کد خبر: 6908 A

نازنین، بهاره و تینا حیا دارند!/یادداشتی در دفاع از یک فیلم توقیف‌شده

نازنین، بهاره و تینا حیا دارند!/یادداشتی در دفاع از یک فیلم توقیف‌شده

پوچی موقعیت و گفتارها، روابط بی‌هدف و فانتزی رفتارهای بی‌قید، فضای شنگ و شوخی به فیلم داده که کاملا رنگِ متفاوتِ سینمایی که کاهانی دنبال می‌کند را در خود دارد.

ایران‌آرت: محمد کارت مستندساز و بازیگر سینما در یاداشتی درباره آخرین ساخته عبدالرضا کاهانی که دریافت پروانه نمایش آن به تعویق افتاده نوشت.

متن یادداشت محمد کارت که در ایلنا منتشر شده، به شرح زیر است :

بخشی از جامعه را در "ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا" می‌بینیم که خیلی کم  در سینمای داستانی و حتی مستند به آنها پرداخته شده است.تصویری از طبقه فرادست  و  هجو زیستِ لَخت و باری به هرجهت برخی از آنهاست.

طبقه‌ای از جامعه امروز ایران که شکلِ زندگی روزمره‌شان سبک دیگری  از روابط خانوادگی و دوستانه را تعریف می‌کنند.در این فیلم  دیگر از پدران  کلیشه‌ای زحمتکش، با چهره ای خسته و نگاهی خیره به ابدیت خبری نیست  و قطعا بهشت زیر پای همه مادران وجود ندارد، و رفاقت‌های مدرن  هشدار معناباختگی را به مخاطب می‌دهند.

با این آشنازدایی و غریبه‌سازی مفاهیم،  کاهانی این‌بار فیلمی ساخته که در لایه های زیرین، خانواده و رفاقت به معنای واقعی‌ش را تحسین می‌کند.

"ارادتمند،نازنین،بهاره،تینا" کاراکترها، موقعیتها و طبقه جدیدی را در پرونده کاری فیلمسازش ایجاد می‌کند، اما همان طراوت و تازگی در لحن و مولفه‌های مشترکِ، فیلمهای موفق کاهانی همچون "هیچ " و  "اسب‌حیوان‌نجیبی‌ست"، را دارد. (البته برخلافِ کج دهنی و لَق گویی کاراکترهای جذابِ آن فیلمها، اینجا همه آدمها باهم متین‌مرتب صحبت می‌کنند) اما در فرم و محتوا نیز به پختگی و انسجام بیشتری رسیده و قطعا از آخرین ساخته متوسطِ او "استراحت‌مطلق" ، قدمی رو به جلو محسوب می‌شود.

پوچی موقعیت و گفتارها، روابط بی‌هدف و فانتزی  رفتارهای بی‌قید، فضای شنگ و شوخی به فیلم داده که کاملا رنگِ متفاوتِ سینمایی که کاهانی دنبال می‌کند را در  خود دارد.

گویا "ارادتمند،نازنین،بهاره،تینا" آنقدر که حیا دارد و برخلاف خواستِ موضوع،  کاراکترها و موقعیتها، نبایدها را نشان نمی‌دهد حساسیت برانگیز شده است.

 مطمئنا هر سینماگری متوجه می‌شود که کاهانی با حفظ جسارت در انتخاب و پرداخت، چقدر حواسش به اکران شدن فیلم بوده و تا پاداده کاراکترها و موقعیتها را سانسور کرده است.

اما فیلمی که با نهایت احتیاط ساخته شده و با نقدِ زندگیِ پادرهوا، بی هدف و افسارگسیخته، تماشاگر را به انسجام رفتاری، زیست‌ِسلامت و پابندی بر اصول خانواده دعوت می‌کند ، به مشکل‌دار ترین اثر سازنده‌اش تبدیل می‌شود.

موضوع و موضع جدید نسبت به بخشی از طبقه بالای جامعه که درسینماکمتر دیده شده‌

کاراکترهای کاریزماتیک، دیالوگ‌نویسی هوشمندانه، کارگردانی منسجم و خلاق، بازی‌های متفاوت و جذاب، فیلمبرداری خوش‌قابُ رنگ، تدوین بی‌ادا و درخدمت لحن فیلم وضرورت پرداخت به این مضمون و محتوا در سینما و جامعه امروزباعث می‌شود که برای اکران هرچه زودتر "ارادتمند،نازنین،بهاره،تینا" امیدوار باشیم.

 

 

عبدالرضا کاهانی فیلم ارادتمند نازنین، بهاره، تینا محمد کارت
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین