کد خبر: 62724 A

امیر نادری به روایت عباس کیارستمی

امیر نادری به روایت عباس کیارستمی

فیلم سینمایی «تجربه» ساخته عباس کیارستمی در سینماتک خانه هنرمندان به نمایش درآمد.

ایران آرت: تازه‌ترین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران بعد از تعطیلی‌های حدود ۲ سال اخیر ناشی از کرونا به نمایش فیلم سینمایی «تجربه» به کارگردانی عباس کیارستمی اختصاص یافت.

به گزارش مهر، کیوان کثیریان در ابتدای این برنامه نمایش فیلم که دوشنبه ۲۴ آبان در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد، گفت: برنامه سینماتک را با نمایش فیلمی از زنده‌یاد عباس کیارستمی آغاز می‌کنیم و آقای امیر نادری نیز ویدیویی درباره این اثر و همکاری و رفاقت با ایشان در اختیارمان قرار داده‌اند که پخش می‌شود.

وی افزود: به دلیل اینکه قصد داشتیم برنامه سینماتک جریانی پیوسته داشته باشد، در ۲ سال اخیر درگیری با کرونا آن را برگزار نکردیم تا به تدریج شرایط به روال عادی برگردد. اعضای سینماتک می‌توانند همچنان به تماشای آثار در سینماتک بنشینند و عضوگیری جدید نیز به زودی آغاز خواهد شد.

کیارستمی بیش از همه به باورپذیر بودن قصه‌ها باور داشت

سیف‌الله صمدیان نیز در این مراسم بیان کرد: در مراسم نکوداشت اخیری که برای عباس کیارستمی در برلین برگزار شد، از کسانی که درباره او فیلمی ساخته بودند دعوت به صحبت شد. من ۶ دقیقه‌ای درباره تجربه همراهی با زنده‌یاد کیارستمی صحبت کردم اما امیر نادری بر خلاف عادت همیشگی‌اش که ما بین حرف‌هایش می‌گوید: «کات»، پیوسته درباره او صحبت کرد. زیرا به ۵۰ سال قبل پل زده و یاد کرده بود از زمانی که نوجوانی ۱۳ ساله بود و به تهران آمده و شب‌ها در عکاسخانه‌ای که در آن کار می‌کرد می‌خوابید تا خود را به سینمای جهان وصل کند. زندگی امیر نادری برای عباس کیارستمی جالب به نظر می‌رسد و چون او بیش از همه ما به باورپذیر شدن قصه‌ها باور داشت، داستان زندگی امیر نادری را با ساده کردن‌های مختص خود، ساده و به فیلم «تجربه» تبدیل کرد.

وی افزود: گفته‌های امیر نادری در ۲۵ دقیقه درباره همکاری با کیارستمی به من رسید و او از من خواست تا آن را با اهل دل‌ها درمیان بگذارم و خانه هنرمندان ایران را بهترین جا برای آن دیدم. به امیر نادری در غربت سخت گذشته است. او آرزو دارد به ایران بازگردد و در آبادان برای بچه‌ها مدرسه سینمایی تاسیس کند. یک روز عباس کیارستمی به من گفت اگر قرار باشد در دنیا یک نفر جایزه بگیرد، او امیر نادری است. چراکه سینما را زندگی کرده، سینما برای خیلی از ما شاید بخشی از زندگی‌مان و کارمان است اما امیر نادری در سینما ذوب شده است و لحظه به لحظه از آن حرف می‌زند.

در ادامه فیلم «تجربه» به نویسندگی امیر نادری و عباس کیارستمی و کارگردانی کیارستمی محصول سال ۱۳۵۱ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران نمایش داده شد.

بخش بعدی این برنامه سینماتک، پخش ویدیویی از صحبت‌های امیر نادری درباره همکاری و رفاقت با کیارستمی و شکل‌گیری ایده تا پرداخت داستان فیلم «تجربه» بود.

 

عباس کیارستمی خانه هنرمندان امیر نادری کرونا تجربه فیلم تجربه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین