرار بشود و تمام تلاش‌مان را می‌کنیم.

 

استان مرکزی بازی پرسپولیس پوشش معاون
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین