کد خبر: 20458 A

جایزه 20 هزار پوندی برای کتابی درباره سونامی

جایزه 20 هزار پوندی برای کتابی درباره سونامی

کتاب "اواح سونامی" موفق به کسب جایزه ادبی ۲۰ هزار پوندی "فولیو" شد.

ایران آرت: ریچارد لوید پری نویسنده انگلیسی که شش سال را صرف دستیابی به اطلاعات دسته اول از سونامی سال ۲۰۱۱ ژاپن و تاثیرات ان کرده بود برای نگارش کتاب «ارواح سونامی» جایزه مهم ادبی «فولیو» را به خود اختصاص داد.

به گزارش ایسنا، لوید پری این جایزه ادبی را در رقابت با «هر چیز ممکن است» نوشته «الیزابت استراوت»،  «مکالمه با دوستان» نوشته «سالی رونی»،‌ «از غرب خارج شوید» نوشته «محسن حمید»،‌ «ارواح سونامی»،‌ «روزی روزگاری در شرق: داستانی درباره بزرگ شدن» نوشته «ژیائولو گئو»، «مخزن ۱۳» نوشته «جان مک‌گرگور»،‌ «روزی که گم شد» نوشته «ریچارد بِرد» و «اشک‌های سفید» نوشته «هاری کونزرو» کسب کرده است.

«ارواح سونامی» یکی از سه کتاب غیرداستانی بود که امسال نامزد کسب جایزه بود. این دومین سال پیاپی است که این جایزه به یک اثر غیرداستانی می‌رسد. سال گذشته «هشام مطر» نویسنده مطرح لیبیایی‌تبار برای کتاب «بازگشت» این جایزه را برد.

«جان لوید پری» که یک ژورنالیست نیز هست در سال ۲۰۱۱ و زمان وقوع سونامی در ژاپن حضور داشت، اتفاقی که به کشته شدن ۱۸ هزار نفر انجامید. او شش سال پس از حادثه را نیز در ژاپن ماند و به جمع‌آوری اطلاعات و اسناد دست اول از این ماجرا پرداخت.

جایزه «فولیو» برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۴ با هدف تبدیل شدن به جایزه‌ای جدی‌تر از «بوکر» در عرصه ادبیات برگزار شد و همچون جایزه بوکر بین‌المللی به آثار انگلیسی‌زبان نویسندگان سراسر جهان تعلق می‌گیرد.

در اولین دوره از این جایزه ادبی در سال ۲۰۱۴، «جورج ساندرز» نویسنده مجموعه داستان «دهم دسامبر» موفق به کسب این جایزه شد و سال بعد آن نیز «آکیل شارما» نویسنده هندی-آمریکایی با کتاب «زندگی خانوادگی» این جایزه را از آن خود کرد.

جایزه ادبی «فولیو» در سال ۲۰۱۶ برگزار نشد و در سال ۲۰۱۷ با کمی تغییرات و اسپانسری جدید فعالیت خود را مجددا آغاز کرد و «هشام مطر» برای کتاب «بازگشت» برنده آن نام گرفت.

کتاب رمان جایزه فولیو ریچارد لوید پری ارواح سونامی فولیو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین