کد خبر: 23089 A

کشف نامه‌های دزدیده‌شده برنده نوبل ادبیات

کشف نامه‌های دزدیده‌شده برنده نوبل ادبیات

مجموعه‌ای از نامه‌های منتشرنشده ویلیام باتلر ییتس که در دهه ۱۹۷۰ دزدیده و به صورت ناشناس بازگردانده شده بود، در دانشگاه پرینستن کشف شد.

ایران آرت: جان کلی که چند دهه برای یافتن هزاران نامه نویسنده و شاعر نامدار ایرلندی تلاش کرده بود، نامه‌های دزدیده شده ویلیام باتلر ییتس را در کتابخانه دانشگاه پرینستن پیدا کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، او در چند سال اخیر سرگرم انجام پژوهشی برای به پایان رساندن نگارش آخرین کتاب خود درباره ییتس بود؛ چهره‌ای که از نخستین ادبای قرن بیستم بود و سال 1923 برنده جایزه نوبل در رشته ادبیات شد.

کلی مشغول بررسی اسناد مربوط به ییتس در کتابخانه دانشگاه پرینستن در ایالت نیوجرزی آمریکا بود که به پوشه‌ای حاوی 17 نامه از شاعر و نویسنده ایرلندی برخورد. از آنجا که او پیش‌تر چنین نامه‌هایی را ندیده بود، ماجرا را با مسئول کتابخانه در میان گذاشت و خیلی زود مشخص شد این مجموعه همان است که در دهه 1970 به سرقت رفته و به تازگی بدون آن که کسی متوجه شود در یک پاکت زردرنگ بازگردانده شده است. روی پاکت هم چنین نوشته‌اند: «هدیه یک ناشناس؛ بازگرداندن آنچه در دهه 1970 دزدیده شده بود.»

آخرین مجلد از نامه‌های دابلیو بی ییتس سال‌های 1908 تا 1910 را پوشش می‌دهد؛ دوره‌ای که ماجراهای آن در زندگی یکی از بزرگ‌ترین شاعران و ادیبان انگلیسی‌زبان قرن بیستم چندان شفاف نیست. کلی ویراستار ارشد مجموعه‌نامه‌های ییتس است و قصد دارد این نامه‌های منتشرنشده را در پنجمین مجلد از مجموعه 12 جلدی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر کند و در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار دهد.

ییتس این 17 نامه را به آرتور بولن، ناشر و ادیث لیستر، دستیار خود نوشته و اظهار امیدواری کرده بود انتشار آنها جایگاه او را به عنوان شاعری برجسته تثبیت کند. نامه‌ها مربوط به سال‌های 1903 تا 1913 هستند و در دوره‌ای نوشته شده‌اند که ییتس به شدت از نظر مالی در تنگنا قرار داشت. در یکی از نامه‌ها چنین آمده است: «امیدوارم ناشران پول کارهای من را بدهند. دستم بسیار تنگ است و حدود 20 پوند بدهی دارم.»

ییتس که مثل بسیاری از نویسندگان و شاعران نتوانسته بود از راه نوشتن و شعر گفتن به نان و نوا برسد، اوضاع مالی‌اش تا سال‌های پایانی عمر چندان خوب نبود. او در 18 ژانویه 1939 در 74 سالگی از دنیا رفت.

نوبل نوبل ادبیات ویلیام باتلر ییتس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین