کد خبر: 10228 A

آقای بازیگر، مهم‌ترین کتاب اقتصادی آدام اسمیت را سال 57 ترجمه کرده بود!

آقای بازیگر، مهم‌ترین کتاب اقتصادی آدام اسمیت را سال 57 ترجمه کرده بود!

هشتاد و چهارمین قسمت از "100 کتاب: بهترین آثار غیر داستانی" گاردین درباره مهم‌ترین کتاب آدام اسمیت یعنی "ثروت ملل" است.

ایران آرت: رابرت مک کروم، نویسنده و روزنامه نگار در سری مقالاتش در گاردین تحت عنوان "100 کتاب: بهترین آثار غیر داستانی" این بار به کتاب معروف آدام اسمیت "ثروت ملل پرداخته است. این هشتاد و چهارمین شماره از  "100 کتاب: بهترین آثار غیر داستانی" گاردین است.

آدام اسمیت در سال ۱۷۲۳ در اسکاتلند به دنیا آمده است و سال 1790 در همان کشور نیز زندگی را بدرود گفت. او را از نظریه‌پردازان اصلی نظام سرمایه‌داری مدرن به حساب می‌آورند. مهم‌ترین ایده‌های اسمیت در زمینه اقتصاد در همین کتاب "ثروت ملل" به تفصیل تشریح شده است. از این کتاب به عنوان نخستین کتاب مدرن علم اقتصاد و شاهکار آدام اسمیت یاد می‌شود.

آدام اسمیت فرزند یک مشاور حقوقی برجسته در شهر تاریخی کیرکالدی در منطقه فایف در اسکاتلند بود. تاریخ دقیق تولد آدام به روشنی مشخص نیست ولی مراسم نامگذاری او در پنجم ژوئیه سال ۱۷۲۳ میلادی انجام گرفته است. پدرش که او هم آدام اسمیت نام داشت شش ماه قبل از تولد او درگذشت. او در حدود ۴ سالگی توسط یک گروه از کولی‌ها ربوده‌ شد، ولی پس از زمان کوتاهی توسط عموی خود نجات داده شد و به آغوش مادرش بازگشت.

در ۱۵ سالگی، اسمیت وارد دانشگاه گلاسگو شد و شروع به خواندن فلسفه اخلاق و فلسفه اجتماعی کرد و در آنجا فلسفه علم اخلاق را تحت نظر فرانسیس هاچسون که اسمیت بعدها او را "هاچستونی که هرگز نباید فراموش شود" خواند فراگرفت. در سال ۱۷۴۰ میلادی اسمیت با بورس ویژه سنل دانشگاه گلاسکو وارد کالج بالیول در دانشگاه آکسفورد شد و در ۱۷۴۶ میلادی آنجا را ترک کرد. در ۱۷۵۱ میلادی با دیوید هیوم نویسنده و فیلسوف با نفوذ و مشهور اسکاتلندی که یک دهه پیش‌کسوت او بود آشنا شد. میان این دو نفر از دیدگاه عقیدتی و شخصی نزدیکی بیشتری نسبت به سایر شخصیت‌های مطرح در روشنگری اسکاتلند وجود داشت. در همین سال اسمیت کرسی استادی دوره آموزش منطق، در دانشگاه گلاسگو را به دست آورد و سال بعد در همین دانشگاه شروع به تدریس منطق کرد.

انتشار کتاب "نظریه عواطف اخلاقی" در سال ۱۷۶۲ میلادی او را در ردیف نظریه پردازان زمان خود قرار داد. در همین سال دانشگاه گلاسکو نیز عنوان دکترای قوانین (.LL.D) را به اسمیت اعطا کرد ولی سال بعد اسمیت؛ در حین سال تحصیلی، از استادی خود استعفاء کرد تا بتواند به تدریس خصوصی هنری اسکات پسرخوانده چارلز تاون‌شند (رئیس خزانه‌داری از اگوست ۱۷۶۶ تا سپتامبر ۱۷۶۷) بپردازد. اسمیت پذیرفت شهریه دانشجوان را بازپرداخت کند ولی دانشجوان نپذیرفتند.

شهر گلاسگو مرکز جدی مطالعه و پژوهش و یکی از کانون‌های روشنگری اسکاتلند بود. او مدتی به پاریس رفت و با دکتر فرانسوا کنه پزشک دربار لوئی پانزدهم که بنیان‌گذار مکتب اقتصادی فیزیوکراسی بود به گفتگو پرداخت. به رغم عقاید جاری عصر که منبع ثروت را طلا و نقره می‌انگاشت، کنه زمین را یگانه سرچشمه ثروت می‌دانست و عقیده داشت ثروت از تولید سرچشمه می‌گیرد؛ او فقط طبقات کشاورز را مولد واقعی ثروت می‌دانست. آدام اسمیت با دکترین تمایل به کشاورزی کنه و فیزیوکراتها موافق نبود. اسمیت پس از بازگشت به اسکاتلند کتاب بررسی درباره ماهیت و علل ثروت ملل را در ۱۷۷۶ منتشر کرد.

او با نوشتن دو کتاب به نام‌های "نظریه عواطف اخلاقی" در سال ۱۷۵۹ و " ثروت ملل" در سال ۱۷۷۶ شناخته شد. کتاب آخر یکی از اولین تلاش‌ها برای مطالعه سیستماتیک پیشرفت تاریخی صنایع و تجارت در اروپا است.

در ایران کتاب "ثروت ملل" اول بار در سال 1357 با ترجمان سیروس ابراهیم زاده، که او را بیشتر به عنوان بازیگر می‌شناسیم، منتشر شد. در این باب کتاب نیز منتشر شده است با عنوان "آدام اسمیت و ثروت ملل" اثر محمد علی کاتوزیان.  

 

 

آدم اسمیت ثروت ملل سیروس ابراهیم زاده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین