کد خبر: 23030 A

رمان‌ها در حال مرگ‌ هستند / تحلیل یک نویسنده مشهور

رمان‌ها در حال مرگ‌ هستند / تحلیل یک نویسنده مشهور

نویسنده مشهور انگلیسی در یک برنامه رادیویی از کاهش خوانندگان رمان گلایه کرد.

ایران آرت: هاوارد جاکوبسن نویسنده مشهور انگلیسی در یک برنامه رادیویی شبکه بی‌بی‌سی از کاهش علاقمندی مردم به داستان و رمان هشدار داد و گفت: «رمان‌ها در حال مرگ هستند ولی هنوز نمرده‌اند.» وی افزود: «به نظر می رسد فرهنگ دنیای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی موجب شده تا مردم کمتر به صفحات زیبایی سیاه و سفید رمان‌ها سر بزنند ولی باید بگویم که هنوز رمان زنده است و زندگی می‌کند.»

به گزارش ایبنا، جاکوبسن در سال ۲۰۱۰ برای نخستین بار توانست با نوشتن یک رمان کمدی جایزه ادبی من بوکر را کسب کند. وی پیش از دریافت این جایزه در سال‌های 2002 و 2006 میلادی توانسته بود به لیست نهایی نامزدهای دریافت من بوکر راه پیدا کند.

وی در این برنامه رادیویی ظهور دستگاه‌های الکترونیک را عامل اصلی کاهش رغبت به رمان‌های چاپ شده ارزیابی کرد ولی به این مسئله نیز اشاره کرد که زیبایی کتاب‌های رمان هرگز مردنی نیست. هرچند در زمانه جدید فرهنگ کتابخوانی به بالا و پایین بردن انگشت‌ها روی صفحات شیشه‌ای دستگاه‌های کتابخوان و گوشی‌های موبایل محدود شده است ولی باید گفت که همین تعداد نیز هنوز به رمان علاقه دارند.

جاکوبسن هفته گذشته در مراسم پنجاه سالگی جایزه من بوکر در مرکز ساوتبانک لندن نیز سخنرانی کرد و از حیات رمان‌ها در عصر دیجیتال دفاع کرد. وی خطاب به حاضران این مراسم گفت: «من فکر می‌کنم هرچند کیفیت رمان‌ها در زمان معاصر کمرنگ شده است و حتی رمان‌ها نسبت به کتاب‌های جنایی و حتی کتاب کودک کاهش یافته است ولی هنوز باید به شکوفایی رمان امیدوار بود. مشکل خوانندگان هستند که امروز کمی به سمت دستگاه‌های شیشه‌ای رفته‌اند ولی باید به بازگشت آن‌ها امیدوار بود.»

از جاکوبسن تاکنون ۱۰ رمان و ۴ اثر غیرادبی منتشر شده ‌است. «عشق ورزیدن» (۲۰۰۸) ، «ساختن هنری» (۲۰۰۴) ، «خروس جنگی» و «مسئله فینکلر» (۲۰۱۰) از جمله آثار ادبی این نویسنده ‌است.

رمان نویسنده هاوارد جاکوبسن
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین