کد خبر: 62373 A

سلما هایک و هانری پینو و ثروت 47 میلیارد دلاری/ از پایان‌ناپذیران، گوچی و فریدا هاروی واینستاین/ دختر شجاع بودن آسان نیست

سلما هایک و هانری پینو و ثروت 47 میلیارد دلاری/ از پایان‌ناپذیران، گوچی و فریدا هاروی واینستاین/ دختر شجاع بودن آسان نیست

فیلم «پایان‌ناپذیران» با بازی تعدادی از ستاره‌های سینما از جمعه اکران جهانی‌‌اش آغاز می‌شود

ایران آرت: فیلم «پایان‌ناپذیران» با بازی تعدادی از ستاره‌های سینما از جمعه اکران جهانی‌‌اش آغاز می‌شود و «سلما هایک» این روزها و در 55‌سالگی یکی از بازیگران این فیلم مارول است؛ اما آنچه گفت‌وگوی او را با گاردین متفاوت کرده، نحوه زندگی اوست و همچنین به‌اشتراک‌گذاشتن تجربیات سخت خبرنگار و این بازیگر درباره هاروی واینستاین، تهیه‌کننده متجاوز هالیوود.

گیسو فغفوری در شرق نوشت: وقتی شروع به خواندن این گفت‌وگومی‌کنید، در ابتدا یک گفت‌وگوی سینمایی به نظر می‌آید؛ اما به‌تدریج نکته‌های دیگری مهم می‌شود. سلما هایک برای بسیاری همان بازیگر کوتاه‌قامت مکزیکی است که با بازی در فیلم «فریدا» نامزد جایزه اسکار شد.

در این گفت‌وگوی تصویری با خبرنگار گاردین درحالی‌که او از برنامه‌های مدامش در سفر به این گوشه و آن گوشه جهان خبر می‌دهد، اعلام می‌کند هفته دیگر در بلوار هالیوود ستاره‌ای به او اختصاص داده می‌شود و به سبک زندگی‌اش هم اشاره می‌شود.

همسرش «هانری پینو» و یکی از صاحبان شرکت مد است که پشت برندهای ایو سن لورن و گوچی و... قرار دارد. ثروت این زوج بیش از 47 میلیارد دلار برآورد شده است؛ اما این ثروت سبب نشد تا هایک بپذیرد تا پشت دیوارهای قلعه خود را مخفی کند و مانند گریس کلی (بازیگر دیگر هالیوود) که شاهزاده موناکو شد، از بازیگری دوری بجوید.

هرچند این ثروت به «هایک» چنین امکانی را می‌داد و او گاهی نیز همین‌طور رفتار می‌کند؛ اما می‌گوید: «من هر لباسی بخواهم می‌پوشم و هر کاری بخواهم انجام می‌دهم. بعضی وقت‌ها به خاطر هزینه‌های زیادی دچار مشکل می‌شوم؛ اما این حس را دوست دارم. این من را واقعی نگه می‌دارد».

البته نباید فراموش کرد که همین «واقعی» یعنی موجودی بانکی یک ستاره هالیوود! او می‌گوید بازیگری «مثل یک معجزه به نظر می‌رسد».

او در همین ماه دو فیلم دارد: خاندان گوچی و پایان‌ناپذیران و البته هایک بدون خواندن فیلم‌نامه بازی در «پایان‌ناپذیران» را پذیرفته است؛ چون هم کارگردان آن «کلود ژوئه» یک زن است و هم کارگردان فیلم «بی‌سرزمینان» بود که سال گذشته بسیار درخشیده بود و درباره این همکاری می‌گوید: «هر ثانیه که با او بودم، از او می‌ترسیدم. فکر کردم، وای، من با یک کارگردان زن چینی کار می‌کنم و این فراتر از رضایت از فیلم است: تماشای زن دیگری که بسیار شجاع، باهوش و بسیار الهام‌بخش است»؛

اما به‌تدریج گفت‌وگو‌کننده یعنی «هادلی فریمن» او را به موضوع اصلی هدایت می‌کند. «هایک» هنگام صحبت‌کردن از فیلم «فریدا» خوشحال می‌شود؛ اما او را به روزهای تلخ حضور سنگین هاروی واینستاین به‌عنوان تهیه‌کننده می‌برد؛ موضوعی که او کمتر به آن علاقه دارد. در سال 2017، هایک برای نیویورک‌تایمز مقاله‌ای نوشت و توضیح داد که چگونه سال‌ها او را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده و مدام نه می‌گفت: «نه نه نه نه نه... و با هر امتناع، خشم ماکیاولیستی هاروی به وجود می‌آمد».

قابل درک است که هایک از بازخوانی مجدد این بخش خاص از زندگی خود چندان هیجان‌زده نیست. از نظر او «خیلی کسل‌کننده و قدیمی است!»؛ اما وقتی خبرنگار گاردین به او می‌گوید واینستاین او را نیز مورد آزار و اذیت قرار می‌داد، از رفتن به رستوران‌ها و میهمانی‌ها محروم کرده و حتی مقاله‌ای درمورد او منتشر کرده؛ زیرا از چیزهایی که می‌نوشت، خوشش نمی‌آمد، شگفت‌زده می‌شود! فریمن می‌گوید: «حالا می‌خواهم با شما مصاحبه کنم! این مکالمه جالب خواهد شد؛ زیرا اگر دقیق به مقاله من نگاه کنید، خواهید دید که من واقعا روی قلدری [به جای آزار جنسی] تمرکز کردم و فکر می‌کنم زنان [از او] بدتر شدند». هایک می‌گوید «واینستاین تنها مردی نیست که مطمئن است می‌تواند زنان را نابود کند».

فریمن می‌پرسد که آیا او قلدری را به‌عنوان راهی برای مقابله با تعرض قبول دارد؟

هایک می‌گوید: «تا حدی. و من احساس خوبی داشتم [وقتی او من را مورد آزار و اذیت قرار داد]. خب، من [بعد از آن] افسرده بودم؛ اما یک جنبه ظریف درمورد کل ماجرا وجود داشت. وقتی او من را در حین ساخت «فریدا» صدا می‌زد و فریاد می‌زد: «چرا سبیل داری؟ من تو را استخدام نکردم که زشت به نظر بیای!». می‌گفتم: «هیچ وقت به عکس فریدا کالو نگاه کردی؟».

فریمن شروع به پرسیدن درمورد ادعای او در مقاله هایک می‌کند. این بازیگر تأکید داشت دلیل اینکه واینستاین هرگز به او تعرض نکرد، این بود که با رابرت رودریگز، کوئنتین تارانتینو و جورج کلونی دوست بود؛ اما هایک اضافه می‌کند: «من بسیار قوی بودم».

با این سخن هایک، به نظر می‌رسد او معتقد است کسانی که مورد تجاوز این تهیه‌کننده قرار گرفته‌اند، ضعیف بوده‌اند؛ ولی هایک یک طرفدار حقوق زنان است، پس «فریمن» دوباره از او می‌پرسد و هایک تأکید می‌کند «من فقط نه نگفتم. من نیرومند بودم. او هرگز من را ضعیف ندید. این‌طور نیست که من نمی‌ترسم؛ اما شما ترس من را هرگز نخواهید دید. من می‌توانم در عین آرامش، ترسناک باشم».

هایک می‌گوید واینستاین «اولین یا آخرین کسی» نبود که با او چنین رفتاری داشت و تأکید می‌کند: «نه‌فقط در هالیوود به طور کلی! ما دختریم! ... پس شما یاد می‌گیرید که شجاع باشید. آسان نیست؛ اما باید این کار را انجام دهید».

این سؤالی است که بسیاری پس از ظهور جنبش «من هم» بارها پرسیده‌اند آیا مردانی وجود دارند که زنان را مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند و هنوز در هالیوود کار می‌کنند؟

و جواب هایک این است: «من مطمئن هستم – این آزار سیستماتیک بود؛ اما یکی از نقاط قوت من این است که کینه‌ای در خود ندارم و فقط می‌خواهم این روند متوقف شود».

این بخش از گفت‌وگو از آن جهت مورد توجه بود که نشان می‌دهد اتفاقی که چهار سال پیش افتاد، هنوز ادامه دارد و هنوز ستارگان زن هالیوود با تمام قدرت و ثروت نتوانسته‌اند این آزارها را به طور کامل از بین ببرند؛ اما در این زمینه تلاش خود را به هر نحوی ادامه می‌دهند.

 

روزنامه شرق گاردین پایان‌ناپذیران گيسو فغفوری هانری پینو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین