کد خبر: 63495 A

خالق در پناه تو درگذشت/ حمید لبخنده خون دل ها خورد/ او و حسن جوهرچی و راز سانسوری های یک سریال عاشقانه

خالق در پناه تو درگذشت/ حمید لبخنده خون دل ها خورد/ او و حسن جوهرچی و راز سانسوری های یک سریال عاشقانه

حمید لبخنده، هنرمند باسابقه تئاتر و تلویزیون درگذشت.

ایران آرت: نیما لبخنده، فرزند این هنرمند با تایید این خبر درباره علت درگذشت پدر خود به ایسنا گفت: ایشان چندی پیش تحت عمل جراحی قرار گرفتند که متاسفانه عوارض عمل خوب نبود و سبب آمبولی شد و در نهایت، ساعت 6 عصر  روز شنبه 18 دی ماه فوت کردند.

به گفته او، جزییات مراسم خاکسپاری این هنرمند امروز مشخص خواهد شد.

حمید لبخنده متولد سال ۱۳۳۰ بود که در ۱۵ سالگی به اولین کلاس تئاتر نزد حسینعلی طباطبایی در اداره فرهنگ و هنر اهواز رفت او آن‌طور که خودش تعریف کرده در آن کلاس با رضا فیاضی، فرید و علی سجادی حسینی و رضا خندان همراه بود و بعدها در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد و در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر تحصیل کرد. این کارگردان از شاگردان هنرمندان مطرحی همچون حمید سمندریان، شمیم بهار، بهرام بیضایی، پرویز پرورش، پرویز ممنون، علی رفیعی، محمد کوثر و نیز منیژه محامدی و گلی ترقی بوده است.

لبخنده که در برخی نمایش‌های گروه تئاتر «پیاده» به سرپرستی داریوش فرهنگ و مهدی هاشمی بازی کرده بود.

او برای نخستین بار همراه با زنده یاد سمندریان در نمایشنامه «مرده‌های بی‌کفن و دفن» نوشته سارتر کار کرد. در آن مقطع نمایشنامه «عادل‌ها» به نویسندگی کامو و با ترجمه محمدعلی سپانلو را هم در تالار مولوی کارگردانی می‌کرد و بعد از تجربه اجراها رابطه دوستانه بیشتری با زنده یاد سمندریان و هما روستا پیدا کرد.

حمید لبخنده با ساخت سریال «در پناه تو» در دهه هفتاد در میان عموم مخاطبان به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شد و بعد از آن سریال‌های دیگری هم همچون «در قلب من» را کارگردانی کرد. او در سینما فیلم «آبی» را ساخت اما در سال‌های گذشته بیشتر مشغول مدیریت آکادمی سمندریان بود و سال‌ها مدیریت آموزشگاه زنده یاد حمید سمندریان را بر عهده داشت.

نمایش «سوءتفاهم» و سریال‌های «مهر و ماه» و «با من بمان» از دیگر آثار حمید لبخنده هستند.

درگذشت حمید لبخنده ـ کارگردان سریال «در پناه تو» خبری تلخ و غافلگیرکننده در یکی از شب های طولانی و سرد زمستان ۱۴۰۰ که حالا با رفتن خالق یکی از سریال های ماندگار تلویزیون، طولانی تر هم به نظر می رسد.

نام لبخنده بیش از ربعِ قرن است که با «در پناه تو» گره خورده. نگاهی اجمالی به صفحه شخصی کارگردان در فضای مجازی هم جز این، حکایتی نمی کند.

سریالی که در سال ۱۳۷۴ برای اولین بار از شبکه دو سیما پخش شد و درست در زمره همان مجموعه هایی قرار می گیرد که زمانی هنگام پخش، خیابان ها را خالی از جمعیت می کردند.

داستان متفاوتِ سریال در آن مقطع زمانی و پرداختن به موضوعی عاشقانه، در کنار بهره گرفتن از بازیگران جوان و ناشناسی که به سرعت در بین مردم محبوب شدند، باعث شد تا سریال حمید لبخنده نقطه عطفی برای تلویزیون دهه ۷۰ تلقی شود و همچنان هم در یادها بماند.

برای «در پناه تو» خون دلها خورد/ویدئویی از پشت صحنه سریال

با این همه می توان گفت لبخنده برای «در پناه تو» خون دلها خورد و در نهایت هم نتیجه روی آنتن آن چیزی نشد که می خواست.

تغییر یکباره مدیران شبکه، حجم بالای سانسور فیلمنامه علیرضا طالب زاده و در نهایت تغییر قسمت پایانی که تیر خلاص را به لبخنده زد، باعث شد که خستگی ساخت این سریال هیچگاه از تنش درنیاید.

می گویند در آخر هم در اوج ناامیدی به یک ایده رسید، متنی را با صدای حزن انگیز خواند و روی قسمت آخر گذاشت و از تهران رفت تا کسی او را پیدا نکند.

لبخنده تا همین اواخر هم نتوانسته بود با سانسورهایی که به سریالش تحمیل شد کنار بیاید. به نحوی که سال گذشته با فراگیرتر شدن شبکه های اجتماعی، تصمیم گرفت، قسمت های «در پناه تو» را از ابتدا بدون سانسور در صفحه اینستاگرامش منتشر کند. الان هم که فقط چند ساعت از رفتن همیشگی اش گذشته، اگر به صفحه او مراجعه کنید، بیش از هر مطلب دیگری، درباره «در پناه تو» می خوانید و از این سریال فیلم و تصویر می بینید.

لبخنده بعدها سریال های دیگری هم ساخت؛ «در قلب من»، «با من بمان» و «کارآگاهان» و ... ، اما واقعیت این است که هیچکدام از آنها نتوانستند موفقیتی که «در پناه تو» در بین بیننده های تلویزیون به دست آورد را تکرار کنند.

«در پناه تو» که پنج سال قبل با مرگ ناگهانی حسن جوهرچی (بازیگر نقش محمد منصوری)، یکی از چهره های اصلی خود را از دست داد و این اتفاق باعث شد تا عوامل پس از سال ها بار دیگر دور هم جمع شوند، حالا با رفتن خالقش بار دیگر عزادار شده و مهره گمشده دیگری را در بین آنها جستجو کند؛ هنرمندی که بدون شک در این سال ها در فراموش نشدن نام «در پناه تو»، نقش اساسی را ایفا کرده بود.

برای «در پناه تو» خون دلها خورد/ویدئویی از پشت صحنه سریال

آنچه در ادامه گزارش ایسنا تماشا می کنید، بخشی از پشت صحنه این سریال است که از صفحه اینستاگرام هنرمند برداشته شده است:

 
 
 
حسن جوهرچی سریال در پناه تو حمید لبخنده سانسوری های سریال در پناه تو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین