کد خبر: 7305 A

بررسی وضع فیلم های توقیفی (قسمت آخر)

رابطه نامعمول دختر با پدرش و زن‌های بدون حجاب در این فیلم

رابطه نامعمول دختر با پدرش و زن‌های بدون حجاب در این فیلم

مشکلات اکران «خانه دختر» ساخته شهرام شاه‌حسینی و «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری چیست؟

ایران آرتچرخه ادامه دارد؛ بعضی فیلم ها از محاق بیرون می آیند و تعدادی جایشان را می گیرند. در دولت یازدهم هم دور خیزهایی برای بیرون آوردن فیلم ها از بایگانی شدو در عوض چند تای دیگر جای آن ها را گرفتند. نمایش عمومی " مادر قلب اتمی" بهانه ای شد تا احمد رنجبر پرونده " نه" فیلم را که همچنان در بایگانی خاک می خورند، بررسی کند تا به قول خودش ببینیم از کی به ته صف دریافت مجوز اکران رفته اند، دلیلش چه بوده و آیا شانس آمدن بر پرده ی سینما ها را دارند.

 

خانه دختر (شهرام شاه حسینی)

سال تولید: 1393

کی به محاق رفت؟ سال 93 در دولت یازدهم

چرا بایگانی شد؟ داستان " خانه دختر" ساده است و در ظاهر مشکلات یک دختر را روایت می کند اما تفسیر هایی که از آن شد، دستاویز رسانه ها برای انتقاد از سازندگان و مسئولان سینمایی قرار گرفت؛ مثلا گفته می شود فیلم به خانواده های مذهبی نیش می زند و قداست رابطه ی دختر و پدری را زیر سوال می برد و..

تا حالا نمایش داشته؟ در جشنواره ی سی و سوم حضور داشت.

 شانس اکران عمومی دارد؟ با اعمال اصلاحیه ها شاید بتواند به پرده راه یابد. قرار بود " خانه دختر " نوروز94 اکران شود که اجازه نیافت. بعد ، سازندگان برای اکران دوم عید دورخیر کردند ولی کمیسیون فرهنگی مجلس معترض شد و فیلم در آخرین لحظه از اکران باز ماند. مدتی بعد " خانه دختر" در نوبت اکران در گروه اریکه ایرانیان قرار گرفت اما علی جنتی، وزیر وقت ارشاد در نامه ای به سازمان سینمایی اعلام کرد فیلم اکران نشود.

تاریخ مصرف دارد؟ نه .

 

کاناپه (کیانوش عیاری)

سال تولید: 1395

چرا بایگانی شد؟ سال 95 در دولت دهم

چرا بایگانی شد؟ سال پیش "کاناپه" از جمله فیلم هایی بود که خیلی ها منتظر نمایش آن در جشنواره بودند . موقع اعلام فهرست فیلم های بخش مسابقه اما نامی از آن نبود و اعلام شد تصمیم برای کنار گذاشتن آن از جشنواره به دلیل فرامتن گرفته شده است : استفاده از کلاه گیس برای بازیگران زن. عیاری از بازیگران زن (کاناپه) خواسته بود موی سرشان را بتراشند و از کلاه گیس استفاده کنند تا در صحنه های که نامحرم وجود ندارد ، بدون روسری باشند.

تا حالا نمایش داشته؟ نه.

شانس اکران عمومی دارد؟ به گفته مدیران سینمایی ، فیلم مشکل محتوایی ندارد منتها تصمیم برای نمایش "کاناپه" در اختیار آن ها نیست. این بار هم وزارت ارشادی ها منتظر تعیین تکلیف از سوی مراجع بیرونی هستند، اما این مرجع با مرجع فیلم های سیاسی فرق می کند. عیاری چندی پیش به روزنامه ایران گفته بود: "در فیلم "کاناپه" کوچک ترین عمل غیر شرعی رخ نداده است ."

تاریخ مصرف دارد؟ نمی دانیم چون فیلم را ندیده ایم.

 

 

کیانوش عیاری فیلم کاناپه شهرام شاه حسینی فیلم خانه دختر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین