کد خبر: 7294 A

برگزاری یک جشنواره سینمایی بزرگ با میزبانی فیلم‌های ایرانی

برگزاری یک جشنواره سینمایی بزرگ با میزبانی فیلم‌های ایرانی

ین جشنواره که از ٩ تا ١٧ تیر ماه در جمهوری چک برگزار خواهد شد، میزبان فیلم‌های "٧٦ دقیقه و ١٥ ثانیه با عباس کیارستمی" و "منو خونه ببر" در برنامه بزرگداشت عباس کیارستمی و فیلم "لرد" ساخته محمد رسول اف" از ایران خواهد بود.

ایران آرت: پنجاه و دومین جشنواره فیلم «کارلووی واری» با میزبانی فیلم‌های ایرانی برگزار می‌شود.

 این جشنواره که از ٩ تا ١٧ تیر ماه در جمهوری  چک برگزار خواهد شد، میزبان فیلم‌های "٧٦ دقیقه و ١٥ ثانیه با عباس کیارستمی" و "منو خونه ببر" در برنامه بزرگداشت عباس کیارستمی و فیلم "لرد" ساخته محمد رسول اف از ایران در این رویداد است.

فیلم "کوهستان" ساخته امیر نادری و فیلم مستند "پیش از پایان تابستان" ساخته مریم گورمان تیغ هم به عنوان محصول فرانسه در کارلووی واری به نمایش در می‌آیند.

«کارلووی واری» جشنواره فیلمی است که هرساله در ماه ژوئیه در شهری به همین نام در شمال‌غربی جمهوری چک برگزار می‌شود.

این جشنواره که از سال ۱۹۴۶ آغاز به‌ کار کرده، مهمترین جشنواره اروپای مرکزی و شرقی به شمار می‌رود. این فستیوال دارای دو بخش رقابتی و غیررقابتی است و جایزه اصلی آن گوی بلورین نام دارد.

نخستین دوره جشنواره فیلم «کارلووی واری» در اوت ۱۹۴۶ به شکل غیرمسابقه‌ای برگزار شد. این جشنواره از سال ۱۹۴۸ به جشنواره‌ای رقابتی تبدیل شد و جایزه گوی بلورین نیز در همان سال به وجود آمد. این جشنواره از سال ۱۹۵۹ به بعد، هر دو سال یک‌بار (با جشنواره فیلم مسکو به صورت یک سال در میان) برگزار می‌شد. «کارلووی واری» از سال ۱۹۹۴ تاکنون به صورت سالانه برگزار می‌شود.

فعالان سینمای ایران هم سال‌هاست در این رویداد بین‌المللی حضور پیدا می‌کنند که از مهم‌ترین جوایزی که سینمای ایران از این فستیوال دریافت کرده است،می‌توان اشاره کرد به: جایزه ویژه هیات داوران و جایزه «کلیسای جهانی» چهل‌وچهارمین دوره «کالووی واری» برای «بیست» عبدالرضا کاهانی، حمید فرخ‌نژاد برای فیلم «عروس آتش» جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد و جایزه ویژه هیئت داوران بیست‌وهشتمین دوره جشنواره به محسن مخملباف برای فیلم «ناصرالدین شاه آکتور سینما» تعلق گرفت و جایزه گوی بلورین بهترین بازیگر زن از چهل‌وهفتمین دوره جشنواره «کارلووی واری» نصیب لیلا حاتمی برای بازی در فیلم «پله آخر» شده است.

 

جشنواره فیلم کارلووی واری عباس کیارستمی محمد رسول اف کارلووی واری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین