کد خبر: 24066 A

کتابخانه دو هزار ساله کشف شد

کتابخانه دو هزار ساله کشف شد

کتابخانه دو هزار ساله آلمان در شهر کلن کشف شد.

ایران آرت: بقایای قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی آلمان که پایه‌های آن دو هزار سال پیش بنا نهاده شده، در مرکز شهر کلن از زیر خاک بیرون آمد.

به گزارش همشهری آنلاین، قدمت این ساختمان بزرگ به قرن دوم پس از میلاد برمی‌گردد و دیوارهای آن نخستین بار سال گذشته در حفاری‌های زمین‌های اطراف کلیسای پروتستان در مرکز کلن پیدا شد. باستان‌شناسان معتقدند از آنجا که قدیمی‌ترین شهر آلمان با نام اصلی کلونیا سال 50 پس از میلاد به همت رومی‌ها شکل گرفته، طبعا ریشه‌های کتابخانه هم به دوران امپراتوری روم می‌رسد.

اما پیدا شدن حفره‌های محراب‌مانند در دل دیوارها به ابعاد تقریبی 80 در 50 سانتیمتر بیش از پیش بر رمز و راز ساختمان می‌افزاید. دکتر درک اشمیتس از موزه کلن می‌گوید: «حفره‌ها کوچک‌تر از آن هستند که بشود درون آن مجسمه جا داد. به همین دلیل تصور می‌شود کاربرد آنها نوعی قفسه برای نگه داشتن طومارها بوده است. این حفره‌ها برای کتابخانه‌ها طراحی می‌شد و مشابه آن در کتابخانه شهر باستانی افسس هم دیده می‌شود.»

کتابخانه معروف افسس (نزدیک شهر سلجوک در استان ازمیر ترکیه) سال 117 پس از میلاد ساخته شد و کتابخانه‌ای که در کلن سر از خاک برآورده، اندکی کوچک‌تر از آن است. گمان می‌رود بیش از 20 هزار طومار در قفسه‌های این کتابخانه نگه داشته می‌شده و از این نظر کشف آن در کلن به عنوان قدیمی‌ترین شهر آلمان از نگاه کارشناسان اتفاقی شگفت‌انگیز و باورنکردنی به نظر می‌رسد.

به گفته دکتر اشمیتس، بسیاری از شهرهای امپراتوری روم باستان دارای کتابخانه بوده‌اند اما در گذر زمان زیر خاک مدفون شده‌اند. از این رو، کشف کتابخانه‌ای قدیمی در آلمان می‌تواند اهمیت فراوان داشته باشد: «اگر ما صرفا پایه‌های بنا را کشف کرده بودیم، نمی‌توانستیم بگوییم یک کتابخانه است. وجود حفره در دیوارها بود که ما را به نتیجه رساند.»

ساختمان درست در مرکز شهر کلن و در میانه بازارها ساخته شده و به احتمال فراوان کاربرد آن کتابخانه عمومی بوده است. در ساختن بنا از مصالح بسیار قوی استفاده شده و این ساختمان‌های غول‌پیکر بی‌تردید کارکرد عمومی داشته‌اند. قرار است چند دیوار و محراب‌های این بنای قدیمی پس از پایان ساخت و ساز مرکز کلیسای پروتستان در معرض تماشای مردم قرار گیرد.

کتاب آلمان کتابخانه کتابخانه قدیمی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین