کد خبر: 64074 A

خانه سینما تعطیل می شود؟

خانه سینما تعطیل می شود؟

جامعه اصناف سینمایی کشور: حکم دیوان عدالت اداری فقط شامل ۳صنف است

ایران آرت: همشهری نوشت: درحالی‌که گفته می‌شد حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مصوبه عضویت اصناف سینمایی در وزارت کار، فعالیت خانه سینما را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد، جامعه اصناف سینمایی کشور با صدور بیانیه‌ای ضمن ارائه توضیحاتی، شائبه تعطیلی خانه سینما را رد کرد.

در بخشی از بیانیه خانه سینما چنین آمده است: «تصمیم دولت در مورد تأسیس انجمن‌های صنفی سراسری بخش فرهنگ، هنر و رسانه با تصویب آیین‌نامه با 7بند بنا بر اصل١٣٨ قانون اساسی و در راستای اهداف مندرج در بند(چ) ماده٩٢ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به‌منظور تأمین امنیت شغلی و تسهیل فعالیت‌های شغلی و صنفی شاغلین بخش فرهنگ، هنر و رسانه در ١٩آبان‌ماه سال١٣٩٨ توسط هیأت وزیران تصویب گردیده است. شایان ذکر است این مصوبه از برنامه توسعه چهارم جزو وظایف دولت قرار داشته است.» 


ابطال مصوبه به‌دلیل دادخواست 2شخص حقیقی
این‌طور که در این بیانیه آمده، دادخواست دو شخص حقیقی به دیوان عدالت اداری باعث شده هیأت عمومی این دیوان با استناد به‌نظریه فقهی شورای نگهبان، مصوبه دولت را ابطال کند.

خانه سینما از این دو نفر که به دیوان عدالت اداری دادخواست‌ ارائه کرده‌اند، نام نبرده است، ولی گفته می‌شود ارائه این دادخواست محصول اختلافات و انشعاب‌های یکی از اصناف خانه سینماست.

مطابق دادنامه منتشرشده دیوان عدالت اداری، به‌علت آنکه شروط اسلام، ایمان و وثاقت (امین بودن) برای اعضای انجمن‌های صنفی تخصصی و همچنین کانون فراگیر سراسری انجمن‌های صنفی فرهنگ، هنر و رسانه ذکر نشده، ۳بند از این مصوبه را باطل اعلام کرده است؛ بنابراین انجمن‌های صنفی کارگری و همچنین خانه سینما که از این طریق در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاسیس شده‌اند، این مبنای قانونی خود را از دست داده‌اند.

فقط ۳صنف مشکل دارند
اما چرا تصمیم دیوان عدالت اداری به تعطیلی خانه سینما نمی‌انجامد؟

توضیح خانه سینما در این رابطه روشنگر است: «ارتباط صنوف سینمایی و خانه سینما با آیین‌نامه ابطال شده هیأت وزیران تنها ناظر بر متوقف شدن روند تأسیس و ثبت ٣ انجمن صنفی سراسری است که مطابق با همین مصوبه و قوانین موضوعه وزارت کار در حال طی کردن مراحل تأسیس، ثبت و فعالیت بوده‌اند؛ نه همه انجمن‌های موجود در خانه سینما یا کلا خود خانه سینما.

برای روشن‌تر شدن موضوع باید گفت از بین ٢٣ انجمن صنفی رسمی ثبت شده دارای شناسه ملی و ٩ انجمن دیگر که در حال طی کردن روند ثبت و دریافت شناسه هستند تنها 3انجمن صنفی علاوه بر داشتن سوابق ثبتی در اداره کل کار استان تهران موفق به احراز شرایط انجمن‌های صنفی سراسری ذیل این مصوبه نیز شده بودند که با رأی اخیر دیوان عدالت اداری تنها اعتبار هویت سراسری و کشوری آنها موقتا دچار اختلال شده است که به‌طور طبیعی و براساس هویت حقوقی جاری خود یعنی انجمن صنفی کارگری مربوط به استان تهران به فعالیت‌های خود همچنان ادامه می‌دهند.»

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد حکم دیوان عدالت اداری مانعی برای خانه سینما ایجاد نمی‌کند. براساس توضیحات ارائه‌شده فقط ۳ صنف مشکل دارند که منع قانونی‌شان هم فقط شامل فعالیت کشوری می‌شود و این اصناف در قالب انجمن‌های صنفی کارگری می‌توانند در استان تهران فعالیت کنند. البته که ایران فقط تهران نیست و باید برای مشکل پیش‌آمده تدبیری اندیشید؛ تدبیری که شاید ثبت اصناف در وزارت ارشاد باشد.

 

خانه سینما انجمن صنفی کارگری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین