کد خبر: 10920 A

رقابت بین ژاپن و کنیا بالا گرفت/ نوبل ادبیات به چه کسی می‌رسد؟

رقابت بین ژاپن و کنیا بالا گرفت/ نوبل ادبیات به چه کسی می‌رسد؟

به روز معرفی برنده نوبل ادبیات نزدیک شده‌ایم و باز هم سایت‌های شرط‌بندی و پیش‌بینی دست به کار شده‌اند.

ایران آرت: «ال یونیورسال» نوشت: دیده شدن نام «هاروکی موراکامی» ـ مشهورترین نویسنده ژاپنی حال حاضر ـ در فهرست احتمالی منتخب آکادمی سوئدی نوبل، دیگر اتفاق عجیبی نیست. سال‌هاست نام نویسنده «کافکا در کرانه» و «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش» به عنوان شانس دریافت مهم‌ترین جایزه ادبی بر سر زبان‌ها می‌افتد و بسیاری از هوادارنش روی اسم او در سایت‌هایی مثل «لد بروکس» شرط‌بندی می‌کنند.

امسال اما نام «نگوگی وا تینگو» ـ نویسنده مطرح کنیایی ـ بالاتر از «موراکامی» مطرح شده و به نظر می‌رسد او بیشترین شانس را در میان کاندیداهای احتمالی دارد. «لد بروکس» شانس او را چهار به یک دانسته،‌ در حالی‌که این رقم برای نویسنده «جنگل نروژی» پنج به یک است.

سال گذشته جایزه نوبل ادبیات در بهت و ناباوری برخی از ادبیات‌دوستان، نویسندگان و هنرمندان، به «باب دیلن» ـ خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی ـ رسید. بعضی این انتخاب را غلط دانسته و آکادمی نوبل را به باد انتقاد گرفتند اما تعداد زیادی هم به تاثیر «دیلن» در شعر آمریکایی تاکید کرده و به او تبریک گفتند. 

در این دوره بعد از رمان‌نویس کنیایی و نویسنده ژاپنی، نوبت به «مارگارت اتوود» کانادایی که رمان‌هایی چون «قصه ندیمه» و «آدمکش کور» را نوشته، ‌می‌رسد. شانس او را برای دستیابی به جایزه نوبل ادبیات،‌ شش به یک اعلام کرده‌اند. «من بوکر»، «گیلر»،‌ «پن/پینتر»، «آرتور سی. کلارک»، «ایمپک دوبلین» و «فرانتس کافکا» از جایزه‌های مهم ادبی هستند که این داستان‌نویس کسب کرده است.

«آموس اوز» نویسنده اسرائیلی برنده مدال «گوته» و «لژیون دونور» و جایزه‌هایی چون «فمینا»، «فرانتس کافکا» و «پرنس آستوریاس»، «کلودیو ماگریس» نویسنده و مترجم ایتالیایی که جایزه‌های «فرانتس کافکا» و «پرنس آستوریاس» را در کارنامه‌اش دارد و «خاویر ماریاس» نویسنده و مترجم مشهور اسپانیایی و برنده جوایز «ایمپک دوبلین» و «فورمنتور»، از دیگر نام‌هایی هستند که پس از «اتوود» بیشترین شرط‌بندی در سایت «لدبروکس» روی آن‌ها انجام شده است.

«سزار آیرا»ی آرژانتینی، «خوان مارسه»، «انریک ویلا ـ ماتاس» و «ادورادو مندوسا گاریگا»ی اسپانیایی نیز از دیگر نویسندگان اسپانیولی‌زبان هستند که طبق پیش‌بینی سایت‌های شرط‌بندی ادبی، در این دوره احتمال کسب جایزه نوبل ادبیات را دارند. درز نکردن نام نامزدهای کسب جایزه نوبل،‌ از قوانین سفت و سخت آکادمی سوئدی است. نام نامزدهای نوبل تا ۵۰ سال بعد هم مشخص نخواهد شد.

آکادمی نوبل اعلام کرده برنده بخش‌های مختلف فیزیک، شیمی، پزشکی، نوبل صلح و نوبل اقتصاد بین دوم تا دهم اکتبر ۲۰۱۷ معرفی خواهند شد. هنوز تاریخ دقیق اعلام نام برنده بخش ادبیات مشخص نشده است.

با این حال گفته می‌شود معمولا وقتی در اولین پنج‌شنبه سال اسم برنده نوبل اعلام می‌شود، سالی است که اعضای آکادمی تردیدی در نام برگزیده ندارند، همان‌طور که در سال ۲۰۱۱ آکادمی سوئد در تاریخ ۶ اکتبر «توماس ترنسترومر» ـ شاعر سوئدی ـ را به عنوان برنده معرفی کرد. اما وقتی نام برنده در دومین پنجشنبه اعلام می‌شود، تصور می‌شود بین اعضای آکادمی اختلاف آرا وجود دارد.

 

منبع: ایسنا

 

هاروکی موراکامی نوبل ادبیات نگوگی وا تینگو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین