کد خبر: 24235 A

دختر حسین پناهی شکایت کرد / جانشین شریعتی

دختر حسین پناهی شکایت کرد / جانشین شریعتی

به نظر می‌رسد حسین پناهی جانشین دکتر شریعتی در انتساب جملات جعلی شده است.

ایران آرت: زمانی جملات و اشعار زیبا را به دکتر شریعتی نسبت می دادند و چند سالی است نوبت به حسین پناهی رسیده است. چهارده سال از مرگ پناهی در 14 مرداد هشتاد و سه و در سن 48 سالگی می گذرد. از او نمایشنامه ها و مجموعه اشعاری پس از مرگش متشر شد. کتابهایی که با استقبال کم نظیر مردم مواجه شد و شعرها در زمان کوتاهی بین اهالی فرهنگ دست به دست شد. با گسترش فضای مجازی این اشعار در بستر بزرگتری منتشر شد و این مقدمه ای شد تا برخی، اشعار و جملات دیگران را به حسین پناهی نسبت دهند.

آنا پناهی، دختر دوم زنده‌یاد حسین پناهی در گفتگو با «ایرناپلاس» درباره نسبت دادن برخی از اشعار و نثرهای ادبی به این بازیگر فقید، گفت: تنها مسئله ای که من را بعد از فوت پدرم خیلی ناراحت می‌کند و آزار می‌دهد، همین جمله‌ها و اظهار نظرات جعلی است. شعرها و جملاتی که به پدر منسوب هستند، با فضای ذهنی و سبک نگارش او بسیار متفاوت است. به هر حال عامل اصلی این اتفاق را نمی شناسیم و شناسایی آن هم کار خیلی دشوار و سختی است. اما فضای مجازی تاثیر بسیاری در تحریف آثار پدر داشته است و به جرات می توان گفت که نقشی مخرب در به وجود آمدن این قضیه داشته است. البته کسانی که برای خواندن مطالب و اشعار وی به این فضا رجوع می‌کنند هم به همین اندازه مقصر هستند.

فرزند این بازیگر در پاسخ به این سوال که خانواده مرحوم پناهی برای حل این مشکل چه کرده، گفت: برای جلوگیری از این مشکلات، نهاد و قانون مشخصی وجود ندارد. یک کانال مطالب جعلی درباره پدرم منتشر می‌کرد که ما برای جلوگیری از اقدام این کانال به پلیس فتا شکایت کردیم. پلیس تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام داد، اما در نهایت به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند. بعد از آن به ارشاد مراجعه کردیم که دوباره هم این اتفاق افتاد. در مجموع هیچ نهاد و سازمان خاصی که به این مسائل رسیدگی کند وجود ندارد.

آنا پناهی با بیان اینکه «ما فقط می‌توانیم یک سری نوشته‌ها و مطالب را تکذیب کنیم» اضافه کرد: همان طور که بیشتر این تحریف‌ها در فضای مجازی صورت می‌گیرد ما هم مجبور می‌شویم اطلاع رسانی و منابع درست را در همین فضا اعلام کنیم. البته خودم عضو کمپینی هستم با عنوان کمپین «مبارزه با نشر جعلیات» که موفق شده در کنترل و جلوگیری از انتشار گسترده مطالب جعلی تاثیر بسزایی داشته باشد. خوشبختانه در حال حاضر بسیاری از نویسندگان و شاعران بزرگ عضو این کمپین هستند.

«آنا پناهی» با اعلام اینکه هیچ حق التالیفی از مطالب مرحوم «پناهی» دریافت نمی کنند، درباره نشر آثار، واگذاری حق و حقوق انتشار مطالب وی به ناشران مختلف، خاطر نشان کرد: پدرم کتاب هایش را به چند ناشر واگذار کرده است که ما هم به احترام پدر اقدامی مبنی بر جلوگیری از این امر انجام نداده ایم.

فرزند مرحوم «پناهی» در خصوص احتمال و زمان انتشار دست نوشته های این هنرمند که هنوز منتشر نشده اند، گفت: پدر نوشته هایی در قالب شعر و نمایشنامه دارد که هنوز منتشر نشده است. ایشان بعد از فوتش به عنوان شاعر شناخته شد، و حدود هفت دفتر شعر و سه آلبوم از وی منتشر شده و در حال حاضر از جایگاه قرص و محکمی برخوردار است. تصمیم بر این شد که فعلا دست به انتشار سایر آثار پدر نزنیم.

حسین پناهی دکتر شریعتی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین