کد خبر: 63337 A

پولشویی در هنر هست یا نیست؟ / پاسخ صریح سازنده آقازاده

پولشویی در هنر هست یا نیست؟ / پاسخ صریح سازنده آقازاده

اگر می‌بینید کسانی به این بیزنس می‌آیند و پول خرج می‌کنند و اصرار دارند که اسمشان در کار باشد و اصرار دارند عکس‌هایشان را با هنرپیشه‌های معروف توزیع کنند برای این است که برای خودش تبلیغات کند و پرسونال برندینگ بسازد که اگر بخواهد برود با رییس یک بنگاه اقتصادی صحبت کند دیگر به عنوان صادرکننده قیر نباشد. به عنوان آدم فرهنگی حرف می‌زند که دیشب سوپراستارهای این مملکت در یک مهمانی با او بودند.

ایران آرت: حامد عنقا ، سازنده سریال آقازاده درباره موضوع پولشویی و ورود پول‌های کثیف به حوزه فیلمسازی و سریال‌سازی می‌گوید: «هر زمان دیدید که در یک پروژه میزان سرمایه‌گذاری و هزینه‌ای که می شود با عرف بازار متفاوت است بدانید این پول یک جایی اشکال دارد اما به این معنی نیست که پولشویی به معنای عام حقوقی اش رخ داده.»

خبرآنلاین نوشت حامد عنقا فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده سریال های مانند آقازاده، با رد امکان پولشویی با استفاده از ساخت فیلم و سریال گفت: «من جزو افرادی هستم که معتقد نیستم که بشود با ساخت یک فیلم و سریال پولشویی کرد. این جمله من هم خبری است هم توضیحی برای آن دارم. برای مبلغ هزار میلیارد تومانی اگر ۵۰۰ میلیاردش را بخواهید پاک و سفید کنید باید ۱۵۰۰ میلیارد گردش مالی نشان بدهید که بتوانید ۵۰۰ میلیاردش را سفید کنید.در جاهای دیگر دنیا بعلت گردش بالای مالی شاید رخ دهد ولی اینجا انگیزه های متفاوت است. ببینید آدم‌ها از طریق این محصولات برای خودشان یک اعتبار و شأن اجتماعی ایجاد می کنند که به واسطه آن اعتبار بتوانند میزان چانه‌زنی‌شان را با بنگاه‌های اقتصادی بالا ببرند برای اینکه اگر قرار است فساد اقتصادی اتفاق بیفتد راحت‌تر باشد. چون اصلا پول جاهای دیگر است و رقم ها هم این ها نیست. مثلا آقای ایکس یک نمایشگاه ماشین دارد و اگر بخواهد به بانک برود و تقاضای وام بکند کارش خیلی سخت‌تر از کسی است که به واسطه کارهایی که ساخته و اعتباری که از این شاخه به دست آورده و شهرتی به هم زده است.»

او در گفتگو با ماهنامه صبا ادامه داد: «اگر می‌بینید کسانی به این بیزنس می‌آیند و پول خرج می‌کنند و اصرار دارند که اسمشان در کار باشد و اصرار دارند عکس‌هایشان را با هنرپیشه‌های معروف توزیع کنند برای این است که برای خودش تبلیغات کند و پرسونال برندینگ بسازد که اگر بخواهد برود با رییس یک بنگاه اقتصادی صحبت کند دیگر به عنوان صادرکننده قیر نباشد. به عنوان آدم فرهنگی حرف می‌زند که دیشب سوپراستارهای این مملکت در یک مهمانی با او بودند. کارمندهای آن شعبه بانک هم یک‌جور دیگری جوابش را می‌دهند چرا که می‌توانند درباره آخرین قسمت یک سریال و پایان‌بندی یک فیلم هم با او صحبت کنند. جنس این فساد با جنس پولشویی ای که مثلا خانواده های مافیایی در دهه ۷۰ با کمپانی پارامونت انجام دادند فرق دارد، آن خانواده می‌خواست پول معاملات اسلحه‌اش را یک‌جوری وارد سینما کند  و یک بخشی‌اش را هم وارد قمارخانه کند و یک بخشی‌اش هم در هتل لاس وگاس سرمایه‌گذاری کند و در نتیجه آن پولشویی با این پولشویی که درحال حاضر هست، فرق دارد. اما سؤال این است که آیا در حوزه سریال‌سازی و سینمایی پول کثیف وارد می شود؟ بله. هر زمان دیدید که در یک پروژه میزان سرمایه‌گذاری و هزینه‌ای که می شود با عرف بازار متفاوت است بدانید این پول یک جایی اشکال دارد اما به این معنی نیست که پولشویی به معنای عام حقوقی اش رخ داده.»

 

حامد عنقا پولشویی در هنر پولشویی در سینما
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین