کد خبر: 7254 A

"تفنگم را بده" محمد رضا شجریان از شبکه سه پخش شد

"تفنگم را بده" محمد رضا شجریان از شبکه سه پخش شد

پرسش روز اینجاست که آیا ناظران پخش شبکه سه متوجه این تصنیف استاد شجریان شدند و اجازه پخش دادند و یا اینکه اصلا متوجه آن نشدند؟

ایران آرت : تصنیف "شب نورد" محمدرضا شجریان شب گذشته در سریال «نفس» از تلویزیون پخش شد.

شب شنبه سوم تیرماه در بیست وسومین قسمت سریال «نفس» به کارگردانی جلیل سامان بازیگر نقش ناهید در یکی از سکانس‌ها پس از جابجایی باطری رادیو قدیمی و گرداندن موج رادیو، در یکی از فرکانس‌ها، بخش کوتاهی از تصنیف انقلابی «شب نورد» با صدای محمدرضا شجریان پخش شد.

این تصنیف با شعری از اصلان اصلانیان و با مطلع «شب است و چهره میهن سیاهه نشستن در سیاهی ها گناهه» است که به نوشته خبرآنلاین در این مجموعه بخش «تفنگم را بده تا ره بجویم که هر که عاشقه پایش به راهه» پخش شد.

تصنیف «شب نورد» برای نخستین بار در بحبوحه انقلاب و در بهمن سال 1357 با صدای استاد شجریان و آهنگ مرحوم محمدرضا لطفی ساخته و اجرا شده است.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که چندی پیش معاون سیما حمایت استاد محمد رضا شجریان از معترضان به انتخابات سال 1388 را دلیل عدم پخش مناجات ربنای او اعلام کرده بود. و حال پرسش روز اینجاست که آیا ناظران پخش شبکه سه متوجه این تصنیف استاد شجریان شدند و اجازه پخش دادند و یا اینکه اصلا متوجه آن نشدند؟ 

جالب اینجاست که استاد شجریان  سال 88 ترانه "زبان آتش"  یا "تفنگت را زمین بگذار..."  یا" هم نوا با خس و خاشاک" را در آواز دشتی اجرا کرد که با شعری از فریدون مشیری و تنظیم مجید درخشانی در تقابل با " تفنگم را بده" سال 1357 می تواند تامل برانگیز باشد. 

البته آثار ملی میهنی استاد شجریان شهره خاص و عام است از جمله ترانه حماسی و خاطره انگیز  «سپیده» ؛ تصنیفی که با نام زیبای «ایران»، این گونه آغاز می شود: «ایران ای سرای امید بر بامت سپیده دمید/ بنگر کزین ره پرخون خورشیدی خجسته رسید».
این تصنیف را زنده یاد استاد محمدرضا لطفی، آهنگساز و سرپرست گروه «شیدا»، در سال 1357 و در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ساخته است. شعر این تصنیف نیز از سروده های استاد امیرهوشنگ ابتهاج (ه. الف. سایه) است که استاد شجریان آن را در دستگاه ماهور اجرا کرد.

 

 

محمد رضا شجریان استاد شجریان سریال نفس تصنیف شب نورد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین