کد خبر: 8294 A

اکران دو فیلم توفیقی به زودی/ رادان،طناز، شبنم قلی‌خانی و آقای بازیگر با قیافه هشت سال پیش روی پرده سینما

اکران دو فیلم توفیقی به زودی/ رادان،طناز، شبنم قلی‌خانی و آقای بازیگر با قیافه هشت سال پیش روی پرده سینما

این هم یکی از کارکردهای فیلم های توفیقی ست: بازیگران را با قیافه های ده سال پیش شان می توانید روی پرده سینما ببینید

ایران آرت در طی یک دهه اخیر فیلم‌هایی بودند که بی‌واسطه یا باواسطه دچار بحران توقیف شدند و هرگز این فرصت پیش نیامد که بتوانند رنگ پرده نقره‌ای را به خود ببینند. هرچند اغلب این فیلم‌ها این فرصت را داشتند تا در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآیند اما پس‌ازآن به هر دلیلی پروانه نمایش دریافت نکردند و در گنجه باقی ماندند.

از سوی دیگر فیلم‌هایی هم بودند که پروانه نمایش دریافت کردند و چند روزی هم‌رنگ پرده نقره‌ای را به خود دیدند، اما دلایلی که قانون در آن نقش کمرنگی دارد موجب شد تا این فیلم‌ها طعم فروش را نچشیده و درنهایت بازهم در گنجه باقی ماندند.

اما در این میان برخی از فیلم‌ها هم بودند که پروانه نمایش دریافت کردند ولی با اما و اگر، ازجمله قلع‌وقمع شدن تمام تفکرات و زحمات یک گروه چند ده نفرِ که برای ساخت آن فیلم تلاش کردند  تنها یک سر و دوگوشی ازشان باقی ماند که نه‌تنها به دل سازندگانش ننشست بلکه مخاطب هم از آن فیلم استقبال نکرد و فیلم‌ها بدون توفیق در گیشه بازهم در گنجه باقی ماندند.

درحالی‌که طبق گفته وزیر ارشاد، زمانی که برای مشخص شدن وضعیت فیلم‌های توقیفی در اختیار سازمان سینمایی قرارگرفته رو به پایان است و همچنان فیلم‌ها وضعیت مشخصی ندارند خبر از توقیف درآمدن دو فیلم "زادبوم " و "پریناز " در رسانه‌ها منتشر شد.

انتشار این خبر مایه مسرت و شادی بود و حال باید دید این دو فیلم سربریده روی پرده چگونه خواهند بود و آیا می‌توانند با اقبال خوبی مواجه شوند یا خیر.

زادبوم

"زادبوم "

ساخته ابوالحسن داودی پس از 8 سال اکران می‌شود. "زادبوم" سال گذشته توانست سرانجام مجوز نمایش بگیرد. این فیلم قرار است به زودی پس از فیلم سینمایی "اکسیدان" در گروه سینمایی زندگی اکران عمومی شود.

"زادبوم" در بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و از میان 6 نامزد سیمرغ بلورین این رویداد، جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین موسیقی متن را دریافت کرد و همچنین در بخش بین الملل جشنواره نیز به عنوان بهترین فیلم پلاک طلایى سیمرغ و سیمرغ نگاه ملى را از آن خود کرد .

در این فیلم که فیلمبرداری آن در آلمان، امارات و ایران انجام شده است ، بازیگرانی چون عزت‌ الله انتظامی، مسعود رایگان، رویا تیموریان، بهرام رادان، پگاه آهنگرانی، مهدی سلوکی، احمد کاوری، رضا آحادی، هوشنگ توکلی، علی مردانه، عطاءا…مرادی، رناته بیلیب‌ترو، اولریکه کارگوس و هنده کلاین به ایفای نقش پرداخته اند..

داستان "زادبوم" درباره ارتباط شخصیت هاى اصلی فیلم با زادگاه، خانواده ، سیاست و هویت گمشده‌اشان در شرایط اجتماعی جامعه است. فیلم درباره خانواده اى ازهم پاشیده است که هرکدام در گوشه اى از دنیا زندگى مى کنند و وقایعى آنها را دوباره گرد هم مى آورد.  

بازیگران و هنرمندان این فیلم عبازتند از عزت الله انتظامی ، مسعود رایگان ، رویا تیموریان ، پگاه آهنگرانی ، بهرام رادان ، مهدی سلوکی... 

پریناز

"پریناز "

ساخته بهرام بهرامیان پس از 7 سال قرار است پرده سینماها را خود ببیند. بهرامیان پس از ساخت فیلم سینمایی "آل " در سال 89 فیلم "پریناز " را با بازی فاطمه معتمدآریا، مصطفی زمانی، فرهاد آئیش، حمید فرخ‌نژاد، طناز طباطبایی، شبنم قلی خانی و... جلوی دوربین برد.

پس از ساخت این فیلم سینمایی، شورای پروانه نمایش از صدور مجوز اکران این فیلم سینمایی خودداری کرد و "پریناز " به محاق توقیف رفت.

درواقع فیلم "پریناز " در دوره قبلی مدیریت سازمان سینمایی به دلیل یک سری ایرادها که توسط مدیران آن زمان به فیلم واردشده بود توقیف شد و به‌رغم اینکه قرار بود در سی‌امین جشنواره فیلم فجر حضورداشته باشد به دلیل ممیزی‌های واردشده از جشنواره حذف شد و حتی پس‌ازآن نیز نتوانست پروانه نمایش دریافت کند.

نجیبی تهیه‌کننده این فیلم نیز در گفت‌وگویی با آنا اعلام کرد: اصل ماجرای توقیف "پریناز" ازاین‌قرار بود که شخصیت اصلی داستان که فاطمه معتمدآریا ایفاگر نقش اوست و زنی است بسیار مؤمن و مذهبی مشکلات شدیدی درزمینهٔ وسواس‌های فکری دارد و این اختلالات شخصیتی مشکلات زیادی را برای او خانواده‌اش ایجاد کرده است. هرچند در پایان فیلم تمامی ایرادهای وی برطرف می‌شود اما مدیران سازمان سینمایی آن زمان می‌گفتند یک زن چادری به‌هیچ‌وجه نباید دارای عیب و ایرادهای اخلاقی و اختلالات روانی و شخصیتی باشد. در راستای همین موضوع ایرادهایی را به فیلم وارد کردند که ممیزی‌هایی برای فیلم در نظر گرفته شد که باوجود سختی‌ها و مشکلات فراوان آن‌ها را اعمال کردیم، اما بازهم پروانه نمایش ندادند.

این تهیه‌کننده درباره صدور پروانه نمایش "پریناز " بعد از گذشت هفت سال از ساخت آن توضیح می‌دهد: پس از انتخابات و تغییر ساختارهای سازمان سینمایی و روی کار آمدن مدیران جدید، مجدداً برای دریافت پروانه نمایش اقدام کردیم که این بار بدون هیچ‌گونه مشکل یا ممیزی پروانه نمایش آن صادر شد. طبق آخرین مذاکراتی که با شرکت پخش‌کننده فیلم انجام دادیم، درصدد هستیم "پریناز " را در نوبت دوم اکران عید فطر به نمایش بگذاریم ولی هنوز هیچ قرارداد قطعی با گرو‌های سینمایی منعقد نشده است.

پریناز که با گریم متفاوت مصطفی زمانی حسابی خبرساز شد، حمید فرخ نژاد، فاطمه معتمدآریا، طناز طباطبایی، شبنم قلی خانی... را روی پرده سینما می آورد. 

 

مصطفی زمانی

هرچند عنوان‌شده است که سرنوشت این دو فیلم مشخص‌شده و قرار است به‌زودی به روی پرده سینماهای کشور بروند، اما همچنان تکلیف فیلم‌هایی چون "خانه پدری"، "رستاخیز"، "خرس"، "مهمونی کامی"، "این‌یک رؤیاست"، "بلوک 9 خروجی 2"، "سپید و سیاه"، "صدسال به این سال‌ها"، "آشغال‌های دوست‌داشتنی"، "گزارش یک جشن"، "خیابان‌های آرام"، "بی‌خود و بی‌جهت"، "زندگی خصوصی"، "عصبانی نیستم"، "فرزند صبح"، "زمهریر"، "خانه دختر"، "ارادتمند نازنین، بهاره، تینا" نامشخص است و امید کارگردان و عوامل این فیلم‌ها در دست سازمان سینمایی است که قرار است تا مردادماه تکلیف این فیلم‌ها را مشخص کند و سازندگان آن بدانند که فیلم‌هایشان به روی این پرده جادویی می‌روند و یا قرار استبرای همیشه در گنجه باقی بمانند.

جامعه ساخت فیلم شادی عزت الله انتظامی موسیقی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین