کد خبر: 168 A

شاعر سرشناس برزیلی درگذشت

شاعر سرشناس برزیلی درگذشت

فریرا گولار شاعر مشهور برزیلی در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

به گزارش ایران آرت به نقل از فاکس نیوز نوشت: خوزه ریبامار فریرای ۸۶ ساله که به نام فریرا گولار شهرت داشت و از برجسته‌ترین چهره‌های فرهنگی برزیل محسوب می‌شد، روز یکشنبه ۱۴ آذر در بیمارستانی در ریودوژانیرو از دنیا رفت.

نوه او علت مرگش را ابتلا به ذات‌الریه اعلام کرده است. گولار از تاثیرگذارترین شاعران قرن بیستم برزیل، بنیان‌گذار جنبش شعر تجسمی یا کانکریت (Concrete) و سپس جنبش هنری نئو ـ کانکریک به حساب می‌آمد.

او فعالیت‌های ادبی خود را از سال ۱۹۴۹ با چاپ شعر،‌ نمایشنامه‌، ‌داستان و مقاله شروع کرد. "شعر کثیف" مهم‌ترین اثر اوست که در سال ۱۹۷۵ منتشر شد و جایزه کامیوس را برایش به ارمغان آورد. کامیوس مهم‌ترین جایزه در ادبیات پرتغالی‌زبان محسوب می‌شود. علاوه بر این، ۹ استاد از دانشگاه‌های آمریکا، برزیل و ‌پرتغال در سال ۲۰۰۲ گولار را به عنوان نامزد جایزه نوبل ادبیات معرفی کردند.

او در زمان حکومت دیکتاتوری برزیل تبعید شد، در کشورهایی چون آرژانتین، شیلی و شوروی سابق زندگی کرد و در سال ۱۹۷۷ به وطنش برگشت و در ریودوژانیرو ساکن شد.

گولار با همراهی لوجیا کلارک نقاش و هلیو اویتیتیکا هنرمند جنبش نئو ـ کانکریت را پدید آورد. این دسته از هنرمندان رویکرد عقلانی و علمی کانکریت‌ها را رد می‌کنند و بیشتر به آثار پدیدارشناختی روی آورده‌اند. گولار مقاله‌ای در این مورد و مانیفست نئو ـ کانکریت را در سال ۱۹۵۹ به چاپ رساند.

 

فریرا گولار
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین