کد خبر: 18082 A

محمود عزیزی: فکر می‌کنید چرا کتابسوزی راه انداختند!

محمود عزیزی: فکر می‌کنید چرا کتابسوزی راه انداختند!

در روزگار کنونی که درگیر جنگ نرم شده ایم هم بیشتر از قبل به گسترش ارتباط با کتاب نیاز داریم.

ایران‌آرت: اگر کتابخانه‌گری چهره‌ها و شخصیت‌ها منجر به تقویت کتابخانه‌ها و توجه به دغدغه‌های کتابداران شود می‌تواند به طور غیرمستقیم کمک کند به افزایش کتابخوان‌ها.

محمود عزیزی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با بیان این مطلب گفت: باید آدمیان را از همان کودکی عادت داد به لمس اوراق و با لمس اوراق است که می‌شود اسباب ارتقای بینش فرهنگی را موجب شد. اگر می‌بینیم کشورهایی که خودشان بانی فضای مجازی و مدرنیته هستند همچنان ارتباط قوی خود را با کتاب حفظ کرده اند به همین دلیل است. آنها سرمایه‌گذاری مدام می‌کنند بر سر اینکه ارتباط انسان با کاغذ قطع نشود و اینجا محو شده‌ایم در فضای مجازی و دردسرهای آن. از این حیث مناسکی مانند کتابخانه گردی می تواند ولو در کوتاه مدت کمک کند به افزایش توجه به کتاب و ادبیات.

عزیزی که سالهاست به تدریس در دانشگاه تهران هم می‌پردازد و از این مسیر با جوانان ارتباط دارد، خاطرنشان ساخت: هرآنچه امروز بشر در اختیار دارد برآمده از میراث دیداری-شنیداری و در کنار آنها کتابهایی است که این میراث را به زبان نوشتار درآورده اند. در کشورمان جایگاه کتاب در این سالها نزول کرده است و اگر می بینیم در بسیاری از مسائل کلان مدیریتی دچار چالش شده ایم یک دلیلش همین بی توجهی به میراث غنی نوشتاری است.

بازیگر «بادیگارد» و «متولد ماه مهر» با اشاره به جایگاه کتابخانه ها در زندگی ایرانیان بیان داشت: خیلی‌ها هنوز کتابخانه را بهترین جا برای کسب تمرکز و ایجاد آرامش می پندارند و در کتابخانه است که به فراغت خود می‌پردازند. البته در کنارش یک سری نوکیسه هم داریم که کتابخانه های بزرگ را برای فخرفروشی با کتب حجیم در خانه هایشان راه اندازی می‌کنند و به مانند حمالی هستند که فقط کتاب را حمل میکنند!

محمود عزیزی با اشاره به تعدد شهرکتاب‌ها در سالهای اخیر اظهار داشت: اینکه مسئولان فرهنگی تلاش کرده اند در جهت افزایش شهر کتاب‌ها خیلی هم خوب است اما در کنارش باید کتابخانه‌هایی که کتاب امانت می دهند را تقویت کرد. شهرکتاب ها برای خرید کتاب است و خیلی‌ها بودجه خرید کتاب ندارند و اگر کتابخانه‌هایمان تقویت شده باشد قطعا خواهیم توانست مخاطبان بیشتری را به سمت مطالعه بیاوریم.

عزیزی با بیان اینکه کتابخانه گردی مسئولین هم باید با انجام اقدامات عملی برای بهبود اوضاع کتابخانه ها باشد تأکید کرد: اگر کتابخانه گردی منجر شود به تقویت کتابخانه ها قطعا میتواند اثرگذاری داشته باشد اما اگر پز سیاسی بر آن غلبه کند، خوب نیست. در این کتابخانه‌گردی‌ها باید رک و راست مشکلات کتابداران را فهرست کرد و آنها را برطرف کرد. همان طور که باید کمبودهای کتابخانه‌ها را فهمید و بودجه گذاشت برای حل آنها.

بازیگر سریال‌های «روشنتر از خاموشی» و «معراجی‌ها» ادامه داد: مدیران مملکتی باید به این فکر کنند که چرا در طی حملات بیگانگان در این مملکت کتاب سوزی راه انداختند! غارتگران در این ملک، کتاب‌سوزی راه انداختند چون می دانستند اگر فرهنگ را از ما بگیرند چیزی برای مقابله نداریم. در روزگار کنونی که درگیر جنگ نرم شده ایم هم بیشتر از قبل به گسترش ارتباط با کتاب نیاز داریم. تقویت کتابخانه ها یعنی تقویت زیرساختهای توسعه پس مسئولین در کتابخانه‌گردی حتما به دنبال دریافتن مشکلات حیطه کتابخانه ها و رفع ضربتی آنها باشند.

بنا بر این گزارش، فردا ۱۷ اسفند ماه به مناسبت سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ۴۶۷ کتابخانه آماده پذیرایی از علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در طرح کتابخانه گردی هستند.

 

iranart

 

 

 

کتابخانه محمود عزیزی کتابخانه گردی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین