کد خبر: 70382 A

اوپنهایمر| نولان| اسکار

شاهکار نولان به اسکار نزدیک شد

شاهکار نولان به اسکار نزدیک شد

چشم‌انداز اسکار برای «اوپنهایمر» و کریستوفر نولان با انتقال زمان اکران «تلماسه ۲» به سال ۲۰۲۴ به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

ایران آرت: با توجه به اینکه کمپانی برادران وارنر به طور رسمی زمان اکران «تلماسه: بخش ۲» را به سال ۲۰۲۴ موکول کرد، چشم‌انداز رقابت‌ها در اسکار دچار تغییر شد. با این حرکت بازی تغییر می‌کند و دومین فیلم پرفروش تابستانی یعنی «اوپنهایمر» حداقل برای دریافت چند جایزه اسکار امیدوارتر می‌شود.

با توجه به اینکه دنی ویلنوو کارگردان مؤلف «تلماسه» اول، در برابر استادان مطرح سینما با این فیلم در رقابت اسکار به طرز تکان‌دهنده‌ای با بی‌اعتنایی روبرو شد، در نهایت با ۶ جایزه اسکار؛ طراحی تولید، فیلمبرداری، تدوین فیلم، صدا، جلوه‌های بصری و موسیقی اصلی کنار رفت و حالا دوباره در رقابت با نولان و فیلم «اوپنهایمر» با تیمی انفجاری احتمالاً همان چشم‌انداز برایش وجود داشت.

حالا یونیورسال پیکچرز پس از کوتاه آمدن با «۱۹۱۷» در سال ۲۰۱۹ و «فابلمن‌ها» در سال ۲۰۲۲، مشتاق است تا یک بار دیگر جایزه بهترین فیلم خود را پس از «کتاب سبز» در سال ۲۰۱۸ تکرار کند و بهترین موقعیت فیلمی نولانی است.

به گزارش مهر به نقل از ورایتی، در طول تاریخ، فیلم‌هایی که بیشترین جایزه را در اسکار دریافت کرده‌اند یا تاریخی بودند یا مبتنی بر فن‌آوری شکل گرفته بوده‌اند که «تایتانیک» جیمز کامرون (۱۹۹۷) و «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» (۲۰۰۳) از پیتر جکسون از جمله آنها هستند. از وقتی فهرست بهترین فیلم اسکار از ۵ به ۱۰ نامزد رسید فیلم‌های دیگری بودند که شانس زیادی داشتند اما رقیب قدری مانند «جاذبه» (۲۰۱۳) هم وجود داشت که باوجود کسب ۷ اسکار جایزه بهترین فیلم را به «۱۲ سال بردگی» باخت که تنها ۳ جایزه برده بود.

حذف «تلماسه ۲» از رقابت اسکار امسال به «اوپنهایمر» اجازه می‌دهد تا در شاخه‌های فن‌آوری مدعی اصلی باشد. با صرف‌نظر از احتمالات پیش‌بینی‌نشده، «اوپنهایمر» در حال حاضر می‌تواند در ۱۲ بخش نامزد اسکار شود که شامل بهترین فیلم، کارگردان، بازیگر (کیلین مورفی)، بازیگر مکمل (رابرت داونی جونیور)، بازیگر نقش مکمل زن (امیلی بلانت)، فیلمنامه اقتباسی، طراحی تولید، فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس، تدوین فیلم، صداگذاری و موسیقی متن اصلی است. اگر این امر محقق شود «اوپنهایمر» با فیلم‌های مهم دیگری مانند «بن هور» (۱۹۵۹)، «با گرگ‌ها می‌رقصد» (۱۹۹۰) و «فهرست شیندلر» (۱۹۹۳) برابری می‌کند و حتی اگر در بخش‌های دیگری مانند گریم و آرایش مو، جلوه‌های ویژه و یا شاید حتی نامزدی مت دیمون در بخش بازیگر نقش مکمل هم موفق شود، موقعیتی بالاتر به دست می‌آورد.

اما هنوز برای همه این حرف‌ها خیلی زود است و با جشنواره‌های پاییزی که با ونیز و تلوراید به شروع خود نزدیک می‌شوند، فیلم‌های جدیدی مانند «مائسترو» بردلی کوپر یا درام علمی تخیلی یورگوس لانتیموس «چیزهای بی‌خودی» هم به صف رقبا می‌پیوندند. «قاتلان ماه کامل» مارتین اسکورسیزی هم هست و «باربی» گرتا گرویگ که احتمالاً پرفروش‌ترین فیلم جهان می‌شود هم ممکن است بتواند فصل جوایز را صورتی کند.

«اوپنهایمر» با فروش ۷۷۷ میلیون دلاری در باکس آفیس جهانی، به دست آوردن تحسین منتقدان و یک رقیب کمتر، می‌تواند یکی از پیشتازان اسکار امسال باشد.

 

اسکار نولان اوپنهایمر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین