کد خبر: 62910 A

فهرستی که همه منتظرش بودند/ سینما روها کدام سینماگران را در فیلم فجر چهلم دیدار می کنند؟

فهرستی که همه منتظرش بودند/ سینما روها کدام سینماگران را در فیلم فجر چهلم دیدار می کنند؟

سعید روستایی با سومین ساخته‌اش، «برادران لیلا» می‌تواند گزینه‌ای جذاب باشد؛ با ترکیب پرستاره‌اش (نوید محمدزاده، پیمان معادی، فرهاد اصلانی، ترانه علیدوستی و سعید پورصمیمی) از این فیلم‌ها هم به‌ عنوان گزینه‌های حضور در جشنواره نام برده شده است: ...

ایران آرت : مسعود پویا در همشهری نوشت: با اعلام پذیرش ۷۴فیلم از میان ۹۴فیلم متقاضی حضور در جشنواره و اعلام آغاز به کار هیأت انتخاب از ۱۰آذر، مهم‌ترین رخداد سینمایی کشور سکانس افتتاحیه‌اش را پشت سر می‌گذارد. البته دبیرخانه جشنواره هنوز اسامی فیلم‌های متقاضی و آثار پذیرفته‌شده و قابل ارائه به هیأت انتخاب را اعلام نکرده است. آنچه اعلام شده تنها تعداد فیلم‌های متقاضی و فیلم‌های پذیرفته‌شده و قابل ارائه به هیأت انتخاب است. براساس اعلام دبیرخانه جشنواره، ۹۴فیلم بلند سینمایی، متقاضی شرکت در این دوره جشنواره شدند. این فهرست جهت تطابق با آیین‌نامه و مقررات جشنواره و احراز موارد قانونی اعلام‌شده در فراخوان جشنواره چهلم، مورد بررسی قرار گرفت و فهرست نهایی آثار شامل ۷۴فیلم سینمایی به هیأت انتخاب جشنواره ارائه خواهد شد. بر اساس فراخوان جشنواره چهلم، بازبینی فیلم‌های بلند سینمایی متقاضی حضور در جشنواره از دهم آذر آغاز می‌شود و اسامی حداکثر ۲۲فیلم سینمایی راه‌یافته به بخش مسابقه سینمای ایران تا ۵دی اعلام خواهد شد. به این ترتیب حدود ۳۰درصد فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره، بخت نمایش در فجر چهلم را خواهند داشت؛ جشنواره‌ای که امسال بخش رقابتی‌اش جمع‌وجور‌تر از همه این سال‌ها برگزار خواهد شد و تنها ۲۲صندلی در اختیار فیلمسازان آماده رقابت در ماراتن فجر قرار خواهد گرفت. اگر سال گذشته جشنواره با محدودیت‌های کرونایی برگزار شد، امسال قرار است همه‌‌چیز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، به روال قبل از کرونا بازگردد؛ با تماشاگر بیشتر و جشنواره‌ای پرشورتر. این وعده‌ای است که مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره چهلم داده است: «سال گذشته با اینکه واکسیناسیون گسترش پیدا نکرده بود، ستاد ملی مقابله با کرونا با 50درصد ظرفیت سالن‌های سینما موافقت کرد اما امسال با توجه به واکسیناسیون درصد بسیار بالایی از هموطنان‌مان و بالارفتن ایمنی در جامعه، این امید را داریم که حضور تمامی تماشاگران و علاقه‌مندان سینما در جشنواره فیلم فجر، اجرایی شود.»

فهرستی که همه منتظرش هستند
جشنواره فیلم فجر همیشه به نام‌های شاخص‌اش‌ دلخوش بوده است؛ به‌خصوص در ماه‌های منتهی به برگزاری جشنواره، علاقه‌مندان سینما بیشترین کنجکاوی را در مورد فیلم‌هایی دارند که یا سازندگان‌شان در فهرست کارگردان‌های شاخص سینمای ایران قرار می‌گیرند یا حضور بازیگران محبوب و مطرح باعث اهمیت‌شان شده است. با توجه به اینکه هنوز اسامی ۷۴فیلم پذیرفته‌شده از سوی دبیرخانه جشنواره رسانه‌ای نشده، فعلا بازار گمانه‌زنی درباره ترکیب احتمالی فجر چهلم داغ است. طبیعتا بخشی از گمانه‌زنی‌ها براساس پروژه‌های مهم نهادهایی چون فارابی، حوزه هنری و اوج صورت می‌گیرد؛ فیلم‌هایی که به‌ نظر می‌رسد بخت بیشتری برای راه‌یافتن به جشنواره دارند. «دسته دختران» (منیر قیدی)، «نگهبان شب» (رضا میرکریمی)، «خط نجات» (وحید موساییان)، «بدون قرار قبلی» (بهروز شعیبی) و «کارو» (احمد مرادپور) ازجمله این فیلم‌ها هستند.

از فیلمسازان نسل اولی، مسعود کیمیایی فیلم «خائن‌کشی» را ساخته که ثبت نامش در جشنواره نه تأیید شده و نه تکذیب. حضور آخرین ساخته کیمیایی که همیشه آثارش با بیشترین میزان کنجکاوی عمومی همراه می‌شود، می‌تواند به جذابیت‌های فجر چهلم بیفزاید. هرچند که کیمیایی خاطرات چندان خوشی از جشنواره ندارد و معمولا فیلم‌هایش با بی‌مهری برگزار‌کنندگان و داوران ادوار مختلف جشنواره مواجه شده است.

از چهره‌های جوان این سال‌ها، سعید روستایی با سومین ساخته‌اش، «برادران لیلا» می‌تواند گزینه‌ای جذاب باشد؛ فیلم تازه کارگردان «ابد و یک روز» با ترکیب پرستاره‌اش (نوید محمدزاده، پیمان معادی، فرهاد اصلانی، ترانه علیدوستی و سعید پورصمیمی) اگر در فستیوال حاضر باشد مورد توجه مخاطبان قرار خواهد گرفت.  از این فیلم‌ها به‌ عنوان گزینه‌های حضور در جشنواره نام برده شده است: شبگرد (فرزاد مؤتمن)، «شب، داخلی، دیوار» (وحید جلیلوند)، «زاپاتا» (دانش اقباشاوی)، «خانه شیشه‌ای» (امید پورکیان) و «مهمانی از کاراییب» (بهزاد فراهانی). در روزهای آتی و با اعلام اسامی فیلم‌های متقاضی و مشخص‌شدن ترکیب هیأت انتخاب، می‌توان به تصویر دقیق‌تری از فیلم‌های فجر چهلم رسید.

گنجینه‌های سینمای ایران و نوستالژی دوره‌های گذشته
یکی از بخش‌های مهم جشنواره امسال که تعداد بخش‌های رقابتی‌اش تا آنجا که امکان داشته کاهش یافته، بخش گنجینه‌های سینمای ایران است. برگزاری چهلمین دوره فجر بهانه‌ای در اختیار مدیران جشنواره گذاشته تا مروری نوستالژیک بر بهترین‌های سال‌های گذشته داشته باشند. اینطور که سایت جشنواره فیلم فجر روایت کرده، احمد امینی منتقد و فیلمساز درباره نمایش فیلم‌های خاطره‌انگیز ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر می‌گوید: «بخش جنبی جشنواره مانند سایر جشنواره‌ها به‌عنوان یک رویکرد جدید به مناسبت 40سالگی جشنواره مورد بررسی و توجه قرار گرفته که اتفاق بسیار خوبی است. برخی از مخاطبان جوان که نتوانسته‌اند فیلم‌های دهه 60، 70 یا 80 را روی پرده سینما ببینند، حالا با نمایش دوباره این فیلم‌ها، فرصت خوبی در اختیار دارند تا فیلم‌های اوایل انقلاب اسلامی را با کیفیت خوب روی پرده سینما ببینند و این، ایده خوبی است. برای پربارکردن هر جشنواره، باید از این ایده‌ها داشت تا مخاطبان جشنواره بیشتر شوند.»  یکی از شرایط حضور فیلم‌های قدیمی در این بخش وجود نسخه ترمیم‌شده و باکیفیت از آنهاست؛ فیلم‌هایی که در سال‌های اخیر تعدادی‌شان یا به بهانه نمایش در جشنواره جهانی فیلم فجر یا توسط فیلمخانه ملی و برای نمایش در موزه سینما ترمیم شده‌اند. به این ترتیب شاید بتوان از الان حضور فیلم‌هایی چون «دیده‌بان» (ابراهیم حاتمی‌کیا)، «مادر» (علی حاتمی) و «ناخدا خورشید» (ناصر تقوایی) را در این بخش قطعی دانست

 

مسعود کیمیایی سعید روستایی چهلمین جشنواره فیلم فجر فیلم فجر چهلم
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین