کد خبر: 22971 A

دورهمی غول‌های ادبیات در باکینگهام

دورهمی غول‌های ادبیات در باکینگهام

ه مناسبت پنجاهمین سال برگزاری جایزه کتاب "بوکرگ، جشنی با حضور ۱۰ برنده پیشین این جایزه و ناشران ادبی برگزار شد.

ایران آرت: در این جشن که در کاخ «باکینگهام» لندن برگزار شد؛ «جولیان بارنز»، «پل بیتی»، «پیتر کری»، «النور کاتن»، «کران دسای»، «آلن هولینگهرست»، «هاوارد یاکوبسن»، «مارلون جیمز»، «وی اس نایپل» و «بن اوکری» از برندگان پیشین جایزه بوکر  (به عنوان مهم‌ترین جایزه ادبیات داستانی بریتانیا) در کنار جمعی از ناشرین حضور داشتند. 

به گزارش ایسنا، «بارونس هلنا کندی» رئیس بنیاد جایزه ادبی بوکر در این گردهمایی گفت: پنجاهمین سالگرد جایزه بوکر، سالی برجسته برای این جایزه است که با تجلیل از گذشته، حال و آینده همراه خواهد بود. ادبیات قدرت ایجاد تغییر و تحول را در زندگی ما دارد و همچنین تاثیر بسیار بزرگی در کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و زندان‌ها داشته است. 

جشن پنجاه سالگی جایزه بوکر تا روز یکشنبه ۸ جولای ادامه خواهد داشت و شامل برگزاری ۶۰ سخنرانی، بحث ادبی، خواندن کتاب و کلاس‌های پیشرفته از سوی برندگان پیشین این جایزه مهم ادبی می‌شوند و در انتها جایزه بوکر طلایی به برنده برندگان این جایزه در ۵۰ سال گذشته اعطاء می‌شود. 

هیات داوران ویژه این جایزه، ۵ رمان برنده جایزه بوکر را به نمایندگی از هر دهه انتخاب کرده‌اند و برنده نهایی با رای مردم انتخاب خواهد شد. 

«بیمار انگلیسی» نوشته «مایکل اونداتیه»، «تالار گرگ‌ها» نوشته «هیلاری منتل»، «در کشور آزاد» از «وی. اس. نایپل» برنده بوکر سال ۱۹۷۱، «ببر ماه» اثر «پنه‌لوپه لایولی» برنده جایزه سال ۱۹۸۷ و «لینکلن در باردو» نوشته «جورح ساندرز» برنده سال ۲۰۱۷ نامزدهای جایزه برنده برندگان بوکر (بوکر طلایی) هستند.

جایزه بوکر که اولین‌بار در سال ۱۹۶۹ برگزار شد، جایزه‌ای است برای بهترین اثر ادبیات داستانی که به زبان انگلیسی نوشته شده است. این جایزه بیش از ۴۰ سال فقط به نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع، انگلیسی‌ها و ایرلندی‌ها تعلق می‌گرفت، اما از سال ۲۰۱۴ با وضع قوانین متفاوت، تمام آثار نوشته‌شده به زبان انگلیسی‌ حق شرکت در آن را پیدا کرده‌اند.

زمانی که تصویب شد نویسندگان آمریکایی هم حق شرکت در این رقابت‌ها را دارند، جنجال‌های زیادی به ‌پا شد و برخی به "آمریکایی" شدن این جایزه اعتراض کردند.

«پل بیتی» و «جورج ساندرز» دو نویسنده آمریکایی هستند که در سال‌های اخیر موفق به کسب این جایزه شده‌اند.

من بوکر بوکر بوکر بین المللی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین