کد خبر: 23284 A

نامه‌های عاشقانه ماندلا منتشر شد

نامه‌های عاشقانه ماندلا منتشر شد

انتشار نامه‌های ماندلا در زندان نشان می‌دهد در پس قلب یک مبارز سیاسی، همواره مردی خانواده‌دوست و عاشق زندگی می‌یسته است.

ایران آرت: نامه‌های منتشرنشده رهبر فقید آزادایخواهان آفریقای جنوبی از دوران حضور در زندان در قالب کتاب «نامه‌های زندان نلسن ماندلا» منتشر و روانه بازار شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، ماندلا در مجموع 27 سال از 95 سال زندگی خود را در دوران حکمرانی رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی پشت میله‌های زندان گذراند. او در این مدت نامه‌هایی به دیگران از جمله همسرش وینی می‌نوشت که مرور بخش‌هایی از آنها به ویژه نامه‌های ارسال‌شده از زندان جزیره روبن نشان می‌دهد در پس قلب یک مبارز سیاسی، همواره مردی خانواده‌دوست و عاشق زندگی می‌زیسته است.

کتاب 640 صفحه‌ای «نامه‌های زندان نلسن ماندلا» با یادداشتی از زاماساوزی دلامینی-ماندلا، نوه رئیس‌جمهوری پیشین آفریقای جنوبی آغاز می‌شود و با نامه‌هایی که او در شش مرحله حضور در زندان برای عزیزانش فرستاده ادامه می‌یابد. مرحله اول حضور در زندان محلی پرتوریا از نوامبر 1962 تا می 1963 است. مرحله بعد حضور در زندان فوق‌امنیتی از ژوئن 1964 تا مارس 1982 است. ضمن اینکه او دو ماه در بهار و تابستان 1963 را هم در این زندان گذرانده بود.

ماندلا مارس 1982 به زندان فوق‌امنیتی پولزمور منتقل می‌شود و شش سال آنجا می‌ماند. تابستان و پاییز 1988 در بیمارستان تایگربرگ و کلینیک کانستنتیابرگ می‌گذرد و دو سال پایانی دوران زندان تا فوریه 1990 هم به زندان ویکتور ورستر اختصاص دارد. نکته‌هایی درباره نامه‌های زندان ماندلا و آمار و ارقام مربوط به حضور او در زندان دیگر بخش‌های این کتاب تازه است که 10 ژوییه 2018 از سوی انتشارات نورتن به بازار آمده است.

ماندلا در دورانی در تاریخ آفریقای جنوبی به حبس ابد محکوم شد که زندگی معنی زندگی می‌داد. او ابتدا اجازه داشت هر شش ماه یک نامه 500 کلمه‌ای فقط به اعضای خانواده بنویسد. نلسن پیش‌نویس نامه‌هایش را در دفترچه‌هایی می‌نوشت و آنها را در سلول خود نگه می‌داشت و نکته تاسف‌بار اینکه دو دفترچه و یک قلم ارزشمندش ناگهان ناپدید شد. ضمن اینکه ماموران زندان گاهی نامه‌ها را نمی‌فرستادند و پاسخ نامه‌ها را به دست ماندلا نمی‌رساندند.

گفته می‌شود ماندلا وقتی فهمیده بود نامه‌اش به دست کسی که باید نرسیده، با ناراحتی و خشم تمام جمله‌های همان نامه را بازنویسی و دوباره ارسال کرده بود. نکته اینکه از زمان نوشتن نسخه اصلی نامه بیش از یک دهه گذشته بود و کیست که نداند 10 سال در زندان چقدر سخت و کند و دردناک می‌گذرد.

نلسون ماندلا نامه ماندلا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین